Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
10 nov 2008 18:20
Vandaag ben ik wezen kijken naar een 964 die in een nette staat bevonden werd. Alleen zit ik met een dilemma.....de auto is geïmporteerd vanuit Italië en bevat een duplicaat van het originele onderhoudsboekje. Het verhaal hierachter is als volgt: een klant heeft zijn 964 bij een officiële Porsche-dealer gekocht en vervolgens daar in onderhoud gehad. In 2004 heeft hij 'm bij diezelfde officiële dealer ingeruild alleen was hij het onderhoudsboekje kwijt. Diezelfde dealer heeft op basis van de gegevens die ze in de computer hadden staan een duplicaat genomen en daar vervolgens de onderhoudsbeurten ingeschreven. De volgende eigenaar heeft de Porsche bij deze dealer gekocht en heeft 'm verder netjes in onderhoud gehouden bij een niet officiële Dealer maar wel een Porsche-specialist. Vanaf 2004 zitten er dus alle rekeningen bij en is het duplicaat-onderhoudsboekje verder gewoon netjes afgestempeld.
Van de officiële Dealer heb ik dus geen rekeningen van voor 2004, alleen het duplicaat-boekje die opnieuw tot 2004 is ingevuld met de originele stempels en kilometerstanden en tevens heeft men op de eerste pagina ingevuld dat het duplicaat-boekje stamt uit 2004 incl. stempel.
Mijn vraag is dan ook, mag ik aannemen dat de officiële Dealer gewoon op basis van de eigen gegevens de onderhouds-en kilometerstanden heeft ingevuld ondanks dat er geen rekeningen van voor 2004 erbij zitten?
10 nov 2008 18:27
Als het om dezelfde dealer gaat lijkt het me redelijk betrouwbaar. Ook in het originele boekje hadden, als die dealer dat wilde, "vervalsingen" kunnen zitten. Daarnaast heb je iig al een onderhoudshistorie van de laatste vier jaar.
10 nov 2008 18:46
Het gaat inderdaad om een officiële Porsche-dealer die het duplicaat-boekje uit 2004 vanaf 1992 tot en met 2004 heeft ingevuld incl. kilometerstanden en originele stempels. Het gaat er mij om of ik er gewoon van kan uitgaan dat deze officiële Porsche-dealer de kilometerstanden daadwerkelijk op basis van eigen bevindingen en/of middelen heeft ingevuld en dat ik gewoon kan aannemen dat de kilometerstand dan ook klopt.
Ik heb in mijn album een foto van het desbetreffende boekje staan.
10 nov 2008 19:21
Ik zou die dealer eens bellen. Er zijn blanco boekjes en dealer stempels te koop. Als die dealer het ook schriftelijk kan bevestigen dan zou ik het verhaal wel geloven....
Zie bijvoorbeeld:
boekje voor 928
10 nov 2008 19:53
Bellen gaat gebeuren maar ik ga ervan uit dat men niet behulpzaam zal zijn. De auto heeft vandaag een AKK gehad en daar kwam hij positief uit.
Kurkdroge motor, net interieur, auto voelde goed aan en geen laswerk en/of groot schadeverleden. Recent heeft de P een nieuwe koppeling en nieuwe
remmen/schijven gekregen en op een paar dingen na (die overigens door de verkopende partij netjes in orde worden gemaakt) ziet hij er keurig uit.
Alleen wil ik niet voor een verrassing komen te staan dat de auto b.v. 100K meer gelopen heeft dan dat er op de teller staat.
Het ontbreken van de bijbehorende rekeningen van voor 2004 maakt het dus wat lastiger om de kilometerstand te kunnen controleren.
Ik vergat er bij te zeggen dat er op de eerste pagina van het boekje het overeenkomende serienummer en al de daarbij horende codes gedrukt stonden.
10 nov 2008 23:11
Franz schreef:Ik vergat er bij te zeggen dat er op de eerste pagina van het boekje het overeenkomende serienummer en al de daarbij horende codes gedrukt stonden.
Da's vreemd. Ik dacht dat ze dan (over)geschreven werden. Zou toch gewoon even bellen. En dacht dat zelfs andere dealers in de computer konden kijken maar dat dat niet onbeperkt terug gaat...
10 nov 2008 23:23
Klinkt als Witmer & Odijk, die hebben volgens mij veel Italiaanse import via locale dealers.
10 nov 2008 23:54
Maarten schreef:Da's vreemd. Ik dacht dat ze dan (over)geschreven werden. Zou toch gewoon even bellen. En dacht dat zelfs andere dealers in de computer konden kijken maar dat dat niet onbeperkt terug gaat...
Nou twijfel ik, ik dacht me te herinneren dat het geprint of gedrukt stond in een vierkant kader. Het klopte overigens wel. De verkopende partij gaat zelf contact opnemen met het desbetreffende bedrijf om b.v. rekeningen op te vragen maar zijn ervaring was wel dat ze daar niet altijd graag aan wilde meewerken ivm privacy-redenen van de klanten.
Het zou gewoon mooi zijn om dat stukje geschiedenis net even kloppend te krijgen zodat ik met zekerheid kan zeggen dat de kilometerstand klopt. Ik heb in het verleden helaas veel slechte ervaringen ondervonden als het om de aankoop van een auto ging en ik heb me nu daarom ook voorgenomen het zekere voor het onzekere te nemen.
Laatst bijgewerkt door
Franz op 11 nov 2008 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.
11 nov 2008 0:05
bij twijfel niet inhalen? of zouden er geen gewenste objecten meer overblijven behalve deze ....
11 nov 2008 0:23
zuugnap schreef:bij twijfel niet inhalen? of zouden er geen gewenste objecten meer overblijven behalve deze ....
Je hebt ook wel gelijk, gelukkig is er ook aanbod genoeg.
Maar ik wil deze niet meteen af serveren omdat er een
Duplicato-onderhoudsboekje bij zit. Als het verhaal inderdaad klopt is er niets aan de hand alleen denk ik dat het risico zonder een bevestiging te groot is.
11 nov 2008 0:33
Om de 3 jaar voor een 30k beurtje geweest? Ik heb ze wel eens beter onderhouden gezien!
11 nov 2008 0:35
boekjes boekjes... leuk, maar niet zaligmakend. Als de AKK goed is, zou ik het wel aandurven.
11 nov 2008 0:40
Ik zou me er in het geheel niet lekker onder voelen , als ik niet alles wist van de historie ...buiten dat , bij wederverkoop lopen je aspi kopers ook waarschijnlijk weer tegen hetzelfde euvel op, tenzij je weer alles kan achterhalen maar lijkt me haast een onmogelijke opdracht iig suc6 ermee
11 nov 2008 0:45
horn schreef:boekjes boekjes... leuk, maar niet zaligmakend. Als de AKK goed is, zou ik het wel aandurven.
Ik ook. Als de prijs er naar is!
11 nov 2008 0:51
horn schreef:boekjes boekjes... leuk, maar niet zaligmakend. Als de AKK goed is, zou ik het wel aandurven.
AKK was goed. Kurkdroge motor en een harde carrosserie. Zaten een paar dingen aan die gewoon netjes door de dealer in orde worden gemaakt incl. een grote beurt. Alleen de kilometerstand in het duplicato-boekje was niet controleerbaar tot 2004 door het ontbreken van rekeningen. Vanaf 2004 waren er wel gewoon rekeningen aanwezig met aantoonbaar groot onderhoud zoals nieuwe koppeling en remmen incl. schijven.
11 nov 2008 1:00
zuugnap schreef:buiten dat , bij wederverkoop lopen je aspi kopers ook waarschijnlijk weer tegen hetzelfde euvel op.
Ook dat speelt mee natuurlijk.
Het zou heel fijn zijn als de desbetreffende dealer die het boekje ingevuld heeft wat meer info zou geven omtrent de kilometerstand dmv b.v. rekeningen. Maar het lijkt mij dat je er toch ergens wel van mag uitgaan dat zo'n officiële Porsche-dealer niet zomaar wat getalletjes staat in te vullen?
11 nov 2008 1:01
tja ... het blijven ook mensjes
Denk niet dat een off dealer dit op zn konto zou willen hebben idd
11 nov 2008 1:17
Dat maakt het ook zo moeilijk. Je zou het niet verwachten bij een officiële dealer.
Als het goed is gaat het om
deze dealer.
Of het boekje moet in zijn geheel zijn nagemaakt maar dan zou ik in dat geval persoonlijk geen Duplicato-boekje pakken maar gewoon een origineel.
11 nov 2008 8:56
Altijd het zelfde verhaal, boekje kwijtgereaakt
Km-stand is dus mogelijk niet correct. AKK kan wel ok zijn maar dan nog bestaat de kans dat je wagen veel meer gelopen heeft dan je denkt...
En onderhoud om de drie jaar?????
11 nov 2008 22:26
Peter 993 schreef:Altijd het zelfde verhaal, boekje kwijtgereaakt
Volgens mij is het zo dat je zo'n duplicaat-boekje gewoon moet aanvragen bij Porsche. Aan de andere kant, bij kwade opzet lijkt het mij logischer dat men gewoon een origineel boekje had genomen. Daar is gewoon aan te komen en scheelt een hoop argwaan.
Maarten schreef:Da's vreemd. Ik dacht dat ze dan (over)geschreven werden. Zou toch gewoon even bellen. En dacht dat zelfs andere dealers in de computer konden kijken maar dat dat niet onbeperkt terug gaat...
Ik heb het nagevraagd maar als er in een boekje de informatie over de auto op de eerste pagina (zoals de motorcodes en chassisnummer) is geschreven dan klopt er al iets niet. Dit word namelijk altijd gedaan dmv een sticker.
11 nov 2008 23:59
Weer wat geleerd. Heb zelf ooit een keer bij een 3.2 gekeken met geschreven 1e pagina. Had er zelf een slecht gevoel bij en dus ook niet gekocht!
12 nov 2008 0:23
Bij een 3.2 zou ik het eerlijk gezegd niet weten hoor maar er werd me wel verteld dat het bij de 964 stickers waren.
Ik hoorde overigens vandaag ook een verhaal dat het ook nog wel eens voorkwam dat originele onderhoudsboekjes ook wel eens voorzien worden van andere binnenpagina's. Nietjes er netjes uithalen en andere pagina's erin. Er word dus gewoon veel gesjoemeld bij de oudere modellen. Ik meen me te herinneren dat je vanaf de 993 de draai-uren kunt uitlezen. Dat maakt het allemaal een stuk controleerbaarder.
12 nov 2008 0:33
Mijn motto is "Bij twijfel niet inhalen", Dit ben ik door de jaren heen steeds strakker gaan hanteren. Zowel zakelijk als prive. Dit heeft dus met ervaring te maken.
Soms haal je letterlijk in en dacht ik later "niet meer doen".
Zo ook bij de koop van een Porsche 996 4S, duplicaatboekje. Zal wel, de volgende keer laat ik hem staan. Bij inruil kreeg ik tramelant. Er zijn er genoeg waar de gegevens makkelijk zijn te controleren.
Lekker gevoel een auto kopen met kilometerstand +/-100.000 en dan steeds de twijfel hebben of het er geen 200.000 zijn.
Hierbij mijn gevoel en ervaring.
12 nov 2008 1:29
Op zich vind ik een duplicaat-boekje geen probleem hoor. Als de inhoud gecontroleerd kan worden aan de hand van rekeningen en dergelijke zou er wat mij betreft geen probleem zijn.
Ik denk zelf wel eens dat als men echt kwaad wil dan pakt men wel gewoon een origineel boekje die men dan voorziet van stempels enz. In principe is alles te frauderen natuurlijk maar wat zou een doorsnee Porsche-forummer doen bij het zien van een P die als goed bestempelt wordt in een AKK, geen schade-verleden heeft, droge motor, zeer net interieur en rekeningen van de afgelopen 4 jaar alleen bevatten de eerste 4 beurten geen rekeningen maar wel de nodige stempels in een duplicaat-boekje?
Ik heb ook Porsches gezien die een waterdicht verleden hadden maar bij verder onderzoek toch behoorlijk wat schade hadden gehad ondanks er in de advertentie stond dat het schadevrije Porsches betrof.
12 nov 2008 1:56
Is natuurlijk niet ideaal, met name bij wederverkoop, maar het is een van de punten die je moet meenemen in je beslissing. Is de rest helemaal top (staat maar ook prijs): why not?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.