Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

blower stopt er opeens mee?!

15 dec 2008 11:27

Dit weekend in de ardennen een rally gereden.

Opeens ging mijn blower (bovenste hendels, koude lucht) langzamer draaien en stopte er opeens compleet mee. Hierna een soort brandlucht en daarna niets meer.

Ik heb gekeken naar de zekering voor dit ding maar die is nog prima. Gezien de geur lijkt het me ook iets anders.
Wat zou het kunnen zijn en is het zelf makkelijk te repareren?

15 dec 2008 11:47

Denk dat je motortje van de blower is doorgebrand, vandaar de brandlucht.

15 dec 2008 12:24

Moet hij dan compleet vernieuwd worden of gerepareerd en enig idee of ik dat zelf kan vervangen? Onderdeelnummers enzo?

15 dec 2008 12:33

Eerst eens er uit halen en kijken wat er verbrand is.

15 dec 2008 12:50

ik meen dat er wel eens wat gepost is over het repareren van blower motors maar ben nu te lui om te zoeken :wink:

15 dec 2008 14:57

heb nu gevonden in manual op pg 189 hoe uit te bouwen en dan even kijken wat er kapot is.

15 dec 2008 17:39

Meestal is het gedeelte waar de koolborstels zitten dan aan elkaar gesmolten.
Repareren gaat dan moeilijk worden, kun je beter op zoek naar een goede gebruikte.

15 dec 2008 18:34

Ik heb twee weken geleden dit motertje via e-bay gekocht in Duitsland ; origineel Bosch voor de prijs van 54 euro (exclusief verzendkosten). De webshop noemt 911teile. Super service ; dinsdag besteld , donderdag thuis geleverd !

15 dec 2008 18:37

Ik heb hetzelfde gehad, los motertje gekocht op de sloop en zelf in het slakkenhuis overgezet.

Repareren van het motortje zelf is niet te doen en/of kostbaar vergeleken met vervangen.

Ik heb €25,- betaald in Ede

16 dec 2008 12:32

Kijk echt handig dit soort tips.


Waar was dat in Ede?

dank voor alle info!

16 dec 2008 14:19

porsche sloperij van hr. Huizer, staan regelmatig advertenties op marktplaats.

16 dec 2008 21:15

Voor alle duidelijkheid ; ik heb een nieuw motertje gekocht. Ik ken personen welke een tweedehands motertje gemonteerd hebben, waarbij het ding na enige tijd terug stuk is. Je hebt toch enkele uren nodig om alles te demonteren en te monteren.

16 dec 2008 21:34

Voor de voorste blower is nieuw motortje inderdaad de beste oplossing. :idea:
Heb hier al 2 van die dingen liggen en heb al verschillende dingen geprobeerd, maar tot nu zonder succes. :(

17 dec 2008 10:34

Rudid schreef:Voor alle duidelijkheid ; ik heb een nieuw motertje gekocht. Ik ken personen welke een tweedehands motertje gemonteerd hebben, waarbij het ding na enige tijd terug stuk is. Je hebt toch enkele uren nodig om alles te demonteren en te monteren.


prima,

de prijs valt mee voor een motortje op ebay (911teile)
moet alleen nog even kijken of het motortje ook echt het probleem is. Zal wel zo zijn

17 dec 2008 10:46

lijkt me wel.. heb het laatst ook gehad... 20 jaar oud, geen schande dus...

succes,

Steef

17 dec 2008 18:16

Bij mijn 911 is (alweer een tijdje geleden) de blowermotor vervangen inclusief schoepenrad.
Het lager was namelijk versleten en e.e.a. maakte een geluid als van een opstijgende straaljager.
Dat vervangen van motor plus schoepenrad was niet zo'n heel goedkope oplossing, maar toen ik zag dat de blower gebalanceerd was leek het mij achteraf de moeite wel waard. Werkt alweer een paar jaar prima!

17 dec 2008 21:34

In mijn geval was er ook een verbrande lucht waarneembaar; houders van de koolstofborstels waren gesmolten. Ventilatorvin moet je verwijderen van de aandrijfas van het motertje door met een drevel op de as van het motertje te kloppen. Tip : leg het motertje + vin voor demontage op de verwarmingsradiator (binnenshuis), hierdoor schuift de ventilatorvin makkelijker van het asje af. Nadien de vin terug op de nieuwe moter schuiven; evendiep als oorspronkelijk.

Moter + vin kan je wel kompleet bij FVD bestellen (159 euro ! - zonder BTW)

17 dec 2008 21:43

Ik zou een complete set bestellen. Als je dan op die vin (c.q. schoepenrad) kijkt zie je dat er langs de rand cijfertjes op staan. De set van vin en motor is met kleine metalen veertjes op die cijfertjes gebalanceerd. Dat draait mooier.

18 dec 2008 1:20

Nicolò schreef:e.e.a. maakte een geluid als van een opstijgende straaljager

WHAHAHA ja precies een en ander!!
Af en toe heb ik een gast in mijn auto en die schrikt zich dan kapot als ik de verwarming aanzet!! hahahaha
Afbeelding
Dit is het motortje van bij de bestuurdersvoeten daar kreeg je bijna oorpijn van af en toe.
Volgens mij kun je glijlagers niet smeren en ik had alleen maar homokinetenvet bij me toen heb ik dat maar gebruikt.
We zien wel hoe lang het houdt.

10 maart 2009 14:32

heb het besteld en ben nu bezig met vervangen motortje.
ik allemaal gelukt om uit te bouwen en uit elkaar te halen.

Alleen nog moeilijk om motortje uit de vin te krijgen. Zit best vast...

10 maart 2009 21:13

paul3.2 , beetje verwarmen met een haardroger. Indien mogelijk assistentie vragen; koelvin vastdrukken op de werktafel (motortje langs de werktafel laten hangen) de tweede persoon met hamer en drevel op het asje van de motor tikken. Dan komt hij wel los !

Succes
Plaats een reactie