Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Blauwe oliedampen

12 okt 2007 19:52

Laatste tijd merk ik, na stevige ritten, dat vrij kort na stilzetten v/d 993 er behoorlijk veel zichtbare oliedampen vanuit motorcompartiment omhoog stijgen en ook langs rechter achterwiel ontsnappen...het lijkt el of hij in de fik staat :shock: ....

De elecrt. FAN begint bij mij ook niet echt snel te draaien ( extra koeling bij stilstand ) maar, al sik bv na 30 sec de sleutels op contact zet, dan springt deze wel aan, om het blokkie ff af te koelen....

vraag: Hebben de 993's hier meer last van, van die opliedampen ?


nog een vraag, bij wie springt de luchtkoel-FAN direct aan na afschakelen motorblok?

Moet dat soms automatisch werken, bv na 60 sec. alsnog opstarten als het blokkie hect heet is?

Wie kan mij er iets meer over vertellen?

12 okt 2007 19:56

ik denk dat je blok olie lekt op je uitlaat.
missien is je thermostaat aan revisie toe,
als deze telaat opengaat stroomd de olie ook niet naar de koeler voor in,
wat voor temperatuur berijkt de meter als de auto stilstaat tedraaien zoals in de file ofzo?

gr anton964

12 okt 2007 20:30

Grote kans dat jij een lekkende klepdekselpakking hebt. Komt steeds vaker voor bij een 993. ( van de oudere typen is dit allang algemeen bekend)

De kachelventilator is temperatuur gestuurd en werkt soms wel , soms niet, dat regelt hij zelf.

Een motor die je net uitzet is boven de motor niet zo warm als na 10 minuten stilstaan, daarom kan de ventilator na enige tijd alsnog gaan draaien.

Erwin.

12 okt 2007 20:46

Ben zo vrij om een aanvulling te geven op het verhaal van DE forum techniker :D

Die dampen lijken wel erg maar inderdaad zeer wsch. gewoon verdroogde kl. dekselpakkingen.
Zelf bij 80.000 en 10 jr. preventief vervangen, dus ken dit niet :D

De koelventilator slaat eerder aan wanneer het contact aan staat t.o.v. wanneer niet, waarschijnlijk gedacht i.v.m. het accu-gebruik en je er wel/niet bij bent ...
Met contact aan al bij 45 gr. (lage snelheid) of 60 gr. (hoge snelheid) en bij 'afwezigheid' pas bij 75 gr (alleen hoog).

12 okt 2007 22:35

Ontzettend bedankt voor de reactie's :!:

Kan het kwaad, in die zin, direct repareren, of bij een grote beurt :?:

Kan dit ook verklaren dat er een klein beetje olieverbruik waarneembaar
is :?:

in die zin, ik heb bijgevuld, oliehoeveelheidsmeter werkte goed,
maar nu, na een paar 1000 km is die alweer "below zero" , althans komt amper onder uit de hoek :roll:

Gestel, ik heb garantie, zou dit eronder kunnen vallen :?:
Dan kan ik nog een poging wagen bij de dealer 8)

12 okt 2007 23:09

Geef eens geschat verbruik in L/km...

Een liter per 3000 - 4000 km is heel normaal voor een 993.

Lijkt me zeker te vallen onder garantie.

13 okt 2007 12:39

Martin K. schreef:oliehoeveelheidsmeter werkte goed

Nu niet meer dus?
Moet je eens laten repareren.

17 okt 2007 20:38

@ Paul, Ik heb er nu in een 1/2 jaartje ongeveer 7000 km mee gereden
en daar ging tot nu toe 1 + 3/4 liter olie op, niets bijzonders dus :lol:
(volgens jou opgave :wink: )

Jij laat ook blijken, dat ze deze bij een grote beurt vervangen? bij 80.000 km preventief, en dat dit dus eigenlijk niet mag gebeuren? Huidige stand 144.000 km ( da's bijna weer bij een grote beurt )


Mijn olie niveaumeter werkt wel, maar er moet nu gewoon weer wat olie op, denk 1/2 litertje en dan staat hij weer goed.

17 okt 2007 21:28

Martin K. schreef:Jij laat ook blijken, dat ze deze bij een grote beurt vervangen? bij 80.000 km preventief, ...

Nee, ze doen dat niet standaard.

Alleen mijn zeer persoonlijke Porsche specialist doet alles zo super :idea: :roll:
ikke, dus :wink:
Plaats een reactie