Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
26 dec 2007 19:51
Geachte forumleden en andere 'kenners'.
Ik heb een P993 Targa heb wat vragen over 2 slangetjes:
1) Achter de koplamp (linksvoor/bestuurderszijde) van mijn 993 (Targa) zit een witte/transparante slang los. Het is de slang die naar beneden gaat en (kennelijk) als overloop/afvoer dient, omdat hij onderaan door de onderbumper/spoiler loopt (via een speciaal rechthoekig-kunsstof onderdeeltje).
Gezien de plaats en de lengte van de slang lijkt het er op dat de slang ergens in de ruimte moet worden aangesloten waar de koplamp is geplaatst, maar ik zie niet waaraan.
(wellicht heeft het er niets mee te maken, maar sinds kort verlies ik ook onder/voor mijn linker voorwiel wat ruitensproeiervloeistof).
2) slang aan accu; aan mijn accu zit een transparante slang die niet naar beneden maar naar boven loopt en door een doorvoerthule in mijn binnenscherm linksvoor/berstuurderszijde loopt, waarna de slang ophoudt;
Is dit correct?
Sorry voor de wat rommelige uitleg, maar ik hoop dat u mij toch kunt helpen.
Groetend, Robert.
26 dec 2007 20:23
Over 1): er is een pomp voor de ruitensproeiers en een andere voor koplampsproeiers, ieder met eigen slangen..
2) die slang voor overlopen accu hoort (inderdaad
) naar beneden te lopen door een gat in de bodem naar buiten.
26 dec 2007 21:54
Deze slang (1) zit zowel rechts als links en is de ontluchting van de koplampen, klinkt gek maar is wel waar. Heeft dus niks te maken met accu overloop of koplampsproeiers.
Deze slang hoort vast te zitten aan het frame van de ventilator en aan de achterkant van de verbindingsstekker van de koplampen.
27 dec 2007 3:01
Peter en Paul Bedankt!
De enige plek waaraan ik twijfelde was nu juist de achterzijde van de stekker voor de koplamp, maar ik zag er het nut niet van in (daarom ben ik maar advocaat geworden
).
Wat ik nog niet goed kan plaatsen is waarom de 'afvoer'slang van de accu zo netjes naar boven is geplaatst, met een speciale thule en (daar doorheen) een 90-graden verbinding; het lijkt net alsof het zo bedoeld is *het is nl. zeker geen 'home-made' oplossing.
Toch zegt ook mijn initiële 'logica' dat het slangetje naar beneden moet lopen en niet naar boven (tenzij het om afvoer van lucht zou gaan?)
Rest mij nu nog de oplossing om de sproeiervloeistof te vinden, maar ik denk dat dit hem zit in de (extra) kabeltjes ie tussen de koplamp en de 2 sproeierpompjes klem kunnen zitten; dus kijken of het weghalen van de kabeltjes ook het probleem wegneemt.
Wel erg handig zo'n forum.
Groetend,
Robert.
27 dec 2007 10:09
@ Robert => Is het nog gelukt met het alarm?
27 dec 2007 10:14
Volgens mij is het inderdaad initieel bedoeld voor de afvoer van dampen uit de accu. Ik heb mijn auto niet thuis staan dus ik kan even niet kijken hoe dat slangetje bij mij loopt, dat het aanwezig is weet ik zeker, het zit met een haaks bochtje vast aan de accu.
27 dec 2007 11:41
Voor Master Ken: het alarm blijft nog een 'open issue'; mijn broer/verzekeringstussenpersoon wees mij er op dat je moet oppassen bij de verzekering omdat de meeste een keuze betreffen tussen enerzijds een SCM-klassering (3/4/5) en anderzijds (wel/geen) stallingsplicht.
Uit andere linkjes op het forum las ik al her-en-der dat mensen denken goed verzekerd te zijn, maar hun polisvoorwaarden (of additionele clausules) niet (goed) kennen, waardoor zij bijv. ofwel (i) geen/te lage SCM klasse alarm hebben, (ii) deze niet correct updaten/keuren of (iii) een stallingsplicht hebben.
Helaas heeft mijn P 'slechts' een af-fabriek standaard alarm (met een extra Porsche startonderbreker).
Het liefste hou ik alles zoals het is en bouw het uit naar de vereiste klasse (behalve misschien de Porsche klapsleutel/AB, want als het kan heb ik liever een mooie Porsche sleutel met - indien mogelijk - een geïntegreerde AB voor het alarm).
Al met al verkeer ik in dubio, want mijn P is altijd gestald in een beveiligde ruimte, maar mijn huidige verzekeraar ('ik zit er net een 4 maanden') vereist minimaal een Klasse 4 SCM alarm.
Inmiddels heb ik een andere verzekeringsaanbieding binnen die klasse 3 of gelijkwaardig vereist (zonder stallingsplicht!!), met toch een - voor mij - redelijke premie.
Aan PCR'dam heb ik inmiddels een prijsopgaaf gevraagd voor een upgrade naar Klasse 3 (of gelijkwaardig, mits voorzien van hun overeenstemmende klasse-verklaring).
Voor Peter 993; ook bij mij zit er zo'n 90-graden 'bochtje' op mijn accu, en daarop zit een lange(re) transparante slang die netjes naar, over en -via een thule - door de binnenzijde van het scherm loopt met een ander 90-graden 'bochtje'. Echter, dan houdt het op in het luchtledige ...
Dus, mocht je het bij jouw P993 kunnen nakijken, dan verneem ik dat graag, want ik zie graag een bevestiging hoe het slangetje bij jouw 993 loopt.
groetend,
Robert.
27 dec 2007 11:56
Robert,
Ik heb mijn wagen bij multisafe verzekerd op basis van taxatiewaarde. SCM klasse 1 alarm is voldoende (plus nacht clausule, moet dus binnen staan). Een verklaring van mijn specialist dat het standaard Porsche alarm minimaal gelijk is aan SCM klasse 1 was voor Multisafe voldoende.
27 dec 2007 12:16
Centraal Beheer: geen extra beveiligingseisen (hoewel eerst sprake van extra interieur detectie bleek dat achteraf onjuist en zijn de inbouwkosten 100 % betaald/vergoed!) en geen herkeuringseisen, geen nachtclusule, geen stallingsplicht (hoewel uiteraard op prijs gesteld geen vastlegging op polis), geen kilometerbeperking, redelijk tarief.
Klapsleutel: vond dat ook een onding en heb er 1 verbouwd naar een gewone aparte sleutel (zoals 3.2) en apart platte afstandsbediening aan een ring, alles origineel P. en om te bouwen met onderdelen van de klapsleutel (sleutel en AB binnenwerk).
27 dec 2007 12:29
Paul,
Centraal Beheer, dat vind ik een bijzonder verhaal. Ik was daar ook verzekerd omdat een collega van mij daar ook z'n P verzekerd had tegen gunstige voorwaarden (geen km beperking, geen extra alarm). Ik kreeg het alleen niet voor elkaar dat voor CB het standaard alarm voldoende was. Verschillende telefoontjes aan besteed maar ik moest een klasse drie laten inbouwen, volgens CB was het ook niet mogelijk dat mijn collega dekking tegen diefstal zou hebben met het standaard Porsche alarm.
Even iets anders, Paul, heb jij de oude behuizing van je sleutel nog, zo ja, dan heb ik wel interesse.
27 dec 2007 12:40
Peter; om de oude link af te kunnen ronden; zou jij bij jouw 993 het accu-slangetje nog kunnen en willen nakijken?
Paul; wat kostte de ombouw van de sleutel? En waar is dat voltooid?
27 dec 2007 12:57
Robert,
De sleutel kan je zelf eenvoudig ombouwen. Je kan een losse sleutel plus aparte behuizing gewoon bij de dealer/specialist bestellen.
http://p-car.com/diy/key/
27 dec 2007 16:19
Bij mij is overigens niet bekend dat centraal beheer ook de P in verzekering neemt volgens taxatie waarde. Dit was bij mij namelijk niet mogelijk. Zodoende uiteindelijk terecht gekomen bij Henk Hertog.
27 dec 2007 19:58
Klopt, geen taxatiewaarde!
En verder over CB: bij mij was er dus ook eerst bericht dat standaard alarm en startonderbreker niet voldoende was.
Na zelf lezen van de voorwaarden en een nette brief - veel beter dan een snelle email! - met mijn vaststelling, kwam een persoonlijk telefoontje met bericht dat dit inderdaad onjuist was en men het goed wilde afhandelen
Nu dus wel en met diefstaldekking
27 dec 2007 20:10
Peter: heb de oude klapsleutel niet meer. Zou je die willen hebben als deze nauwelijks meer blijft dicht zitten
Nieuwe kan toch niet de kop kosten
Robbert Jan: heb foto's gemaakt van de slangetjes. Als je me een emailadres mailt...
Bij de accu loopt deze overigens horizontaal weg voor de accu naar de linker kant van de auto. Je neemt me niet kwalijk dat ik de accu niet heb uitgebouwd om de slang compleet te kunnen volgen
Laatst bijgewerkt door
Paul II op 27 dec 2007 22:53, in totaal 1 keer bewerkt.
27 dec 2007 22:48
Da's jammer, had dit ook wel willen weten!!
28 dec 2007 15:10
Paul, dank voor je moeite, maar zo te horen is dit toch hetzelfde als bij mij (zie het hiervoor door mijn beschrevene aangaande het verloop vansde slang: accu - 90-graden bocht - slang - naar tussenschot linker/bestuurderszijde - schuin omhoog en vlak bij klepje voor afstelling koplampen tussenschot in richting koplampruimte/binnenscherm.)
Mocht je nog willen mailen :
info@kijne.nl.
groetend,
Robert
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.