Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

901-koeling.... Waar moeten de ringen/shims?

08 aug 2008 22:00

Ik heb een Riechert motorblok (o.b.v. type 4 motor) met een 901-koeling voor mijn 356 Speedster project.

Aangezien ik bezig ben met een (deel)revisie van het blok, had/heb ik besloten om ook de dynamo in de koeling te laten reviseren.

Ik heb de moertjes losgedraaid aan de achterzijde en vervolgens getracht om de ventilator, de ring en de dynamo van elkaar te scheiden, maar dat wilde niet lukken. Zelfs niet met voorzichtig (en ook wat harder) slaan met een hamer gaf geen enkele sjoege...

Nu heeft iemand met een trekker de boel voorzichtig uit elkaar getrokken, en hij heeft me al de losse onderdelen gegeven. Toen ik hem vroeg waar die drie ringen zaten die je op het onderstaande plaatje met blauw ziet aangeduid, wist hij dat niet meer... :oops:

Afbeelding

Ze passen zowel onder de ventilater, precies om dat 'asje' van de dynamo (oranje) of óp de ventilator (onder dat wiel waar de riem omheen gaat; de helft van dat wiel is dat zwarte ding bovenin de foto) die met groen is aangegeven.

Weet iemand waar die ringen moeten?

Om de as van de dynamo past er eigenlijk maar 1tje precies. De andere twee zouden er dan maar los opliggen (en vrij kunnen verschuiven). Op de ventilator lijkt mij ook niet logisch, want dan kan de riem er wellicht niet goed meer tussen (te ruim?), of dienen die ringen daar nou juist voor: om de riem wat meer ruimte te geven?

Ik heb vervolgens (zelf!) de ring en de ventilator gestraald, terwijl de dynamo naar het revisiebedrijf ging.

Ik heb zitten twijfelen over die ventilator en ring: laten poedercoaten in een leuke kleur, polijsten, laten zoals 'ie was, of stralen.

Een buurman heeft een eigen straalkastje en fijn grit (hij is een Jaguar aan het restaureren en daar zit ook nogal wat alu aan) en toen hij aangaf dat ik dat kastje wel mocht gebruiken, heb ik besloten om de ventilator en ring zélf te stralen.

Dit is het resultaat:

Afbeelding


Afbeelding

Ik vind 't wel strak...

08 aug 2008 22:06

Blauw op groen monteren en niet op oranje

Staat de v-snaar te strak dan moeten er meer ringen gekocht worden om op groen te doen.
Staat de V-snaar te slap, dan moet er één of meerdere ringen van groen naar onder de sluitring achter de moer verhuisd worden.

Zorg er vooral voor dat er in totaal net genoeg vulringen gemonteerd zijn om de poelie helft goed te laten klemmen tussen de ventilator en sluitring.



.

08 aug 2008 22:10

thank you si fu :thumleft:

08 aug 2008 22:35

Ywp... Thanks! :wink:

Even een vraag van een nitwit: wat is de 'poelie helft'?

08 aug 2008 22:39

De poelie is dat gedeelte waar de snaar over/door-heen loopt :idea:

Bij b.v. 'n 911 bestaat deze uit twee delen - omdat je de afstand tussen de krukaspoelie en de dynamopoelie niet kunt verstellen :arrow: ... door de ringen te wisselen - varieer je de dikte van de poelie --- poelie smaller = snaar strakker .... vice versa :wink:

Die trekker waar je het over had - heet dan ook poelie-trekker 8)
Laatst bijgewerkt door Olaf op 08 aug 2008 22:42, in totaal 2 keer bewerkt.

08 aug 2008 22:40

Speedy356 schreef:....... nitwit: wat is de 'poelie helft'?


Welzwart.......en met 9 gaten= poeliehelft










.

08 aug 2008 22:41

Renntech schreef:Welzwart.......en met 9 gaten= poeliehelft


Aha ... jij kijkt plaatjes :lol:
Plaats een reactie