En ja hoor, er zaten gewoon instrument lampjes in van 1.2 en 1.5 Watt.
Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de boel los te maken. Alle drie de lampjes van de onderste displays zijn vervangen en het brandt weer mooi helder! Ook het fasten seat belt lampje was kapot dus dat ook maar meteen vervangen. De foto's zijn niet erg scherp, maar misschien toch wel illustratief.
Een paar opmerkingen:
- De volgorde van D-dreamer klopt helemaal; check je PCM code van tevoren.
- Werk rustig en beheerst. Het gaat om werken in een kleine ruimte en bij uitschieten zul je iets beschadigen.
- Het workshop manual spreekt van Torx maat 30 schroeven maar het zijn Torx maat 20 schroeven die ik heb aangetroffen achter de microfoon(dummy) en achter de alarmlicht schakelaar knop (zie foto's). Deze moet je beiden loschroeven en dan kun je het cluster omhoog lostrekken.
- Koop een Torx sleutel, bij voorkeur een schroevedraaier (zie foto, bij de Gamma gekocht), van voldoende lengte; je komt er anders niet bij. Vraag me niet hoe ik dit weet
- Cluster hoefde er niet helemaal uit om bij de lampjes te komen. Met de bedrading er nog aan kun je de zaak voldoende kantelen (zie foto). Dit betekende ook dat de alarmlicht schakelaar kon blijven zitten. Tenzij het gaat om de tellerverlichting; dan moet de hele boel eruit en vervolgens uit elkaar gehaald worden...
- Bescherm je dashboard! Het cluster moet je omhoog trekken en onderaan zitten een aantal scherpe clips. Als je het losgekoppelde cluster daarop laat rusten druk je putten in het leder van het dashboard. Doe er dus dikke handdoeken of iets dergelijks tussen. Ook hier, vraag me niet hoe ik dit weet
- Lampjes in kwestie zijn NIET hetzelfde als in VW (links op de foto), wat ik eerst dacht, maar zijn van hetzelfde type als in b.v. Mercedes. De beige voet 1.2 Watt en zwarte voet 1.5 Watt lampjes (rechts op de foto) komen dan ook van de Mercedes dealer in Utrecht...
Ik voel me zo verlicht nu
Laatst bijgewerkt door
Anton op 25 mei 2008 12:38, in totaal 3 keer bewerkt.