Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
21 aug 2008 0:05
Yes, ik ben begonnen met de voorbereidingen om beide voorschermen van de 3.2 los te trekken.
Nu heb ik met een goed manual in de hand alle bouten los; ook de inbussen achter de deur / onder de raamstijl en de bouten in de wielkasten. De manual gaat nu verder, vrij vertaald uit het Engels:
"haal de schermen voorzichtig los en verwijder deze".
Ja, dank je de koekoek, die dingen zitten natuurlijk nog hardstikke vast aan de kit / body coat (origneel af fabriek, nooit eerder los geweest). Krijg er tot nu toe geen enkele beweging in.
Ik heb er aardig aan lopen hangen maar wil niet ineens met schermen en al op de vloer liggen...
- hoe krijg er beweging in: moet die coating rond de naad in de wielkast er af ; bijvoorbeeld door te verwarmen met een haardroger (als de vrouw aan het fitnessen is) en loskrabben met een kunststof of houten spatel ?
- in welke richting moet ik aan het scherm gaan trekken: bovenrand naar me toe, rand langs de A-stijl vanaf de onderkant naar me toe omhoog of richting de voorkant van de auto ?!
Alle tips welkom !
21 aug 2008 0:17
... met 'n stevig mes de coating doorsnijden in de wielkast, daar waar het buitenscherm overgaat in het binnenscherm
.... nu 'n plat iets, wat wederom 'n stevig mes kan zijn, aan de bovenkant tussen de schermen werken

voorzichtig stukje bij beetje - en mss meerdere platte stukken tussen het scherm doen & waar het kan de kit wegsnijden ...
Trekken aan de schermen heeft MI helemaal geen zin
Succes
... want je bent met de twee schermen wel 'n dagje zoet ....
21 aug 2008 0:22
Olaf schreef:... met 'n stevig mes de coating doorsnijden in de wielkast, daar waar het buitenscherm overgaat in het binnenscherm
Is dat direct naast de boutgaten ?
Is soms moeilijk te zien wel deel waar beging en eindigt als je het nooit eerder los hebt gehad....
Thanks Olaf...
21 aug 2008 8:39
vanaf de bovenzijde kan ook, wellicht gemakkelijk een stukje van het kofferklep rubber los te halen als dat lukt dan zie je zo waar je moet steken, best taai spul. en zo als eerder vermeld even goed los steken op diverse punten trekken heeft geen zin
21 aug 2008 10:30
ik heb ook met een mes gedaan.wat zitten die wast.ga er niet aantrekken!!!
want je trekt er zo een vouw in en dan kan je ze weggooien.
wat ze zeggen .veel geduld en rustig kijken hoe het moet.
bij de 964 van mij moest het kofferbak rubber er uit.daar zat de naad tussen scherm en auto.
gr anton964
21 aug 2008 14:55
Elven schreef:...we zijn net begonnen met het ontmantelen van een 3.0 Carrera van begin '77.
Voorzichtig mee zijn hé
FHAUTOOOOS svp
21 aug 2008 19:08
Succes Lindemans, weet precies wat je bedoeld, maar Olaf en Elven hebben de oplossing al gegeven, alleen iets korter als Olaf schreef, ik heb er een halve dag over gedaan.
21 aug 2008 19:15
Geloof dat jij vaker met dat bijltje hebt gehakt ... dus niet helemaal eerlijk ...

... heb er zelf ook 'n halve dag over gedaan - maar ik stop dan ook niet voordat de klus geklaart is
21 aug 2008 21:08
Het is inderdaad niet echt moeilijk, zoals al eerder gezegd, rubber v/d kofferruimte als eerste verwijderen, dan zie je precies de naad alwaar al die prut zit, ik bedoel de kit.
Bij de restauratie van mijn Sc heb ik een plamuurmes en een hamer gebruikt, gehele lengte splijten, want daar komt het eigenlijk op neer,
oppassen, immers alle bouten zijn al los, hij zou er bijna af kunnen vallen ( zoals bij mij destijds, of was dat soms vanwege het vergevorderde roestproces

)
Klus vergt in principe minder dan 1 uur per scherm, maar het moet geen weddenschap worden
TIP:"Bestudeer de schermen goed in de scherpe vouw binnenzijde bij de koplamp, indien roestig, dan zou ik gaan voor nieuwe schermen
21 aug 2008 21:43
Martin K. schreef:Klus vergt in principe minder dan 1 uur per scherm, maar het moet geen weddenschap worden
Jammer ... want ik had die weddenschap wel met ja aan willen gaan
... minder dan 1 uur per scherm
21 aug 2008 21:48
Martin K. schreef:oppassen, immers alle bouten zijn al los, hij zou er bijna af kunnen vallen ( zoals bij mij destijds, of was dat soms vanwege het vergevorderde roestproces

)
Vandaar dat het per scherm op een uurtje lukte.
21 aug 2008 23:20
gewoon met het juiste gereedschgap beginnen
dan een enorme portie technisch inzicht tevoorschijn toveren, en da's voor de meestenm hier errug lastig
daarna een snufje moet en noeste handarbeid, geloof me, iedereen ( met 2 handen) kan het
22 aug 2008 0:41
Dank voor alle tips, moet hiermee wel lukken.
Was bang om met plamuurmessen de lak te beschadigen, maar ik kom er niet omheen.
Ik hou er wel een paar boutjes losjes in om m vast te houden, ik laat de resultaten zeker even weten hier ...
22 aug 2008 7:50
lindemans schreef:Ik hou er wel een paar boutjes losjes in om m vast te houden ....
Zelfs als 'ie helemaal los is, valt 'ie er niet zo maar vanaf
.... paar kleedjes op de grond leggen - voor het geval je bang bent dat'ie uit je handen valt
Ben overigens beneiuwd naar het uurloon van Martin K.
zal ik 'm de volgende keer vragen om schermen te demonteren ...
22 aug 2008 8:02
tja ik had wel een avond nodig.want er zat ook nog een ruiten sproeier tankje in de weg.ook het droogfilter van de airco moest er af.
ik ben denk ik wel een 3 uur per kant bezig geweest.
nu zou het misschien iets vlotter gaan,
maar een uur kan je wel vergeten.
anton964
22 aug 2008 8:38
misschien een ijzeren draad om langs te trekken.
robert
22 aug 2008 8:44
ben blij dat het bij mij nog niet hoeft ..... sjeemig messen hamers beitels ....

ijzeren trekdraden!!
22 aug 2008 12:53
rob964.c4 schreef:misschien een ijzeren draad om langs te trekken.
robert
Ook een goeie idee om te proberen...!
Ik heb geen haast dus die uurtjes maken me niet zo heel veel uit.
28 aug 2008 8:21
En hoe staat het met de vorderingen, is het gelukt, en hopelijk niks schrikbarend tegen gekomen.
29 aug 2008 1:10
Ik kom met update zodra ik verder ben; werk er niet permanent aan helaas ... dit weekeinde gaan we verder ...
07 sep 2008 16:00
Nou het eerste scherm is er af, de linker !!
Was me wel een klus, uiteindelijk netto denk zeker 5 manuur op deze eerste zitten zwoegen.
Weinig roest gelukkig, op het binnenscherm 2 kleine plekken die even kaal moeten en opnieuw in de primer. Scherm ziet er ook nog goed uit. Alleen een plek in de bol van het koplamphuis die doorgeroest is; moet ik even een plaatje op maken. Alleen daarom al de moeite waard om alles toch eens los te halen.
Volgend weekeind de andere kant .... fotootje volgen nog wel voor de liefhebbers
07 sep 2008 16:19
Een behoorlijke klus blijkbaar. Succes ermee verder.
07 sep 2008 16:43
Ben benieuwd naar de foto's, en een tip

kijk goed in de hoeken bij de achterkant binnenscherm links, zeker als je airco hebt.
In ieder geval gelukt, en al doende leert men, rechter zal ook iets makkelijker gaan.
Succes.