Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Bodyschutz

05 okt 2008 21:11

[b]Ik zou graag willen weten welk materiaal eronder een porsche is gespoten , daar bedoel ik de steenslag bescherming mee. Ik wil n.l mijn 911 gaan restaureren maar ik wil er weer het originele materiaal opspuiten . Ik neem aan dat het geen gewone bodyschutz van b.v 3M is.
Wie kan mij de juiste info geven

Groet
Frank

05 okt 2008 21:19

Naast het originele materiaal, ga ik er vanuit dat je ook de originele structuur weer wilt hebben :?:

05 okt 2008 21:42

Eigenlijk wil ik weten wat het materiaal voor een specificatie heeft. De 911 die ik ga restaureren hoeft niet geheel ontdaan worden van deze maar als ik weet welk materaal het is dan kan ik de beschadigingen eventueel bijmaken.
Leuke site trouwens!!!!!!!

Groet Frank

05 okt 2008 21:47

Heb wel eens horen praten over www.POR15.nl

Schijnt in kleur en structuur het zelfde te zijn als orgineel Porsche
Laatst bijgewerkt door André op 05 okt 2008 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.

05 okt 2008 21:51

het is ook wel makkelijk als je aangeeft welke 911 je wilt restaureren. en bedoel je de bescherming op de keienvanger of de bodem?

Bodyschutz

06 okt 2008 21:48

SKS grijs steenslag-korrosiebescherming van Würth.

Re: Bodyschutz

07 okt 2008 11:37

Dunkelblau schreef:SKS grijs steenslag-korrosiebescherming van Würth.


Die van mij had wiite bodyschutz 8) . Ik denk dat het uitgesloten is dat je nog de originele bodyschutz kan krijgen. Als je gewoon een produkt van Motip of 3M pakt en zorgt dat de structuur gelijk is dan ben je toch klaar? Of ga je ook de originele lak gebruiken :lol:

07 okt 2008 12:02

SKS Bodyschutz is (nog) gewoon te koop.

07 okt 2008 17:19

nee, maar de bodyschutz van 3M enz hebben een andere specificatie .
Volgens mij is de originele op pvc basis ik zeg maar wat!!!!!!!!!!!!!!!!

07 okt 2008 17:53

Dunkelblau schreef:SKS Bodyschutz is (nog) gewoon te koop.


En nog exact hetzelfde als 30 jaar geleden??? Denk het niet. De originele is inderdaad op PVC basis.

08 okt 2008 19:11

Peter denk je wel dat deze, daar het een product is van 30 jaar geleden nog altijd betere specificaties heeft dan de huidige producten. Ik weet n.l niet wat er onder de nieuwe posche's gespoten is. Het oudere recept heeft in ieder geval een super hechting en ook sterker voor mijn gevoel dan b.v. de bodyschutz van 3 M om maar iets te noemen.

Groet,

Frank

08 okt 2008 19:22

Onder de huidige Porsche's zit niet meer de rubberachtige kit zoals gebruikt in de tijd van de SC en 3.2 Carrera.
Tegenwoordig maakt een auto fabrikant meer gebruik van kunstof wielkuipen én bodem bescherming. Voor de plaatsen waar geen kunstof afdekking zit gebruiken ze een PVC coating.




.

08 okt 2008 22:35

Wat is dan de beste manier, ik ga een 1977 restaureren deze is nog in een vrij goede staat. Deze auto staat ook al 18 jaar droog en binnen. De coating is vrij goed zeker de bodemplaat. B.v waar het voorspatbord heeft gezeten daar tref ik wat lichte roestvorming aan, en b.v onder het achterspatboard daar waar de deurslotplaat zit. Eigenlijk wil ik de auto geheel kaal maken en daar waar roestvorming zit deze verwijderen epoxieprimer erop de bodyschutz of pvc bijspuiten. Verder wil ik dan Alles ontvetten met een scotschbrite, een dunne hechtlaag aanbrengen en nat in nat weer de kleur aanbrengen(2Comp) Ben er alleen nog niet uit hoe ik kan controleren of de binnen dorpels daar waar de lucht van de verwarming doorgaat geen slechte plekken of gaatje heeft ik ken n.l het systeem niet. Zit dit luchtkanaal onder de buitendorpel of kun je de buitendorpel eraf halen zodat het kanaal dan ook intact blijft. Ik kan nergens een detailtekening van deze vinden d.w.z waar je het goed op kunt zien.

Groet

Frank
Laatst bijgewerkt door alfa op 11 okt 2008 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.

08 okt 2008 22:52

Als je het goed wil doen dan moet je de coating verwijderen. Die coating was een leuk idee maar na 25 jaar wil er nog wel eens roest onder de coating zitten en dit is nauwelijks zichtbaar vanaf buiten. Er zijn een aantal mensen hier op het forum bezig met de restauratie, o.a. een 3.2. Hier kan je zien hoe de PVC laag roest kan maskeren.

De dorpel bestaat uit drie aan elkaar gepuntlaste delen. Een buitendorpel, een tussenstuk en een binnendorpel/bodemplaat. De verwarmingsbuis loppt tussen binnendorpel en tussenstuk. Je moet aardig gaan slopen wil je die zien.

08 okt 2008 23:04

Weet je de site waar ik foto's kan vinden. En hoe kan ik de coating verwijderen zonder dat de zinklaag ook eraf gaat?

08 okt 2008 23:07

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... sc&start=0


Veel leuke foto's...

08 okt 2008 23:40

Veel tekst met minder logische zinnen, daarom maar even zo:

alfa schreef: Wat is dan de beste manier, ik ga een 1977 restaureren deze is nog in een vrij goede staat. Deze auto staat ook al 18 jaar droog en binnen. De coating is vrij goed zeker de bodemplaat. B.v waar het voorspatbord heeft gezeten daar tref ik wat lichte roestvorming aan, en b.v onder het achterspatboard daar waar de deurslotplaat zit.


Het beste kun je de zo ver mogelijk kaal geschroefde carrosserie waar nodig plaatselijk zandstraalen om de roest uit het plaatwerk te krijgen.
Deze blankgemaakte delen moet je daarna lichtjes schuren en overschilderen of spuiten met professionele epoxyprimer die aangemaakt is met een harder.
Over deze epoxyprimer kun je de bodyshutz of steinslagschutz spuiten.
Maak je niet druk over de originele zinklaag. Liever een goede blanke plaat zonder zinklaag en roest als een verzinkte plaat met her en der lichte putcorrosie.

alfa schreef: Eigenlijk wil ik de auto geheel kaal maken en daar waar roestvorming zit deze verwijderen epoxieprimer erop de bodyschutz of pvc bijspuiten.


Helemaal goed :lol:


alfa schreef: Verder wil ik dan Alles ontvetten met een scotsbrite, een dunne hechtlaag aanbrengen en nat in nat weer de kleur aanbrengen(2Comp)

Ontvetten met Schotbrite?

alfa schreef: Ben er alleen nog niet uit hoe ik kan controleren of de binnen dorpels daar waar de lucht van de verwarming doorgaat geen slechte plekken of gaatje heeft ik ken n.l het systeem niet.


Kijk eens op onderstaande foto's, misschien heb je er wat aan.

alfa schreef: Zit dit luchtkanaal onder de buitendorpel of kun je de buitendorpel eraf halen zodat het kanaal dan ook intact blijft. Ik kan nergens een detailtekening van deze vinden d.w.z waar je het goed op kunt zien.



De buitendorpel zit gelast tegen de belangrijkere kokerbalk.
Op de eerste foto zie je de doorgeroeste buitendorpel.
Op de tweede foto de ontroeste en in de primer gespoten kokerbalk met de vernieuwde verstevigingsbalk.
Wij halen altijd, als het goed moet gebeuren, het spatbord gedeeltelijk weg. Dit is de enigste manier om de reparatie goed uit te voeren.

Hieronder een paar foto's van een 911 die we op dit moment aan het apk klaar maken zijn.
Mag het allemaal wat minder low-budget zoals bij echte restauraties, dan gaan we grondiger te werk.


Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De onderkant heeft helaas beschadigde plekken. Hier wordt de kit verwijderd, de onderliggende plekken ontroest en gezandstraald.
Daarna de blanke plaat behandeld met epoxyprimer en gespoten met de originele Steinslagschutz.
Dit is een rubber-achtig materiaal dat we na een uur overspuiten in de kleur van de auto.

AfbeeldingAfbeelding

Als je de foto's beter wilt bekijken kun je na het klikken op een foto, rechts onderaan op bijvoorbeeld 150 of 200% drukken.
Vooral op de één na laatste foto is mooie de structuur van de originele kit te zien.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 09 okt 2008 0:08, in totaal 1 keer bewerkt.

08 okt 2008 23:49

De foto's laten zich niet openen!!!!

08 okt 2008 23:51

alfa schreef:De foto's laten zich niet openen!!!!


Foutje, paar minuten geduld.

08 okt 2008 23:53

De foto's laten zich niet openen!!!!

09 okt 2008 0:10

Je bent wel ongeduldig hè :lol:

Maar hierboven staan ze dan.






.

09 okt 2008 0:17

Volgens mij is alfa nu :pale: , Erwin! :mrgreen: :wink:

Mooi project waar je mee bezig bent! 8) :thumleft:

bodyschutz

09 okt 2008 18:27

Sorry Erwin,(ongeduldig) nog even wennen aan de mogelijkheden.
Ik had ook inmiddels via je album gekeken, dus het lukte achteraf toch.
En ontvetten met scotshbrite, daar bedoel ik mee eerst de boel ontvetten...dan opruwen met de brite ... dan primeren en lakken.

Frank
Laatst bijgewerkt door alfa op 11 okt 2008 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

11 okt 2008 19:50

Vandaag de bodyshutz aangebracht met een twee lagen unilak.


Afbeelding Afbeelding

11 okt 2008 22:31

Erwin, het ziet heel goed uit. Dus de volgorde was ..kit verwijderen...schuren en stralen...epoxyprimer....bodyschutz..en dan twee lagen unilak.

De bodem is plaatselijk bijgemaakt, de hele bodem is dus ontvet en silliconen vrijgemaakt. Heb je voordat je de bodyschutz gaat spuiten nog een hechtlaag op de resterende niet beschadigde plekken van de bodemplaat gespoten of heeft de bodyschutz een super goede hechting? Ik neem in ieder geval aan dat je de bodem iets hebt moeten opruwen?

Unilak is dat gewoon een 2K lak met verharder?
Ik ben er een tijd uitgeweest (15jaar) met klussen aan auto's vandaar deze vragen. Vroeger gebruikte ik de producten van SPIES HECKER ook waren toen de solid lakken nog niet vandaar ik nu ook deze lakken niet meer door de spuit krijg. Nu gebruiken ze daar HVLP spuiten voor! Dus de tijd is voor mij even blijven stilstaan op dat gebied. Binnen nu en een paar maanden ga ik aan de klus beginnen.
Plaats een reactie