Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
03 jan 2008 12:11
Beste
Vriend van me kan zijn deur niet meer sluiten m.b.v. de sleutel. (dus langs buiten)
We hebben de binnenbekleding al eens verwijderd en gekeken maar alles ziet er goed uit (niets afgebroken-> nu alles toch open lag alles maar eens goed ingespoten met kruipolie).
Het gekke is als je de deur opent en je draait de "kam" (die in je deurslot slaat) helemaal naar onder, kan je m.b.v. de draaiknop aan de binnenzijde de deur wel sluiten.
Sluit je de deur en probeer je hem met de sleutel te sluiten krijg je er echter geen beweging in?
Iemand dit nog ooit voorgehad en wat kan het zijn.
Grtz
Porscheke
03 jan 2008 13:39
Als dat allemaal werkt, (ook geprobeerd of draaiknop ook werkt als deur daadwerkelijk dicht is of alleen open) denk ik dat de slotcilinder overleden is.
Met de vorst heeft het niks te maken of toch.
03 jan 2008 13:51
Hoi Wim
Heb ik ook bekeken.
Cilinderslot heeft op het einde een plaatje met een pen welk in een soort vork grijpt om de deur te openen en te sluiten
Ook dit is OK, pen beweegt mooi mee als je de sleutel draait
Heb wel nog niet geprobeerd of de draaiknop ook draait als de deur dicht is.
03 jan 2008 13:51
volgens mij mag je een slot niet smeren met kruipolie, ook niet lekker aan je sleutel.
maar gebruik je fijn poeder (grafiet) als ik het goed heb dat zorgt er voor dat het slot goed blijft bewegen.
dat het slot het misschien niet meer doen zou ook slijtage kunnen zijn.
robert
03 jan 2008 14:05
Slot even inspuiten met WD 40 kan heus geen kwaad hoor.
Enkel je sleutel een 5-tal keer afvegen met een doekje en die smurrie is dan ook weg.
Het gekke is dat de sleutel mooi draait in het slot als tevoren. Maar éénmaal de deur dicht krijg je hem dus niet gesloten met de sleutel
03 jan 2008 14:19
Dus als ik het goed begrijp draait de sleutel wel in het slot.
Denk dat er in binnen in de deur een af ander stangetje klemt of wringt.
03 jan 2008 14:27
Heb je een handwerkplaats handboek, anders daar even kijken op blz 570, staat de gehele werking van deur mechanisme in afgebeeld, en als ik het zo zie en slot draait, moet je het systeen van vork naar exentriek een nazien.
Denk dat daar speling opzit en deze gaat klemmen wanneer je aan de sleutel wilt draaien.
Is maar weer een tip, kan het jammer genoeg niet zien.
03 jan 2008 14:47
Hoi Wim
Heb ik ook al bekeken, maar raak ook niet veel wijzer bij deze tekening.
En het allemaal zo krap aan de binnenzijde van de deur (ik met mijn grote handen)