Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
30 nov 2008 13:29
Hi all,
Spijtig dat mijn eerste kennismaking met Porsche niet al te best is.
Mijn 911, welke ik als Porsche approved occasion bij een officiele dealer gekocht heb blijkt nu bij een inspectie 1 jaar na aanschaf, deels te zijn overgespoten.
Baal hier enorm van. Niet alleen het idee dat in nu in een schade bak rijd maar ook het feit dat, als ik dit upfront had geweten, ik de wagen nooit had gekocht en zeker niet voor de prijs die ik er voor betaald heb.
Ik wil nu stappen ondernemen naar de verkopende partij...Kan iemand mij aangeven of hier sprake is van waardevermindering van het voertuig en if so, hoeveel (%)?
Dank voor jullie hulp!!
30 nov 2008 13:35
hangt ervan af.
is het de originele kleur?
wat is de reden van overspuiten? grote schade of steenslag?
hoe is het gedaan?
wie zegt het en is dat betrouwbaar?
btw, heb je bij aankoop aangegeven dat hij niet overgespoten mocht zijn?
30 nov 2008 13:41
Horn, dank voor je antwoord.
Weet niet de reden van overspuiten. Neem aan geen steenslag want het gaat om een aanzienlijk stuk aan 1 kant.
Dealer heeft nu ook geconstateerd dat auto deels is overgespoten.
30 nov 2008 13:46
Zolang er bij schade geen "vitale" delen geraakt zijn, lijkt mij de waardevermindering vrijwel nihil.
30 nov 2008 13:50
Niet helemaal mee eens. Overspuiten kan m.i. wel degelijk een waardevermindering inhouden. Zeker bij een wat nieuwere Porsche.
Wat voor Porsche heb je gekocht (bouwjaar)? Welke km-stand?
30 nov 2008 13:54
ajoh. meteen advocaat erbij? kansloos.
95% van alle P van voor 95 zijn wel ergens overgespoten. maak je niet dik, als hij maar niet krom is
30 nov 2008 13:54
Oké, mee eens als het om een relatief nieuwe P. gaat. De oudere zin vaak al deels overgespoten vanwege steenslag en daar zou ik geen probleem mee hebben. Het mooiste is natuurlijk als je foto's hebt van de reden waarom er overgespoten is.
30 nov 2008 13:55
wolf schreef:ajoh. meteen advocaat erbij? kansloos.
95% van alle P van voor 95 zijn wel ergens overgespoten. maak je niet dik, als hij maar niet krom is
Auto is van 1999, 105000 km
30 nov 2008 13:57
Van na '95 dus.
30 nov 2008 14:00
ok. en bij opc gekocht...mmmm....heb je rechtsbijstand?
30 nov 2008 14:05
Ik zou het vervelend vinden , heeft ook met emotie te maken , niet alleen euri's . Indien de dealer als zijnde schadevrij en niet bijgespoten de P heeft verkocht zou ik het hoog op spelen .Zie koopcontract en algemene voorwaarden.Zou het ook hoog opspelen omdat een dealer een naam hoog te houden heeft en omdat ik mijn gram wil halen . Ook handig eerst de dealer te bellen om een off afspraak te maken om je ongenoegen uit te spreken. Is altijd vervelend een ontevreden klant in de zaak. Tijdens het gesprek vragen hoe hij het wilt oplossen , dit ook voor het ev dossier opbouw. Overigens vind ik een auto die is overgespoten altijd minder waarden hebben......Hebben we al eerder bespoken bij het draadje "Oops"
Succes
30 nov 2008 14:11
schadevrij is een ruim begrip in de auto handel. Als je parkeerschade of 'sleutelboskrassen' over de hele zijkant hebt, wordt dat bijgespoten en reken maar dat je auto als schadevrij wordt verkocht. daarom vraag ik of het expliciet gezegd is dat hij niet overgespoten mag zijn. ik ga ervan uit van niet, want dan zou wel een akk met lakdiktemetingen zijn gedaan. Daar die niet is gedaan, kan je nu alleen nog laten kijken of hij gevaarlijk/krom of aantoonbare schade heeft. Anders wordt het inruilen of eraan wennen. Helaas.
30 nov 2008 14:50
Oh van 99, dan dus een vroege 996 met plofmotor, dus over waardevermindering zou ik me niet al te druk maken......
Sorry dit is gemeen. Altijd vervelend als je achteraf achter dit soort zaken komt. De mijne is ook overgespoten maar bij verkoop vooraf verteld en heb ik ook geen problemen mee.
30 nov 2008 15:09
Koop maar eens een nieuwe en na een paar maanden zit er een grote kras of schade langs één kant
Wat dacht je, dat je een nieuwe kreeg
Gewoon het risico wat je loopt, spuitwerk van tegenwoordig kan zo mooi gedaan worden
Kocht niet zo lang geleden een nieuwe 3 serie en zag dat ik thuis was dat 2 portieren uit de kleur waren
Kan gebeuren zei de verkoper, we spuiten de zijkant op of overnieuw
Jouw Porsche is toch 9 jaar oud en dan kan er genoeg gebeuren dacht ik zo
PS
Een autohandelaar zei eens tegen mij; als jij je mond open doet zit er ook een vulling in
30 nov 2008 15:20
Overspuiten en schadebak zijn 2 totaal verschillende zaken maar worden helaas zeer vaak als synoniem gebruikt. De één vindt een kras op de zijkant niet boeiend, de ander laat het direct herstellen. Dit heeft niks met een schadebak te maken. Als de wagen goed is overgespoten (geen afplakbak) zal het verschil voor een leek ook niet te zien zijn, zelfs een prof moet dan goed kijken. En zeker wagens die 10 jaar of ouder zijn hebben zelden nog helemaal de originele lak en als ze die hebben dan ziet het er soms niet uit. Sterker nog, soms zijn ze in de fabriek al weer gedeeltelijk overgespoten (of na transport). Geef mij maar een goed overgespoten wagen. Ik heb mijn wagen ook rondom laten spuiten. Nu ziet hij er echt veel beter uit dan voorheen.
30 nov 2008 15:29
molen934 schreef:Een autohandelaar zei eens tegen mij; als jij je mond open doet zit er ook een vulling in
Lekker jippie zit ook in de tram. Jou verkopen we toch ook niet als schadevrij?
On topic: ik zou willen weten wáárom er gespoten is aan die auto. Als dat naspeurbaar is, zou het voor mij van de reden afhangen of ik het vervelend zou vinden. Ik vind het erger als je het kan zien (kleurverschil, druipers etc) dan als het gebeurd is.
30 nov 2008 16:31
Max911 schreef:.. blijkt nu bij een inspectie 1 jaar na aanschaf ..
Beetje laat om te reclameren mss
Zoals gezegd: de reden van de spuitactie zien te achterhalen
30 nov 2008 16:43
De meeste autobedrijven hebben een zgn. `schadeverleden pas`. Is dus vrij gemakkelijk na te gaan.
30 nov 2008 16:55
Olaf schreef:Max911 schreef:.. blijkt nu bij een inspectie 1 jaar na aanschaf ..
Beetje laat om te reclameren mss
Zoals gezegd: de reden van de spuitactie zien te achterhalen
Schade blijkt nu pas doordat lak is "losgelaten"
30 nov 2008 17:04
Lak LOSGELATEN
Dat is natuurlijk wel een reden om terug te gaan naar de dealer.
30 nov 2008 18:04
Goede voorbewerking gedaan dus.
30 nov 2008 18:10
doet me een beetje denken aan die reclame van dat radiostation...
vervelende kwestie.. gewoon met de dealer oplossen lijkt me!
succes,
steef
30 nov 2008 20:14
als het netje gedaan is maakt het niets uit.jij kan morgen ook tegen een paaltje rijden.is het dan ineens een schade wagen?beetje kort door de bocht vind je ook niet.
je moest eens weten hoeveel nieuwe auto's er overgespoten worden voor ze in de showroom komen.
anton964
30 nov 2008 20:18
Belangrijkste punt is (denk ik) dat je kan aantonen dat de dealer wel wetenschap had van de schade/schadeherstel/spuitwerk bij de verkoop!
Dat zal echter niet makkelijk worden, ben ik bang.......
Iemand ooit wel eens meegemaakt dat de auto die je wilde inruilen eerst een AKK kreeg, voordat ze een inruilbedrag melden......??
Ikke niet in ieder geval. Volgens mij weten de meeste bedrijven weinig tot niets van de inruilers en is het gewoon voor de handel!
Aanpakken en (zo snel mogelijk) weer verkopen!
Als de lak echt loslaat, zou ik toch gewoon maar naar de dealer rijden en vragen hoe er een oplossing gevonden kan worden voor dit vervelende probleem!
Ben benieuwd naar hun reactie!
Suc6!
horn schreef:een akk met lakdiktemetingen zijn gedaan.
Ik heb vorig jaar Protech nog een lakdiktemeting zien doen op een schuifdak waarvan ik voor 100% zeker wist dat die was gespoten........, maar het werd niet geconstateerd/gemeten!
Je kan er dus nooit 100% zeker zijn.
01 dec 2008 0:25
Helemaal met Rob hierboven eens.
Eerst moet je natuurlijk weten wat de reden van overspuiten is geweest. Ik vind ook dat er wel een verschil is tussen steenslag/kras etc en echte schade.
Ten tweede moet je duidelijkheid hebben of het echt om een tweede laklaag gaat of om de transparante toplaag. Het komt een enkele keer nog wel eens voor dat met hogedruk reinigers en wat agressieve shampoo's de transparante toplaag wordt aangetast. Heb wel voorbeelden gezien waarbij keihard werd beweerd dat er overgespoten was terwijl de oorzaak bij een expertise in de toplaag van de originele lak bleek te zitten.
Vervolgens zeker een afspraak met de dealer maken en hem het hele geval inclusief de details zoals hierboven voorleggen en hem vragen waarom dat niet bij de verkoop is vermeld. Hoeft absoluut geen onkunde van de verkoper geweest te zijn maar ik zou het hem wel voorleggen. En dan eens bespreken hoe je dat samen op kunt lossen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.