Ik heb een Riechert motorblok (o.b.v. type 4 motor) met een 901-koeling voor mijn 356 Speedster project.
Aangezien ik bezig ben met een (deel)revisie van het blok, had/heb ik besloten om ook de dynamo in de koeling te laten reviseren.
Ik heb de moertjes losgedraaid aan de achterzijde en vervolgens getracht om de ventilator, de ring en de dynamo van elkaar te scheiden, maar dat wilde niet lukken. Zelfs niet met voorzichtig (en ook wat harder) slaan met een hamer gaf geen enkele sjoege...
Nu heeft iemand met een trekker de boel voorzichtig uit elkaar getrokken, en hij heeft me al de losse onderdelen gegeven. Toen ik hem vroeg waar die drie ringen zaten die je op het onderstaande plaatje met blauw ziet aangeduid, wist hij dat niet meer...
Ze passen zowel onder de ventilater, precies om dat 'asje' van de dynamo (oranje) of óp de ventilator (onder dat wiel waar de riem omheen gaat; de helft van dat wiel is dat zwarte ding bovenin de foto) die met groen is aangegeven.
Weet iemand waar die ringen moeten?
Om de as van de dynamo past er eigenlijk maar 1tje precies. De andere twee zouden er dan maar los opliggen (en vrij kunnen verschuiven). Op de ventilator lijkt mij ook niet logisch, want dan kan de riem er wellicht niet goed meer tussen (te ruim?), of dienen die ringen daar nou juist voor: om de riem wat meer ruimte te geven?
Ik heb vervolgens (zelf!) de ring en de ventilator gestraald, terwijl de dynamo naar het revisiebedrijf ging.
Ik heb zitten twijfelen over die ventilator en ring: laten poedercoaten in een leuke kleur, polijsten, laten zoals 'ie was, of stralen.
Een buurman heeft een eigen straalkastje en fijn grit (hij is een Jaguar aan het restaureren en daar zit ook nogal wat alu aan) en toen hij aangaf dat ik dat kastje wel mocht gebruiken, heb ik besloten om de ventilator en ring zélf te stralen.
Dit is het resultaat:
Ik vind 't wel strak...