Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

korte eindoverbrenging GT3

08 jan 2009 22:37

Beste allemaal,
Heeft iemand van jullie ervaring met een korte (cup) overbrenging in een GT3?
De topsnelheid gaat terug naar 265 maar wat is het effect op acceleratie?



Max

08 jan 2009 22:41

die wordt beter, gewoon sperretje erop :idea:

08 jan 2009 22:59

volgens mij zit in een gt3 al een sper.... dat de acceleratie beter wordt zal duidelijk zijn maar wat is de ervaringen en hoe veel sneller wordt hij?
Zijn de verhoudingen van de bak dan nog ok?

08 jan 2009 23:03

verhoudingen zijn makkelijker te wisselen met een ander sperretje dan je bakverhoudingen te wisselen
over bmw kan ik je meer vertellen dan Porsche, bel anders eens met Lammertink

08 jan 2009 23:10

maar met een andere sperr veranderd er toch niets in je bak? (buiten om de sperr functie dan)

08 jan 2009 23:13

een sper heeft ook een verhouding 4.10 bijvoorbeeld
des te hoger de verhouding, des te sneller de acceleratie en des te lager je top
met racen wisselen wij de sper afhankelijk van het circuit; stuk handiger dan je hele bak te verbouwen

08 jan 2009 23:22

een sperr heeft zijn eigen functie in een bak en heeft niets met overbrenging te maken als je het mij vraagt.
Aan de sperr zit wel een tandwiel wat de eindoverbrenging bepaalt.
dit tandwiel samen met de as (crown & pignon) die dit aandrijft is wat ik bedoel.
als deze omwisselt met een "korte" overbrenging gebeurd zoals je aangeeft.

maar mijn vraag is wat is het effect in % of tijd met het wisselen van origineel naar een cup overbrenging?

08 jan 2009 23:24

geen idee bij een Porsche, maar ik weet zeker dat de jongens van Lammertink het je zo kunnen vertellen
http://www.lammertink-porsche.nl/

09 jan 2009 0:12

Ja, Marco heeft waarschijnlijk wel eens iets gehoord van even de sper wisselen en denkt nu dat je hiermee de eindoverbrenging wijzigt. :roll:
Marco, je haalt de dingen door elkaar. :mrgreen:

Als je bij jouw BMW het sper vervangt omdat dit voor een bepaald circuit beter is, gaat het om het complete differentieel waarvan de sper één van de onderdelen is en die heeft eigenlijk niks met de eindoverbrenging te maken.
Waarschijnlijk zullen die monteurs het hebben over ´het sper vervangen´ , maar wordt de eindoverbrenging vervangen bedoeld . En om de eindoverbrenging te vervangen, vervang je dus het complete differentieel, waarvan het daadwerkeleijke differentieel en kroon en pignonwiel een onderdeel zijn. Het kroon en pignonwiel zijn de eindoverbrenging.

Bij een GT3 heeft de cup/versie een kortere eindoverbrenging. Op de foto ben ik daar ook mee bezig.
Aan de onderste as, de pignon/as, kun je zien dat deze niet zomaar even te vervangen is.
De hele bak moet uit elkaar. Het differentieel met kroonwiel is hier nog niet gemonteerd. Het differentieel kan een gewoon of sperdifferentieel zijn. Bij een GT3 is dat natuurlijk áltijd al een sperdifferentieel.

Het voordeel van een kortere eindoverbrenging is dat je meer koppel overbrengt aan de wielen en daardoor sneller bent. De topsnelheid zal lager liggen, maar op de meeste circuits is 240 kilometer per uur al erg hard en zul je dus nooit in de hogere versnellingen kunnen rijden.
Met een kortere eindoverbrenging wel. Het nadeel is dat ook de eerste en tweede versnelling korter zijn, misschien wel té kort.
Een andere optie is om de diverse versnellingen afzonderlijk aan te passen, bijvoorbeeld de eerste en tweede versnelling origineel te laten en de volgende vier versnellingen korter te maken waardoor deze nog beter op elkaar aansluiten, maar of dat echt nodig is :?:


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Renntech op 09 jan 2009 0:16, in totaal 1 keer bewerkt.

09 jan 2009 0:14

je hebt gelijk... het sperdifferentieel
soort van kubus met 2 stangen eraan :mrgreen:

09 jan 2009 10:34

kijk dit lees ik graag......mooie uitleg

09 jan 2009 10:41

ik had op m'n GT3 RS de keuze tussen gewoon diff en cup diff...heb uiteindelijk besloten het gewone diff eronder te laten. Ok, cup diff trekt harder en waarschijnlijk leuker op circuit...maar als je veel autostrade rijdt, gaat het toch al gauw vermoeien. Je moet rekenen op +1000rpm in 6de versnelling...dus nu 150km/u aan 3500rpm wordt dan 150km/u aan 4500rpm...toch wel een verschil.

Topspeed op GT3 met korter diff zou 270-275km/u zijn hetgeen, nog steeds ruim voldoende is

09 jan 2009 11:02

hier nog wat plaatjes en achtergrond informatie
http://www.performancegearing.com/

09 jan 2009 21:34

dank voor de reactie's

Renntech schreef:Een andere optie is om de diverse versnellingen afzonderlijk aan te passen, bijvoorbeeld de eerste en tweede versnelling origineel te laten en de volgende vier versnellingen korter te maken waardoor deze nog beter op elkaar aansluiten, maar of dat echt nodig is

tsja echt nodig, waarom heeft elke opvolger meer vermogen? niet omdat het nodig is...tenslotte willen we maar een ding (ik in ieder geval) en dat is sneller. harder is totaal niet interessant als je het mij vraagt in ons kleine Nederlandje.

voordeel van een korte overbrenging lijkt mij, relatief goedkoop......
chiptuning; 1000 euro met mogelijke risico's (ik ben nog steeds een beetje bang voor chiptuning)
uitlaat; tig duizend (geluidsnorm?)
inlaatsysteem zonder luchtmassameter;.....?euro

echt gemeten pk winst van bovenstaande 35?? pk met als nadeel voor de verkoop, je blok is niet meer "origineel"


eindoverbrenging nieuw €1800,- gelijk vervangen met de versleten koppeling (plus lichtgewicht vliegwiel) en de versleten sperr plaatjes lijkt mij een "relatief" veilige en goedkope oplossing.

nadeel is idd dat de toeren hoger zullen liggen en de slijtage in je blok hoger zal zijn.

Plan twee (versnellingen aanpassen) zoals Renntech aangeeft kan zeker ook interessant zijn en is misschien nog beter en mogelijk ook nog goedkoper?

zie ik iets over het hoofd / zit ik er helemaal naast?

vr gr Max

09 jan 2009 23:37

Ik heb eens met een Porschespecialist (deed ook veel voor de race wereld) zitten praten over een P die bij hem stond , om de overbrenging juist weer TERUG te zetten .
De eigenaar vondt het onberijdbaar , zij had niet genoeg tractie (grip) voor het vermogen , op de openbare weg .
Voor snelle rondetijden zou ik zeggen doen , maar voor openbare wegen , zal ik bij div specialisten navraag doen .

korter

10 jan 2009 0:49

Denk dat bij een 964 de 3 veels te lang is. Dus zou inderdaad kiezen voor verkorten vanaf de 3e versnelling.

10 jan 2009 9:33

probleem is natuurlijk dat versnellingen op elkaar afgestemd zijn, zomaar je drie aanpassen geeft mijns inziens zeker problemen met het oppakken van de vierde versnelling.

grip kan volgens mij moeilijk een issue zijn met GT3, ja in de eerste mischien met korte overbrenging. maar er zijn toch ook GT3en met 600pk (turbokit) ja als die over grip praten kan ik me daar iets mee voorstellen.

vanaf

10 jan 2009 11:02

Ik schreef ook maar misschien niet duidelijk genoeg :wink: vanaf de 3e versnelling verkorten dus een andere verhouding toepassen.

13 jan 2009 11:36

In Duitse fora wordt regelmatig gesproken over een Kegeltellerrad 8/32 voor de GT3. Dit gaat dan ook om kortere overbrenging. Schijnt daar een populaire optie te zijn. Anders moet je eens bellen met Manthey in Duitsland.

Gr. Boxi

13 jan 2009 12:07

1800 eur?? van Playmobil dan toch!

...doe gerust x3...niet alleen kost het pignon veel geld, het is ook nog es een hennig werkje voor het inbouwen van de overbrenging (nauwe speling pignon/kroonwiel) en het monteren van dit alles

succes met de mod, maar zou het enkel doorvoeren bij een track-only GT3

13 jan 2009 12:44

MichM3 schreef:
...doe gerust x3...niet alleen kost het pignon veel geld, het is ook nog es een hennig werkje voor het inbouwen van de overbrenging (nauwe speling pignon/kroonwiel) en het monteren van dit alles


Ik had het ook gelezen en dacht er ook het mijne van :roll:



Als je het op die manier bekijkt valt het vervangen van een hoofdlager van een GT3 ook wel mee.

Een hoofdlager kost maar Euro 60,00 :lol:

13 jan 2009 21:07

eindoverbrenging nieuw €1800,- gelijk vervangen met de versleten koppeling (plus lichtgewicht vliegwiel) en de versleten sperr plaatjes lijkt mij een "relatief" veilige en goedkope oplossing.


FVD; Ring and Pinion GT3(8:32)=4,095030291180 950 302 911 80 1.645 €

Carnewal; Price : 1.695 Euro.

heb dus nog iets overdreven..... maar jullie hebben 100% gelijk.

14 jan 2009 15:44

actuele discussie op Elferteam:

http://www.elferteam.de/Forums/index.ph ... opic=29737
Plaats een reactie