Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
23 okt 2004 12:15
Bij mijn acht weken geleden aangeschafte Porsche (911 3.2cabrio) werkt de airco soms even wel en dan weer niet. Je ziet de compressor (?) af en toe even meedraaien, maar altijd slechts kort. Iemand een idee wat het kan zijn?
Laatst bijgewerkt door
WdePundert op 23 okt 2004 13:31, in totaal 1 keer bewerkt.
23 okt 2004 12:54
WdePundert schreef:Bij mijn acht weken geleden aangeschafte Porsche (911 3.2cabrio) werkt de airco soms even wel en dan weer niet. Je ziet de compressor (?) af en toe even meedraaien, maar altijd slechts kort. Iemand een idee wat het kan zijn?
Volgens mij is dat normaal. Een aircopomp draait nu eenmaal niet continue.
Is bij de aanschaf ook de airco opnieuw afgevuld etc.?
23 okt 2004 13:04
Bedankt voor jouw reactie Ivo964C2. De airco is idd afgevuld. Hij draait echter zo kort dat er van koelende werking géén sprake is.
23 okt 2004 14:55
Kan je ff iets meer info geven ...
Voor zover ik weet zit op die aircocompressors een beveiliging.
Als je niveau te laag zit gaan ze zichzelf "uitschakelen" ter beveiliging.
Dus zou je hier in eerste instantie aan een tekort van koelmiddel kunnen denken ... maar je zegt dat hij is afgevuld.
Hebben ze dan ook een "lektest" uitgevoerd
Bleef je systeem op druk
een lektest voeren ze uit met een additief inhet koelmiddel dat detecteerbaar is met een speciaal brilletje ...
Onder het motto "check the simple things first" zou ik je adviseren het relais is ff na te kijken.
een airco is vrij delicaat om zelf aan te prutsen ... een bezoekje aan een airco-specialist is dan ook gewoonlijk onvermijdelijk ...
Dirk
23 okt 2004 17:06
Thx, Dirk.
23 okt 2004 17:15
Beste W,
Ik weet niet in welke regio van Nederland je uithangt maar in Renkum zit Motron en die zijn behalve Porsche specialist ook airco specialist (gecertificeerd). Hij heeft destijds mijn airco omgebouwd naar huidige maatstaven en in de zomer hingen de ijspegels aan het dak. Of anders even Karl PB'en - de aircospecialist...
24 okt 2004 1:00
Er zijn veel kleine (eenmans) bedrijfjes die met een mobiele airco service alle ins en out kennen en precies weten hoe ze een diagnose moeten doen.
TIP: doe het wel snel want te lang met een defecte airco rijden kan een nog goede pomp naar de knoppen helpen.
Zoek even op google, vast wel een in de regio.
24 okt 2004 1:25
ff nagekeken ... ben er eigenlijk vrijwel zeker van dat je een druk probleem hebt ...
Nog een extra vraagje .... werkt de ventilator op de condensor
Links voor het voorwiel hangt die te bengelen ...
Dirk
24 okt 2004 11:30
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik mijn P. (gekocht bij Ruiter & Luitink) teruggebracht omdat er nog enkele zaken onder garantie verholpen moest worden. Robert Visser (Hilversum) gaat er maandag mee aan de slag. Hij zou ook de airco "bekijken". Ik ben benieuwd!
Wim.
24 okt 2004 12:03
Hou 'm wel een beetje scherp; kosten van airco-reparatie lopen snel op, dus dat zou een reden kunnen zijn om er makkelijk vanaf proberen te komen. Probeer daarom een ruime garantieperiode voor deze reparatie te bedingen.
Een lek is vaak klein en manifesteert zich doordat een airco het langere tijd wel doet maar langzaam weer druk verliest en er dan weer de brui aan geeft.
Overigens is het heel normaal om elke één a twee jaar bij te laten vullen.
Ã
24 okt 2004 20:05
en het allebelangrijkste ... Je airco REGELMATIG laten draaien ... ook als het ijskoud is buiten
24 okt 2004 22:05
dirkie schreef:en het allebelangrijkste ... Je airco REGELMATIG laten draaien ... ook als het ijskoud is buiten
Idd ..... en kan ook i.c.m.
verwarmen
24 okt 2004 23:43
Er is, zoals reeds door anderen gezegd een probleem met de druk in je systeem.
Er zitten twee drukbeveiligingen op een airco, nl:
lage druk beveiliging, die de compressor zal uitschakelen als er te weinig koelmiddel in het systeem zit;
hoge druk beveiliging die de compressor stopt wanneer er niet voldoende warmte in de condensor kan afgevoerd worden (vanwege bvb niet werken van de condensor ventilator, of vervuilde condensor waardoor er geen lucht meer over kan). De condensor bevindt zich aan het liker voorwiel.
Het meest waarschijnlijke is echter te weinig koelmiddel. Check echter zelf of de ventilator draait en de condensor vrij is van vuil en stof (dit kan je zelf gemakkelijk doen)
Een verlies van 10%/ jaar van het koelmiddel wordt echter wel een probleeminstallatie genoemd (wettelijk mag je maar een verkies van 3%/jaar hebben) en moet in ieder geval door een specialist nagekeken worden. Enkel bijvullen heeft geen zin! Er moet een druk én vacuum test gebeuren, het lek moet hersteld worden, en dan kan je pas met de hervulprocedure aanvangen.
Zoals ook reeds door andere Porsche liefhebbers gezegd moet je de airco regelmatig laten draaien, ook in de winter.
Veel succes met de diagnose die je gaat krijgen en vraag inderdaad naar een garantie op de herstelling (één jaar vanaf nu lijkt met goed want dan ben je de volgende zomer zeker dat ie het nog zou moeten doen).
Groeten,
25 okt 2004 0:03
vanwege bvb niet werken van de condensor ventilator, of vervuilde condensor waardoor er geen lucht meer over kan)
Daarom stelde ik dus ook de extra vraag ivm de condensorventilator ...
Maar jij doet het hier netjes uit de doekjes ...
25 okt 2004 13:40
aircospecialist KARL 964C4 schreef:Een verlies van 10%/ jaar van het koelmiddel wordt echter wel een probleeminstallatie genoemd (wettelijk mag je maar een verkies van 3%/jaar hebben) en moet in ieder geval door een specialist nagekeken worden. Enkel bijvullen heeft geen zin! Er moet een druk én vacuum test gebeuren, het lek moet hersteld worden, en dan kan je pas met de hervulprocedure aanvangen.
Niet in alle gevallen mee eens
. Gezien de kosten van analyse & reparatie van het aircosysteem kun je je bij een
kleine lekkage natuurlijk ook afvragen of je niet voor langere tijd goedkoper uit bent door "af en toe" bij te vullen
OK, geen structurele en ook geen milieuvriendelijke oplossing, maar wel het overwegen waard.
25 okt 2004 18:23
EriC4C schreef:aircospecialist KARL 964C4 schreef:Een verlies van 10%/ jaar van het koelmiddel wordt echter wel een probleeminstallatie genoemd (wettelijk mag je maar een verkies van 3%/jaar hebben) en moet in ieder geval door een specialist nagekeken worden. Enkel bijvullen heeft geen zin! Er moet een druk én vacuum test gebeuren, het lek moet hersteld worden, en dan kan je pas met de hervulprocedure aanvangen.
Niet in alle gevallen mee eens
. Gezien de kosten van analyse & reparatie van het aircosysteem kun je je bij een
kleine lekkage natuurlijk ook afvragen of je niet voor langere tijd goedkoper uit bent door "af en toe" bij te vullen
OK, geen structurele en ook geen milieuvriendelijke oplossing, maar wel het overwegen waard.
...en dan is de vraag maar of die kleine lekkage ook effectief klein blijft ... en je uiteindelijk toch niet met de kosten komt te zitte natuurlijk ...
Kan je redenering wel volgen Eric, maar vind het persoonlijk niet de juiste oplossing ...
25 okt 2004 19:40
dirkie schreef:...en dan is de vraag maar of die kleine lekkage ook effectief klein blijft ... en je uiteindelijk toch niet met de kosten komt te zitte natuurlijk ...
.... airco systemen kunnen heel slecht tegen trillingen - een auto is dus niet de ideaalste plaats om zo'n ding in te installeren
- maar ja, je moet wat
verder wordt het systeem door ouderdom ook poreus, dit gebeurt niet in een keer (plotsklaps) .... de remedie van Eric zou dus een goed alternatief zijn als je besluit je Porsche niet langer dan een paar jaar te houden ...
.... extra voordeel van de airco in de herfst en winter mee te laten draaien met de verwarming .... vocht verdrijven
scheelt je weer een vochtvreter
en NEE dit is geen WD40 projectje
25 okt 2004 19:59
Heren,
Het staat inderdaad iedereen vrij te doen en te laten wat ie wil.
Ik probeer enkel wat raad te geven ifv mijn ervaring. Zoals je reeds zei Eric, is het gewoon bijvullen geen structurele, noch milieuvriendelijke oplossing, bovendien is het niet wettelijk (zowel in NL als in B, ...) om, na het vaststellen van een lek, geen druk of vacuumtest uit te voeren.
Bedenking:
- wat doe je bij een stilletjes leeglopende band, regelmatig wat oppompen?
- wat doe je met een olielek aan de Porsche, een bakje onder het lek plaatsen om de garage schoon te houden en verder regelmatig bijvullen?
Groeten,
25 okt 2004 20:22
KARL 964C4 schreef:Bedenking:
- wat doe je bij een stilletjes leeglopende band, regelmatig wat oppompen?
- wat doe je met een olielek aan de Porsche, een bakje onder het lek plaatsen om de garage schoon te houden en verder regelmatig bijvullen?
Voor het advies van een specialist
..... maar als jij mijn aircosysteem kunt controleren èn repareren voor de prijs van een nieuwe band maak ik graag een afspraak bij je.
Wat betreft de olielekkage : in het geval van "zweten" is het verhelpen hiervan idd ook niet altijd de noodzakelijk.
Wel de juiste vergelijkingen trekken hè .....
kleine lekkage en relatief
hoge reparatiekosten.
25 okt 2004 20:50
Beste moderator,
Controle is één zaak, repareren is een andere zaak. Elk van deze zaken heeft zijn prijs en deze zal afhangen van wat er te repareren valt.
Ikzelf repareer niets, maar mijn advies is in vele gevallen even duur, zoniet duurder dan een reparatie. Op dit forum geef ik graag gratis advies in het geapprecieerd wordt.
Let ook op dan ik géén vergelijkingen maakte maar bedenkingen meegaf. Vergelijkingen gaan immers nooit voor de volle 100% op. De prijs van de gevolgen van een klapband
zijn toch ook niet te vergelijken met een nieuwe band hé.
Kleine (maar wat is klein) lekkage, hoeft niet te leiden tot hoge (maar wat is hoog) reparatiekosten.
groeten,
25 okt 2004 21:09
Beste Karl,
Mijn opmerkingen staan los van mijn "bijdrage" aan het forum, dus laten we die niet in deze open discussie betrekken.
Voor het advies van een specialist was oprecht bedoeld.
Mijn enige aanvulling hier op is dat
"Er moet een druk én vacuum test gebeuren, het lek moet hersteld worden, en dan kan je pas met de hervulprocedure aanvangen." niet in
iedere situatie voor
iedereen de juiste oplossing is.
Een kleine lekkage hoeft idd niet te leiden tot
relatief hoge reparatiekosten, maar helaas leert de ervaring van menig andere dat dit in het geval van het aircosysteem van een
911 wel vrijwel altijd op gaat. Is niet de reparatie zelf er de oorzaak van, dan wel het vinden van de lekkage.
25 okt 2004 23:54
KARL 964C4 schreef:Beste moderator,
Controle is één zaak, repareren is een andere zaak. Elk van deze zaken heeft zijn prijs en deze zal afhangen van wat er te repareren valt.
Ikzelf repareer niets, maar mijn advies is in vele gevallen even duur, zoniet duurder dan een reparatie. Op dit forum geef ik graag gratis advies in het geapprecieerd wordt.
Let ook op dan ik géén vergelijkingen maakte maar bedenkingen meegaf. Vergelijkingen gaan immers nooit voor de volle 100% op. De prijs van de gevolgen van een klapband
zijn toch ook niet te vergelijken met een nieuwe band hé.
Kleine (maar wat is klein) lekkage, hoeft niet te leiden tot hoge (maar wat is hoog) reparatiekosten.
groeten,
Hear,hear...
26 okt 2004 5:35
Eric ...
Vertel es ... waar zit die lek(je)
Weet je dat toevallig
26 okt 2004 10:21
Helaas Dirk, weet ik niet waar het lekje in mijn aircosysteem zit
..... maar het ging me ook niet zo zeer om
mijn aircosysteem. Het is het advies wat aan meerdere Porsche rijders is gegeven door een Porsche-specialist die meedenkt met de klant en niet direct overal geld op hoeft te verdienen
.
Idd vergelijkbaar met een licht zwetend blok, dit ga je er ook niet direct voor uitbouwen om de oorzaak ervan op te lossen. Als je toch bezig bent daarentegen .....
.
26 okt 2004 11:00
EriC4C schreef: Als je toch bezig bent daarentegen .....
.
Weet je al wat, wanneer & hoe
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.