30 okt 2008 11:51
30 okt 2008 13:50
30 okt 2008 17:45
30 okt 2008 18:55
30 okt 2008 20:45
30 okt 2008 20:50
30 okt 2008 22:50
30 okt 2008 22:56
30 okt 2008 23:06
30 okt 2008 23:40
31 okt 2008 15:45
31 okt 2008 16:09
31 okt 2008 16:28
14 nov 2008 20:37
mick1512 schreef:Na het lezen van het 'winterdraadje' vroeg ik mij toch af wat nu de beste roestpreventie is voor de P. En kom nu niet met 'binnen houden', want dat ben ik dus niet van plan...![]()
De Cobra waar ik tot nu toe altijd dagelijks mee gereden heb, heeft een soort Heras hekwerk als chassis en een plastic body, dus eigenlijk verving ik gewoon om de paar jaar het chroom en verder ziet 'ie er vanonder prima uit... Ok, concoursconditie kun je het niet noemen, maar van mij mag het er gebruikt uitzien. Tenslotte kun je alles weer vervangen.
Maar nu ik het plan heb om met een 911 dagelijks te rijden, wil ik de roesttoch wel enigszins voor zijn. Is bv. een jaarlijkse waxoil-beurt in het najaar een oplossing?
14 nov 2008 21:06
RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI.
15 nov 2008 11:46
15 nov 2008 11:57
mick1512 schreef:
Maar nu ik het plan heb om met een 911 dagelijks te rijden, wil ik de roesttoch wel enigszins voor zijn. Is bv. een jaarlijkse waxoil-beurt in het najaar een oplossing?
15 nov 2008 13:16
LeOH schreef:RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI.
klopt. Nog beter is het die Lijnolie te mengen met een beetje dieselolie.
Dit gebeurd al > 80 jaar op visserijschepen op zout en zoet water. No rust.! staal moet alleen kaal zijn !
15 nov 2008 22:31
Elven schreef:Jaco schreef:LeOH schreef:RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI.
klopt. Nog beter is het die Lijnolie te mengen met een beetje dieselolie.
Dit gebeurd al > 80 jaar op visserijschepen op zout en zoet water. No rust.! staal moet alleen kaal zijn !
En als dat staal verzinkt is....?
15 nov 2008 23:22
adriaan schreef:De ervaring heeft mij in elk geval geleerd dat Fertan, Noverox en al dat soort middeltjes slechts tijdelijk camoufleren.
17 nov 2008 1:41
Adriaan schreef:Elven schreef:Jaco schreef:LeOH schreef:RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI.
klopt. Nog beter is het die Lijnolie te mengen met een beetje dieselolie.
Dit gebeurd al > 80 jaar op visserijschepen op zout en zoet water. No rust.! staal moet alleen kaal zijn !
En als dat staal verzinkt is....?
Kijk, dat is nu juist het mooie van lijn of zonnebloemolie; het kruipt werkelijk overal tussen en waar de zinklaag op het metaal nog intact is, is zowiezo nog geen probleem. Roestig ijzer wordt na verloop van dagen donkerder doordat de olie zeer lang blijft kruipen en dus in de poriën gaat zitten-afhankelijk van de positie 1 tot 3 cm per dag (omhoog dus hè).
Holle ruimtes liefst aan de onderkant tijdelijk (2 dagen) dichtproppen met kneedkit zodat de door andere gaten ingespoten olie niet meteen weer op de grond valt, o ja, géén probleem voor het milieu; je kunt deze olie zelfs opdrinken, al zou ik de komende 2 dagen erna niet verder dan 2 meter bij de WC vandaan gaan...
Waxoil beschermt daar, waar het zit; helaas is het wat lastig om met een endoscoop door alle ruimtes te gaan of het ook ècht wel overal zit. Het is echter geen enkel probleem om een ooit gewaxoilde auto te "kanonneren" met lijn of zonnebloemolie; beter laat dan nooit want wat is gaan roesten, wordt gestopt na behandeling met deze olie. Heel grappig is ook dat na weken soms nog druppels aan een draadje te zien zijn onder de auto.
NOG een voordeel van deze olie is dat het niet ophoopt zoals je soms met waxoil en tectiel ziet als je bijvoorbeeld bij een schade ziet als je een plaatdeel of dorpel verwijdert; de auto wordt dus nauwelijks zwaarder.
Owatrol is een geweldig middel voor nabehandeling; het droogt veel sneller maar ik denk dat diesel erbij de droging tegenwerkt en bovendien blijft het heel lang stinken, vooral weer met de zon erop; iets wat voor een zeegaand vissersschip uiteraard niet uitmaakt. Alles heeft zijn voor en nadelen. De ervaring heef mij in elk geval geleerd dat Fertan, Noverox en al dat soort middeltjes slechts tijdelijk camoufleren.
Enige èchte nadeel van "lijnolien" is dat je het op een brug moet doen en vervolgens met juichende banden naar buiten want alles, inclusief jezelf zit vol met druppels -overigens niet onwelriekende- olie
17 nov 2008 13:38
17 nov 2008 21:13
lagel schreef:Adriaan schreef:Elven schreef:Jaco schreef:LeOH schreef:RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI.
klopt. Nog beter is het die Lijnolie te mengen met een beetje dieselolie.
Dit gebeurd al > 80 jaar op visserijschepen op zout en zoet water. No rust.! staal moet alleen kaal zijn !
En als dat staal verzinkt is....?
Kijk, dat is nu juist het mooie van lijn of zonnebloemolie; het kruipt werkelijk overal tussen en waar de zinklaag op het metaal nog intact is, is zowiezo nog geen probleem. Roestig ijzer wordt na verloop van dagen donkerder doordat de olie zeer lang blijft kruipen en dus in de poriën gaat zitten-afhankelijk van de positie 1 tot 3 cm per dag (omhoog dus hè).
Holle ruimtes liefst aan de onderkant tijdelijk (2 dagen) dichtproppen met kneedkit zodat de door andere gaten ingespoten olie niet meteen weer op de grond valt, o ja, géén probleem voor het milieu; je kunt deze olie zelfs opdrinken, al zou ik de komende 2 dagen erna niet verder dan 2 meter bij de WC vandaan gaan...
Waxoil beschermt daar, waar het zit; helaas is het wat lastig om met een endoscoop door alle ruimtes te gaan of het ook ècht wel overal zit. Het is echter geen enkel probleem om een ooit gewaxoilde auto te "kanonneren" met lijn of zonnebloemolie; beter laat dan nooit want wat is gaan roesten, wordt gestopt na behandeling met deze olie. Heel grappig is ook dat na weken soms nog druppels aan een draadje te zien zijn onder de auto.
NOG een voordeel van deze olie is dat het niet ophoopt zoals je soms met waxoil en tectiel ziet als je bijvoorbeeld bij een schade ziet als je een plaatdeel of dorpel verwijdert; de auto wordt dus nauwelijks zwaarder.
Owatrol is een geweldig middel voor nabehandeling; het droogt veel sneller maar ik denk dat diesel erbij de droging tegenwerkt en bovendien blijft het heel lang stinken, vooral weer met de zon erop; iets wat voor een zeegaand vissersschip uiteraard niet uitmaakt. Alles heeft zijn voor en nadelen. De ervaring heef mij in elk geval geleerd dat Fertan, Noverox en al dat soort middeltjes slechts tijdelijk camoufleren.
Enige èchte nadeel van "lijnolien" is dat je het op een brug moet doen en vervolgens met juichende banden naar buiten want alles, inclusief jezelf zit vol met druppels -overigens niet onwelriekende- olie
maar aangezien dit olie is, kun je het niet overspuiten? Dus heeft het in wielkasten, de onderkant geen effect als je met blank staal werkt neem ik aan?
19 nov 2008 12:52