Watergedragen lakken hebben een slechte naam maar is kwalitatief absoluut niet slecht.
Om te beginnen worden de auto's af fabriek al jaren lang ( Porsche vanaf , afhankelijk de kleur, omstreeks 1990 ) gespoten met watergedragen lak.
Nooit hoor je iemand 'zeuren' over de slechte kwaliteit of hechting af fabriek.
Sinds een kleine 10 jaar is watergedragen lak de enigste lak waar mee gespoten wordt bij schade herstelbedrijven.
In de begin periode moest alles aangepast worden, oa. de spuitcabine ivm het langzame drogen van watergedragen lak, de spuiten zelf en vooral het denken van de spuiter.
Tegenwoordig is het helemaal ingeburgerd in de schade wereld en zijn er geen nadelen meer. Aan de andere kant, we moeten het maar accepteren, het is niet anders.
En nu het leuke,
Vroeger werd een uni kleur in een éénlaags systeem gespoten. Dwz. de lak had de kleur én glans in zich zitten. Denk aan Indisch rood, dat werd altijd gespoten in het éénlaags systeem. (en werd om het makkelijk te maken gespoten in twee lagen)
Metalic was ook leverbaar in het éénlaagssysteem maar oa. werd bij Porsche gespoten in het tweelaagssysteem.
De eerste laag was alleen de kleur en had als oplosmiddel een verfverdunner op chemische basis. Deze laag werd in twee spuitgangen opgebracht.
Na de snelle droging werden twee lagen blanke lak gespoten, ook weer met verferdunner als oplosmiddel.
Tegenwoordig worden uni en metalic kleuren in het twee laagssysteem gespoten.
Máár alleen de voorlak, dus de kleur word gespoten met lak op waterbasis. Daarover heen gaat weer gewoon de oude blanke lak die vroeger ook al werd gebruikt.
Daarbij is het zo dat als het water uit de eerste lak geheel weggedampt is met behulp van die speciale droog cabine de basis waarover de blanke lak gespoten wordt natuurlijk niet anders is als lak waar een ander goedje uit verdampt is.
Nu kun je je voorstellen dat in de aanloopfase er wél problemen waren met watergedragen lakken. Niet iedereen had een dure spuitcabine die geschikt was voor het drogen van watergedragen lakken en niet elke spuiter nam de lange tussenpozen in acht tussen de spuitgangen door.
Al jaren plak ik de steenslagfolie's meteen na het spuiten over de verse lak. Heeft bij ons nooit problemen opgeleverd.
Ook al geeft een paar dagen doordrogen in de volle zon wel onze voorkeur.
Overigens laten wij oude auto's nog wel eens in de oude lak spuiten bij een restauratie spuiter die de oude lakken nog mag gebruiken.
Kwalitatief maakt het niks uit, het zit meer tusen de oren dat je kunt zeggen dat de auto nog in de oude lakkwaliteit gespoten is.
Wij doen het vooral om niet de onnatuurlijke glans te krijgen bij unikleuren.
Erwin.
.
Laatst bijgewerkt door
Renntech op 25 okt 2007 8:51, in totaal 1 keer bewerkt.