Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
19 okt 2008 10:55
Goedemorgen allemaal,
Na een weekje (bijna letterlijk) in het donker in mijn nieuwe aanschaf rond gereden te hebben, vroeg ik me af of dit niet te verbeteren valt. Natuurlijk heb ik het hele forum op zijn kop gezet met de zoekfunctie, maar een aantal vragen blijven onbeantwoord.
De informatie dit ik tot nu toe heb:
* redelijke oplossing is 'Philips Nightguide', althans het levert voor niet al te veel geld een goede verbetering op
* de originele 'litronic' oplossing is heel kostbaar (1.750) Euro en valt dus eigenlijk direct af
* zag een paar forummers met een aftermarket ombouw naar xenon maar waren allen 964 met H4 fitting, volgens mij werkt het voor een 993 toch weer net anders...of niet?
* ombouwen bij een P. schijnt ook lastiger te zijn vanwege de electrische installatie, en doorbranden contactslot??
Wat ik nu eigenlijk precies wil weten is:
* een 993 heeft twee H1 fittingen voor dim- en grootlicht. Moeten deze allebei worden omgebouwd naar Xenon --> zo ja, heb je dan ook een dubbele xenon set nodig (met de ballast etc)
* welke merk raden jullie aan en tot welke lichtsterkte (dacht zelf aan tot 6000K
* Heeft iemand hier dit al laten doen voor zijn 993?
* Zijn er uberhaupt specialisten bij jullie bekend die dit speciaal voor Porsche aanbieden (xenon inbouwers zijn er namelijk genoeg, maar heb geen zin om mijn auto ergens te laten verprutsen)
Ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen. Alvast bedankt!
19 okt 2008 11:30
Ikzelf heb een af fabriek 1 Xenon setje, wat ik zie, is dat alleen dimlicht Xenon is, zodra ik groot licht aan zet, is er duidelijk veel meer geel licht in het gezichtsveld, dus m.i. is dat dan geen Xenon...ik heb het niet gechecked dmv visuele controle van de lamp
Ik kan wel verklappen, dat het Xenon enorm veel beter zicht geeft op de weg, alles in de verste verte wordt "aangestraald" en zelfs straatnaamborden op 2 meter hoogte worden duidelijk aangestraald, althans reflecteren zeer duidelijk in het duister, waardoor goed afleesbaar, dat heb ik met conventioneel licht nog nooit meegemaakt
het is het verschil tussen
en
19 okt 2008 11:38
ik heb geen 993 maar een 964 dus kan alleen daar van uit gaan.
ik heb bij renntech een target bi-xenon laten monteren.
dat wil zeggen ook groot licht xenon,
dat is 1 xenon lamp voor beide die "schakelt" van dim naar groot licht.
eigenlijk is het continue groot licht aleen bij dim word het door een plaatje alleen op de weg gericht en bij groot licht klap dat plaatje weg
target is 4200 k, echt wit zonder blauw.
verbruikt minder stroom dan standaard
je kan ook do van het forum bellen of hij de litronic gebruikt heeft liggen.
renntech
www.renntech-porsche.nl
do
www.dsp-porscheparts.nl
robert
19 okt 2008 12:06
Ik vind het licht van de standaard 993 verlichting eigenlijk helemaal niet zo slecht. Xenon/Litronic zal ongetwijfeld nog beter zin maar misschien moet je beginnen met het vervangen van je koplampglazen, een nieuwe lamp en het heeeeeeeel voorzichtig schoonmaken van de reflector.
19 okt 2008 12:57
Artikeltje (het is een pdf) van Phil Raby in het Engels: Xenons update in je porsche.
http://www.porsche964.co.uk/rev_rep/rreports/images/praby/PW112_p095_bright%20eyessm.pdf
Ik wil de upgrade ook in mijn oude 911 doen- kan vanaf 65!!
Bert
19 okt 2008 23:53
Xenon.
2 Opmerkingen:
1. Normaal gezien zou je 993 uitgerust moeten zijn met koplampsproeiers
2. Best is dat je 993 ook voorzien wordt van een automatische hoogteregeling van de lichtbundel.
Indien niet, dan zal je te maken hebben met geïrriteerde weggebruikers, die in sommige gevallen verblind zullen worden door je verlichting.
Zelfs bij mijn gezinswagen uitgerust met Xenon, autom. hoogteregeling en koplamsproeiers krijg ik soms nog negatieve reacties.
Ik zelf heb bij Porsche nieuw koplampglazen besteld (oorspronkelijke glazen waren licht gezandstraald), dan de H1 vervangen door Philips Blue Vision Lights en dan nog de reflectoren/spiegels zorgvuldig gereinigd. Het eindresultaat is opmerkelijk en aan een spotprijs in vergelijking met After Market Xenon.
Groeten, Flatsix6
20 okt 2008 0:18
Goede opmerking van Flat six, maaaaaaarrrr
Wiring loom moet wat extra hulp gebruiken. Marcus Sucro's kit
http://members.rennlist.com/msucro1/relaykit.htm is zowat universeel de beste, en dat geeft al een AMAZING difference met gewone halogeen lichten in de 911.
De Xenon pdf die ik hierboven vermeldde, heeft een duidelijke beschrijving van wat je beschrijft. Ofwel doe je het goed, ofwel blijf je eraf.
Die ebay kit en sommige questionable na rust kits die ik ben tegengekomen in porsches zijn een rijdend brandgevaar....
Groeten uit Nottingham,
Bert
20 okt 2008 9:24
rob964.c4 schreef:ik heb geen 993 maar een 964 dus kan alleen daar van uit gaan.
ik heb bij renntech een target bi-xenon laten monteren.
dat wil zeggen ook groot licht xenon,
dat is 1 xenon lamp voor beide die "schakelt" van dim naar groot licht.
eigenlijk is het continue groot licht aleen bij dim word het door een plaatje alleen op de weg gericht en bij groot licht klap dat plaatje weg
target is 4200 k, echt wit zonder blauw.
verbruikt minder stroom dan standaard
je kan ook do van het forum bellen of hij de litronic gebruikt heeft liggen.
renntech
www.renntech-porsche.nlde
www.dsp-porscheparts.nlrobert
Hoe zit dat dan? Zijn dergelijke setjes gewoon gebruikt te koop?
20 okt 2008 11:03
do van dsp-porsche parts heeft een bedrijf in porsche onderdelen, veelal gebruik.
Wie weet is er van een 993 met "litronic" de achter kant af gereden en heeft do een goede set koplampen kiggen.
erwin van renntech heeft mijn ombouw gedaan, ben ik zeer tevreden over.
dim en groot licht xenon voor verdere vragen kan je beter hem bellen.
staat ook op zijn site.
robert
20 okt 2008 11:18
rob964.c4 schreef:staat ook op zijn site.
Vandaag (helaas) gesloten
20 okt 2008 11:23
Bertroex schreef:De Xenon pdf die ik hierboven vermeldde, heeft een duidelijke beschrijving van wat je beschrijft. Ofwel doe je het goed, ofwel blijf je eraf.
Die ebay kit en sommige questionable na rust kits die ik ben tegengekomen in porsches zijn een rijdend brandgevaar....
...en vandaar dus mijn post. Ik wil het graag
goed doen niet een of ander pruts setje, halfbakken geinstalleerd met alle gevolgen van dien. Dan liever een verbeterde halogeen oplossing....
De markt voor 2dehands 'litonic setjes' is trouwens schaars en duur zie
hier
Ik heb wat mailtjes uitstaan naar professionele in/om bouwers om hun mening te horen....Maar ben toch ook benieuwd of er een ander forumlid is met een 993 die al een xenon ombouw heeft laten doen en hoe dat bevalt en waar hij dat heeft laten doen....
(bedankt voor de reacties tot nu toe)
20 okt 2008 11:27
rob964.c4 schreef:erwin van renntech heeft mijn ombouw gedaan, ben ik zeer tevreden over.
dim en groot licht xenon voor verdere vragen kan je beter hem bellen.
staat ook op zijn site.
robert
Dank Robert..
Er staat bij die set de volgende tekst:
De allerbeste licht update die er bestaat
Target UltraVision Bi-Xenon set voor naderhand inbouw in 944, 928 en 911 tot en met de 964 ( H4 koplampen)
Lichtkleur 4200K
Ik had 'm al gemailed, maar zal 'm ook nog wel even bellen. Maar ik lees hieruit dat het dan idd maar tot 964 gaat. Wellicht kan je H4 ombouwen naar de H1 fitting van de 993??
20 okt 2008 12:06
Martin K. schreef:...zelfs straatnaamborden op 2 meter hoogte worden duidelijk aangestraald...
Ik hoop dat je bedoelt aan de rechterzijde van de weg anders heb je volgens mij een ernstig probleem met de afstelling
Ik sluit me wel aan bij het bovenstaande dat je het of goed moet doen of niet. Veel after-market Xenon kits geven een heel slechte bundel en alleen een enorme hoeveelheid licht naar voren. Erg fijn voor de tegenliggers en auto's die voor je rijden.
Een goede Xenon installatie is inderdaad niet voor niets met hoogteregeling uitgerust.
Het klopt dat t/m de 996 2001 de Xenon alleen voor dimlicht was. Pas vanaf 2002 heeft men bi-Xenon voor zowel dim als grootlicht toegepast.
21 okt 2008 0:25
H4 ombouwen naar H1 is niet te doen; kan niet.
H4 is een lamp met groot en dimlicht in 1.
Meeste andere lampen zijn gewoon single lampen.
Qua electronica weet ik niet hoe het zit. Heb in een 996 aftermarket ingebouwd. Daarbij opgelet, dat de ballast zelf geen piekspanning geeft.
Vanaf de buitenkant is dat niet te zien, maar meten = weten.
In de 996 zat overigens H7.
21 okt 2008 9:57
Dit antwoord kreeg ik van Xenon Expert, totale kosten voor ombouw bedragen dan 549 euro inclusief 5 jaar garantie.... Ik bel er nog even achteraan hoe ze dat dan precies inbouwen....
Geachte heer,
Wij hebben al 3 tot 4 993 Porsche’s voorzien van Xenonverlichting H1. Tot heden hebben wij met onze xenonsets geen problemen met eventuele storingen of montage problemen.
Met vriendelijke groet,
Jos van der Graaf
Chiptuning Experience Nederland
Limburghaven 2a
3433 PK Nieuwegein
Tel: +31(0)30-6876464
Gsm: +31(0)6-24664582
www.chiptuningexperience.nl
21 okt 2008 10:25
HunterV schreef: al 3 tot 4 993 Porsche’s
Bij zulke aantallen kunnen ze toch wel iets exacter zijn
Prijs is IMO niet verkeerd ...
21 okt 2008 10:46
Heb een week of 4 geleden een Pilot Xenon 4300K in laten bouwen bij Eric Overeem te Huizen.
Tot op heden bijzonder tevreden, een fantastische lichtopbrengst, ik zie geen verschil met mijn destijds 4S waarin het standaard was ingebouwd(litronic).
Heb op de set 2 jaar volledige garantie incl lampen. Eric is een autofanaat met een passie voor auto's. De ballasten zitten op de originele plek. Volgens mij heeft hij mijn auto op zijn website staan, althans hij heeft gevraagd of hij foto's mocht maken.
Ik heb alleen het dimlicht (H1) laten inbouwen. Het groot licht heb ik nog origineel.
Vooral de prijs sprak mij hierbij aan. 299,-
21 okt 2008 20:08
is dit de jouwe misschien?
21 okt 2008 22:52
Yep helemaal, met volgens mij links xenon en rechts de halogeen verlichting.
21 okt 2008 23:03
Bertil, u ook hier
Bertil schreef:Heb een week of 4 geleden een Pilot Xenon 4300K in laten bouwen bij Eric Overeem te Huizen.
Eric is een goeie vent, in het verleden nog een paar keer een auto via hem gekocht
21 okt 2008 23:15
Ja, dacht ga nog even het eea doen alvorens mij te ruste te leggen. Moet zeggen dat Eric dit perfect gedaan heeft, alle geduld en alles moet en zal perfect worden afgewerkt. Zoals je weet heb ik ook met de originele xenon (litronic) destijds in mijn 4s een aantal problemen gehad. Zegt dus niet altijd alles, en voor 299 kun je 8-10 setjes zeg maar zo'n 20 brandjaren verspelen voor een originele 993 litronicset.
Je 964 is al verkocht he ?
22 okt 2008 9:46
Bertil schreef:Heb een week of 4 geleden een Pilot Xenon 4300K in laten bouwen bij Eric Overeem te Huizen.
Tot op heden bijzonder tevreden, een fantastische lichtopbrengst, ik zie geen verschil met mijn destijds 4S waarin het standaard was ingebouwd(litronic).
Heb op de set 2 jaar volledige garantie incl lampen. Eric is een autofanaat met een passie voor auto's. De ballasten zitten op de originele plek. Volgens mij heeft hij mijn auto op zijn website staan, althans hij heeft gevraagd of hij foto's mocht maken.
Ik heb alleen het dimlicht (H1) laten inbouwen. Het groot licht heb ik nog origineel.
Vooral de prijs sprak mij hierbij aan. 299,-
Duidelijk verhaal Bertil. Ik heb ook nog een prijsaanvraag uitstaan bij Erwin van Renntech...hij gaf ook al aan dat het kon en dat het eigenlijk makkelijker is dan bij een 964, dus dat weten we dan ook weer
Bedankt voor alle reacties. Ik heb wat mij betreft genoeg info. Ik laat binnenkort Erwin of Eric een mooi xenon setje inbouwen. Ik hou jullie op de hoogte.
05 nov 2008 23:46
Ga het volgende week ook door Erik laten inbouwen in de 993, zal laten weten hoe dat gaat. Moet wel een extra accukabel bij hoorde ik wegens de piekspanning? Hij heeft nu een actie met led-verlichting voor de stadslampjes maar dat doe ik maar niet, wil hem zo origineel mogelijk houden. Kost overigens slechts EUR 299, bij xenonexpert.nl het dubbele .. vraag me af wat dan het verschil is? Groetjes John
06 nov 2008 0:13
Misschien her en der even rondbellen voor sloop set. Do kan je zeker daarbij helpen en dan heb je het origineel. Heb zelf geen ervaring met aftermarket set, heb zelf origineel en bevalt me erg goed.
06 nov 2008 0:42
heb het gisteravond laten installeren door Erwin. Hij gebruikt Pilot...de ballasten en kabels worden gewoon achter de lamp weggewerkt. Het is naar mijn idee wel te moeilijk om zelf in te bouwen (althans voor mij
) of je moet echt handig zijn.
Ik heb wat fotoos gemaakt van het verschil....
Daarna terug door de donkere polder, nou dat was een wereld van verschil. Veel meer licht, ook verder naar voren, voelde echt een stuk veiliger rijden zo in het donker. Wat mij betreft dus een goede keuze en beveel het van harte aan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.