Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

VDO klok openen (911 1972)

14 sep 2008 16:23

Heeft iemand z'n VDO (tijd)klok wel eens open gemaakt?

Hij zoemt, maar de wijzers lopen verder niet. Ik wil eens aan de binnenkant kijken of er veel vuil inzit en dus makkelijk gangbaar is te maken.

Achterop zitten 3 schroefjes, maar het geheel zal er via de wijzerplaat afmoeten. Ik krijg die ring alleen niet los. Zit deze vast met schroefdraad of iets anders?

Gr. Nic

14 sep 2008 16:50

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _face2.htm

15 sep 2008 9:34

Super, dank je!! :D

15 sep 2008 10:03

Wees wel heel voorzichtig, anders kan je de ring weggooien en een nieuwe bestellen...

15 sep 2008 10:12

De werkwijze is duidelijk, wijst eigenlijk vanzelf. Maar wat ik me afvraag is hoe men die zwarte metalen rand weer mooi dicht krijgt, alsof het nooit open is geweest.
Heb ongeveer nog een stuk of 6 complete sets liggen, maar omdat ik er jarenlang niet meer naar omgekeken heb, zijn die zwarte ringen een beetje verroest.

15 sep 2008 10:23

Rick schreef:De werkwijze is duidelijk, wijst eigenlijk vanzelf. Maar wat ik me afvraag is hoe men die zwarte metalen rand weer mooi dicht krijgt, alsof het nooit open is geweest.
Heb ongeveer nog een stuk of 6 complete sets liggen, maar omdat ik er jarenlang niet meer naar omgekeken heb, zijn die zwarte ringen een beetje verroest.

Probeer eerst met een schroevendraaier een opening te maken, vervolgens met een bektang erachter en dan kan je de ring mooi openduwen zonder veel vervormingen te maken. Doe dit tot je de helft van de ring gedaan hebt, daarna kan je de ring er af nemen, de binnenste ring, het glas, en de ring onder het glas.

Voor ze terug dicht te krijgen ga je andersom te werk, maar door de ring te openen met een bektang, is er bijna geen sprake van vervorming en valt het totaal niet op.

Stuur maar een pb'tje als je wat foto's oid wil hebben.

15 sep 2008 10:34

924, bedankt voor de toelichting.
Welke bektang bedoel je precies, of maakt dat niet zoveel uit?

Wellicht is zo'n kunststofvork van de Facom bekledingsvorken ook wel ideaal. Zal het eens uitproberen. :wink:

15 sep 2008 11:03

Klein voorbeeld van de klokjes uit de 914-6 Martini

http://img237.imageshack.us/my.php?imag ... 068iv5.jpg

15 sep 2008 11:54

ziet er goet uit 924,

is eventueel een koker (binnediameter is buitenzijde klok) om de rand heen nog een idee om de stevigheid te behouden. Of een stalen ring van bv zeven gaten zaag oid
Plaats een reactie