Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
15 jul 2008 10:06
Vanochtend gebeld met de aircoboer om de airco bij te vullen. Hij wilde weten wat voor koelmiddel er in moet. Weet iemand dit? Mijn airco is wel achteraf ingebouwd, ik weet niet of dat uitmaakt. Ik heb nog niet kunnen kijken of het soort koelmiddel ergens staat genoteerd in motorruimte.
15 jul 2008 10:16
Zou de airco boer toch moeten weten? Bij mijn 964 was de airco nog voorzien van het oude systeem, en daarvoor benodigde koelmiddel is kennelijk niet meer verkrijgbaar. Probleem is dat het koelmiddel dat tegenwoordig gebruikt wordt kennelijk reageert met dat oude spul.
Daar zijn twee oplossingen voor: ofwel een beetje estergas erbij (dacht dat dat het was) dat de reactie neutraliseert, ofwel geheel ombouwen. Dat vertelde de aircoboer aan mij destijds.
15 jul 2008 10:25
... aan de (kleur van de) vulnippels moet de airco-specialist kunnen zien wat er voor vulling in zit
Zoekie zoekie al gebruikt
15 jul 2008 10:46
Sri
zoekie zoekie niet gebruikt!...
Even bij de specialist langs dan maar.
15 jul 2008 11:04
dat helemaal ombouwen valt wel mee hoor.ze hebben dat bij mij ook gedaan.koste iets van €150.ze hebben hem toen gevuld met het nieuwe koudemiddel 134a volgens mij en werkt al weer twee jaar prima.
anton964
15 jul 2008 12:01
Hmmm, ombouw zou bij mij iets van E 500 kosten
. De ene aircoboer is de andere niet, dattisweerduidelijk.
15 jul 2008 12:14
je kan die kitjes overal kopen om de ombouw te doen zitten wat o ringen is en nieuwe vulnippels.
gr anton964
15 jul 2008 12:52
Nou, ben benieuwd. De airco begon geleidelijk aan minder te koelen, hopelijk is het een kwestie van bijvullen. Volgende week weet ik meer!
16 jul 2008 0:15
anton964 schreef:je kan die kitjes overal kopen om de ombouw te doen zitten wat o ringen is en nieuwe vulnippels.
Onder ombouw wordt nogal eens iets verschillends verstaan. Soms word beweerd dat alleen de vulnippels vervangen voldoende is. Andere vervangen ook wat o-ringen her en der.
Maar een complete ombouw bevat nieuwe vulringen, enkele o-ringen en een nieuwe 'dryer'. Daarna moet het systeem helemaal leeg gezogen worden en vacuum getrokken worden om lekkage op te sporen. Dan het systeem vullen met nieuw koelmiddel en de juiste (en ook juiste hoeveelheid) olie passend bij compressor en koelmiddel.
16 jul 2008 9:00
Weet iemand waar die onderdelen voor een ombouw te koop zijn in een setje? (en €?)
16 jul 2008 9:06
... naast
deze sticker kunnen ze je vast en zeker ook alle andere onderdelen verkopen
16 jul 2008 9:38
Harry 911 schreef:Vanochtend gebeld met de aircoboer om de airco bij te vullen. Hij wilde weten wat voor koelmiddel er in moet. Weet iemand dit? Mijn airco is wel achteraf ingebouwd, ik weet niet of dat uitmaakt.
Als de airco achteraf is ingebouwd maakt het geen donder uit of je een 911 hebt of een Skoda Fabia... dan kan natuurlijk alles.
Als de airco later is ingebouwd is de kans wel levensgroot dat het 134a is, want R12 was niet meer toegestaan na 1-1-1993 meen ik (in ieder geval rond die periode).
31 jul 2008 16:47
Ik heb een standaard ingebouwde airco (1991) en zojuist koudemiddel 134a laten vullen. Volgens de specialist was dit geen enkel probleem. Hij koelt in ieder geval weer geweldig.
31 jul 2008 17:05
porscheware schreef:Ik heb een standaard ingebouwde airco (1991) en zojuist koudemiddel 134a laten vullen. Volgens de specialist was dit geen enkel probleem.
Waarschijnlijk dezelfde specialist en dezelfde ervaring.
31 jul 2008 17:09
Haha, ja ik zie 't. Deze man kreeg regelmatige oudere P's en F's over de vloer en had met dit koudemiddel nooit problemen gehad. Als het wel problemen zou geven kan hij het systeem met de vacauum machine gewoon weer leeg zuigen en een evt. ander koudemiddel erin zetten.
Vond het wel een dure grap, testen, koudemiddel en olie vullen (150,-)
31 jul 2008 17:41
Heb het bij mijn 964 zelf gedaan de ombouw. Wat nieuwe ringen etc en een nieuwe droger en klaar is kees....uhh henk
Daarna laten testen en weer vullen. Hij was weer IJSkoud...
31 jul 2008 18:15
porschehenk schreef:Heb het bij mijn 964 zelf gedaan de ombouw. Wat nieuwe ringen etc en een nieuwe droger en klaar is kees....uhh henk
Daarna laten testen en weer vullen. Hij was weer IJSkoud...
Dan ben je wel strafbaar
handelingen aan het airco gebeuren MAG alleen als je gecerificeerd bent met het stekdiploma
porscheware schreef: Als het wel problemen zou geven kan hij het systeem met de vacauum machine gewoon weer leeg zuigen en een evt. ander koudemiddel erin zetten.
Vond het wel een dure grap, testen, koudemiddel en olie vullen (150,-)
als het oude freon R12 erin zit/zat kan dit NIET zomaar R134a erin gedaan worden, eerst nieuwe estherolie erin en andere pakkingen deze zijn niet geschikt voor estherolie resultaat een lekkende ac pomp oftewel vaak een reisje naar jouw aircoboer a €150
in ander topic heb ik al gereageerd :
NOGMAALS een airco
zonder defect hoeft NOOIT te worden bijgevuld
STEK NR 970
15 aug 2008 12:51
Vanochtend is de airco leeggehaald, vacuum gezogen en opnieuw gevuld met 134a. Geen lekkages geconstateerd.
Maar nou komt het, de aircopomp sloeg nog niet aan
Met een rechtstreekse stroomdraad van accu naar pomp slaat het ding wel aan. Alle zekeringen en het relais gecontroleerd, maar deze blijken in orde. Ook heb ik gekeken naar de schakelaar in het console en daar kon ik ook niets vreemds aan ontdekken.
Heeft iemand enig idee waar ik nog kan zoeken??
15 aug 2008 15:05
Zou in het algemeen zeggen de airco/kachel regel kast (de 'radio' links van de radio).
Maar vind de relatie met deze vulactie wel erg toevallig, dus zou daar de oorzaak zoeken. De drukregel klep (lees even in ander recent bericht zinvolle opmerkingen van Olaf) is onwel geworden door het leeghalen/vullen?
15 aug 2008 16:40
Harry 911 schreef:Vanochtend is de airco leeggehaald, vacuum gezogen en opnieuw gevuld met 134a. Geen lekkages geconstateerd.
Maar nou komt het, de aircopomp sloeg nog niet aan
Met een rechtstreekse stroomdraad van accu naar pomp slaat het ding wel aan. Alle zekeringen en het relais gecontroleerd, maar deze blijken in orde. Ook heb ik gekeken naar de schakelaar in het console en daar kon ik ook niets vreemds aan ontdekken.
Heeft iemand enig idee waar ik nog kan zoeken??
1) een lek in het systeem zoeken doe je door het systeem eerst onder druk ± 13 bar te zetten met STIKSTOF , met alleen vacumeren(onderdruk) is een lek heel moeilijk te detecteren
. dat dit vaak niet gebeurd is dat je dan langer aan de auto bezig bent €€€€€€ boze klant , omdat je het systeem een halfuur moet laten staan om te kunnen zien of je een lek in het systeem hebt of niet en dan nog repareren €€€€€€€
goedkoop is vaak hier echt duurkoop
ik lees vaak over BIJvullen
ja gek he'
2) meet het electische circuit van de ac door er zitten diverse beveiligingen in wat de Elektrische poelie moet aansturen zoals thermostaat ,hogedrukbeveiliging ,lage drukbeveiliging
15 aug 2008 16:50
Paul van Engelen schreef:Zou in het algemeen zeggen de airco/kachel regel kast (de 'radio' links van de radio).
Maar vind de relatie met deze vulactie wel erg toevallig, dus zou daar de oorzaak zoeken. De drukregel klep (lees even in ander recent bericht zinvolle opmerkingen van Olaf) is onwel geworden door het leeghalen/vullen?
van Olaf
waar vind ik dat topic?
de hoeveelheid Freon uit een auto is te verwaarlozen in een open ruimte . dus ben ik benieuwd naar het verhaal van Olaf
15 aug 2008 18:27
Paul, de airco begon geleidelijk aan minder te koelen en op een gegeven moment deed die helemaal niets meer. Voor het vullen schakkelde de pomp ook al niet meer in.
@Rodger That, ze hebben het systeem inderdaad een half uur onder druk gezet. Het apparaat gaf daarna aan dat er geen lekkages waren gevonden. Ik heb geprobeerd om die groene draad die naar de pomp loopt te traceren, maar hij verdwijnt ergens achterin het motorcompartement en ik heb geen idee waar die weer tevoorschijn komt.
Heb ook onder zekeringskast gekeken aan voorkant, maar daar is die ook niet te bekennen. Begrijp er geen hol van. Morgen met frisse moet maar weer verder zoeken
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag
15 aug 2008 18:35
mischien dat iemand een elek. schema van de ac heeft ,van jou model
15 aug 2008 19:37
Ga toch naar een goede garage, jongen
15 aug 2008 20:32
Ik heb het even voor je opgezocht in het schema . De groene draad gaat naar het relais in de motor ruimte. Dat word gevoed door de rode draad,die gaat naar de zekering in de motor ruimte. Het relais word aangestuurd door de wit/orange draad
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.