Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Antisteenslag folie opplakken, hoe te doen?

23 okt 2007 7:57

Bracht mijn 993 naar de spuiter voor wat steenslag en vroeg het achterscherm i.v.m. een kras ook te spuiten.
Was geen probleem, maar de folie die op het achterscherm zit wou hij er niet op plakken :oops:
Iemand hier ervaring mee :?:
Wat hij wel aangaf is zeker 2 weken te wachten na het spuiten en dan eventueel een "stickerspecialist" dit te laten doen :wink:

23 okt 2007 9:32

Een spuiter die dit niet wilde doen???
Volgende keer een spuiter zoeken met wat meer zelf vertrouwen.

Ik zal even de beschrijving die we geven bij het leveren van een folie hierheen kopiëren :mrgreen:

Steenslagfolie plakken:

Zorg dat de plaats waar de sticker komt volkomen vet en stof vrij is.
Let ook op eventuele stofjes in de lak die van te voren weg gepolijst moeten worden!
Vul een schone emmer half met water en doe er een heel klein beetje afwasmidel bij.
Maak het zijscherm nat met dit water en haal de folie met schone vingers en natgemaakte vingers los.
Maak de folie aan beide kanten helemaal nat met het water.
Plaats de folie op het achterscherm :arrow: het wil totaal niet plakken.
Veeg met behulp van een plamuurrubbertje of kunstof spatel het water vanuit het midden onder de folie vandaan.
Zorg dat de folie niet meer verschuift.
Let op dat er geen lucht achterblijft!
Zeem al het water weg en maak met een föhn de folie iets warm.

Als het goed is zit de folie perfect op de plaats :lol:

23 okt 2007 10:15

plak niet te snel over verselak.als de lak nog niet is uitgedampd gaat de folie blazen.

gr anton964

25 okt 2007 6:06

molen934 schreef:Wat hij wel aangaf is zeker 2 weken te wachten

anton964 schreef:plak niet te snel over verselak.als de lak nog niet is uitgedampd gaat de folie blazen.

Klinkt aannemelijk.

25 okt 2007 8:10

Tegenwoordig dikke ellende met die watergedragen lakken, onze zoon had Speedline's gespoten en de sticker mocht er nog op geplaatst worden, en als laatste de vernis er dan overheen.
4 weken gewacht kent als geen ander de nadelen van deze lakken, plakt de stikker erop, goed aangewreven en wil bovenfolie verwijderen, wat denk je.
Trekt zo de letters inclus de verf terug mee van de velg. Ik denk dat ik hier niks verder uit moet leggen.

Is na alles hersteld te hebben naar België gereden, om de z.g. verboden lak en na 1 dag erop geplakt en geen problemos :D

Dus leve het milieu en alle nadelen die erbij komen kijken.
Weet niet hoe andere spuiters (geen verslaafden) er hier over denken.
Maar onze zoon zegt dat specifief er een merk uitspringt op gebied van slechte hechting, en dat zou ......s zijn.

25 okt 2007 8:38

Watergedragen lakken hebben een slechte naam maar is kwalitatief absoluut niet slecht.

Om te beginnen worden de auto's af fabriek al jaren lang ( Porsche vanaf , afhankelijk de kleur, omstreeks 1990 ) gespoten met watergedragen lak.
Nooit hoor je iemand 'zeuren' over de slechte kwaliteit of hechting af fabriek. :lol:

Sinds een kleine 10 jaar is watergedragen lak de enigste lak waar mee gespoten wordt bij schade herstelbedrijven.
In de begin periode moest alles aangepast worden, oa. de spuitcabine ivm het langzame drogen van watergedragen lak, de spuiten zelf en vooral het denken van de spuiter. :roll:

Tegenwoordig is het helemaal ingeburgerd in de schade wereld en zijn er geen nadelen meer. Aan de andere kant, we moeten het maar accepteren, het is niet anders.

En nu het leuke,

Vroeger werd een uni kleur in een éénlaags systeem gespoten. Dwz. de lak had de kleur én glans in zich zitten. Denk aan Indisch rood, dat werd altijd gespoten in het éénlaags systeem. (en werd om het makkelijk te maken gespoten in twee lagen)

Metalic was ook leverbaar in het éénlaagssysteem maar oa. werd bij Porsche gespoten in het tweelaagssysteem.
De eerste laag was alleen de kleur en had als oplosmiddel een verfverdunner op chemische basis. Deze laag werd in twee spuitgangen opgebracht.
Na de snelle droging werden twee lagen blanke lak gespoten, ook weer met verferdunner als oplosmiddel.

Tegenwoordig worden uni en metalic kleuren in het twee laagssysteem gespoten.
Máár alleen de voorlak, dus de kleur word gespoten met lak op waterbasis. Daarover heen gaat weer gewoon de oude blanke lak die vroeger ook al werd gebruikt. :!:
Daarbij is het zo dat als het water uit de eerste lak geheel weggedampt is met behulp van die speciale droog cabine de basis waarover de blanke lak gespoten wordt natuurlijk niet anders is als lak waar een ander goedje uit verdampt is.
Nu kun je je voorstellen dat in de aanloopfase er wél problemen waren met watergedragen lakken. Niet iedereen had een dure spuitcabine die geschikt was voor het drogen van watergedragen lakken en niet elke spuiter nam de lange tussenpozen in acht tussen de spuitgangen door.

Al jaren plak ik de steenslagfolie's meteen na het spuiten over de verse lak. Heeft bij ons nooit problemen opgeleverd. :shock:
Ook al geeft een paar dagen doordrogen in de volle zon wel onze voorkeur.

Overigens laten wij oude auto's nog wel eens in de oude lak spuiten bij een restauratie spuiter die de oude lakken nog mag gebruiken.
Kwalitatief maakt het niks uit, het zit meer tusen de oren dat je kunt zeggen dat de auto nog in de oude lakkwaliteit gespoten is.
Wij doen het vooral om niet de onnatuurlijke glans te krijgen bij unikleuren.

Erwin.


.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 25 okt 2007 8:51, in totaal 1 keer bewerkt.

25 okt 2007 8:44

Hoorde onlangs van een ( goed bekend staand ) spuit-bedrijf dat de watergedragen lak wel gevoeliger zou zijn voor chemische inwerking zoals
vogelsh%t :roll: ( moet er snel afgewassen worden ! )

25 okt 2007 9:12

Mijn zoon heeft zijn Clio ook gespoten met watergedragen lak en ziet er perfect uit, maar toch is de lak gevoeliger voor alles.

Erwin schreef:Nooit hoor je iemand 'zeuren' over de slechte kwaliteit of hechting af fabriek.


Vorige maand is er iemand van verf leverancier S......langs geweest in het bedrijf waar mijn zoon werkt, om problemen proberen op te lossen waar veel bedrijven over klaagden.
Hebben blijkbaar een klein jaartje een nieuw produkten in de handel gebracht waar dus nu problemen (hechten) door ontstaan zijn.
Bij zijn vorige werkgever hadden ze een ander merk D......., en daar waren nooit klachten over.

25 okt 2007 9:15

Erwin schreef:Al jaren plak ik de steenslagfolie's meteen na het spuiten over de verse lak. Heeft bij ons nooit problemen opgeleverd.


Klopt Erwin, op de beschreven manier van jou zul je geen problemen hebben, maar gaat over stickers die je erop moet kleven zonder water, en daarna de tranparantie folie van moet verwijderen.

25 okt 2007 14:31

ik kom regelmatig bij spuiters en deze klagen nog steeds over de basislak op waterbasis,deze is moeilijker te spuiten en zakt meer weg dan de oude materialen.de blankelak is inderdaad nog van het oude recept.
de mijne is ook geheel overgespoten met de waterbasis.zo was het origineel ook als in 92.ik heb nog nooit iemand over het eindresultaat horen klagen en ik zelf vind het ook mooi.het kan dus heel goed.

anton964

21 jun 2008 14:19

Ik heb net nieuwe steenslagstickers op de P geplakt. En ja, ook op de juiste plaats.

Hoe lang duurt het voordat de lijm goed droog is en de sticker dus echt goed vast zit? Wil em straks nog even wassen...

21 jun 2008 14:37

eerst plakken dan wassen :roll: andersom toch :shock:


soppensoppensoppen eric :wink:

21 jun 2008 14:41

Wittereus.......... :shock:

21 jun 2008 15:08

Waar ik geplakt heb was ie schoon. En vetvrij.

Wilde nog door de wasstraat maar wacht daar dan nog maar even mee.

21 jun 2008 15:17

hijs hlml kniftig met z,n wasstraat :bang: uit m,n ogen eric engerd :cry: :mrgreen: :wink:

21 jun 2008 15:39

@ Drknauf: jij mag het ook wel met de hand komen doen hoor.

Ik ben straks weg maar de P staat achter.

P.S. Vergeet je de velgen niet?

21 jun 2008 15:55

Eric schreef:@ Drknauf: jij mag het ook wel met de hand komen doen hoor.

Ik ben straks weg maar de P staat achter.

P.S. Vergeet je de velgen niet?


laat je de sleutels er nog in, dan kom ik wel ff wassen en droogrijden :!: :wink: :twisted:

21 jun 2008 19:28

je kent m,n regel he wassen geen probleem maar daar hoort effe proefrijden bij effe checkuhhh of die genoeg blinkt :wink:

21 jun 2008 20:27

Renntech schreef:In de begin periode alles aanpassen..., en vooral het denken van de spuiter. :roll:

... en niet elke spuiter nam de lange tussenpozen in acht tussen de spuitgangen door.

Twee zeer informatieve bijdragen van Erwin.
Over de (ondergewaardeerde) kwaliteiten van lak op waterbasis en de (ongetwijfeld) ook regelmatig voorkomende slechte aanpassing in de branche aan dit milieuvriendelijke systeem.

22 jun 2008 5:15

Eric schreef:Hoe lang duurt het voordat de lijm goed droog is en de sticker dus echt goed vast zit? Wil em straks nog even wassen...

nat geplakt...? dan een dag of 3 wachten
droog geplakt...? kan je meteen wassen
;)

22 jun 2008 9:08

Ok, dank je.
Plaats een reactie