Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

start/electronisch probleem ?

02 maart 2009 12:43

Hallo,

Na 2 maanden stalling wilde ik m'n 3.2 uit '86 weer starten. Accu had onvoldoende dus heb ik de startkabels op de accu gezet. Sleutel erin,
startonderbreker ingedrukt, contact gemaakt, lampjes gingen branden, en toen ik doordraaide om de motor te starten hoorde ik een tik en deed hij verder niks meer. Ook leek het effect van de startkabels (voldoende stroom) weg.

Eerst dacht ik dat ik dat de accu in de P 't begeven had maar die gaf
nog wel iets stroom want kofferbak verlichting bleef branden als ook
't lampje van de startonderbreker. Ik heb in de zekeringen bak gekeken
maar ook daar kon ik niks vreemds ontdekken.

Iemand suggesties waar 't probleem zou kunnen zitten, ik lees ook weleens over een DME die problemen geeft.

Graag jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door flat6 op 11 jun 2012 14:45, in totaal 2 keer bewerkt.

02 maart 2009 12:47

Laat hem eerst de accu laden voor je hem/haar start :wink:

02 maart 2009 13:23

Rodger That, ik begrijp niet wat je bedoeld. Als er startkabels (vanuit een andere auto met draaiende motor) op de bijna lege accu worden gezet
dan zou hij voldoende stroom moeten hebben om te starten.

02 maart 2009 18:07

Die tik doet mij dan toch weer denken aan een niet uitgeschakelde startonderbreker.

02 maart 2009 18:14

Kan aan slechte accu kabels liggen, die te weinig doorgeven.
En weet je hoeveel ampère een Porsche nodig heeft om te starten. :idea:
Dus een accu van 45 of 50 ampère uit een andere auto is echt niet voldoende.
Dus zou eerst raad opvolgen van andere forummers. Laden dus. :idea:

02 maart 2009 18:17

Mee eens, goed laden of lang aan de startkabels!

Heb hetzelfde gehad, alles deed het electrisch, maar niet starten. Eerst ~10minuten aan de startkabels gehad en terwijl ze nog aan de startkabels hing in 1x gestart.

Succes

02 maart 2009 20:18

DME relais is altijd wel handig om als domme amateurmonteur in je 3.2 rond te hebben slingeren. Trail And Error is immers ook een diagnosetechniek.
Wel een overschatte en te veel gebruikte, maar toch. :wink:

Consequent alles doormeten, zeker weten dat de contacten van alle zekeringen en de dikke stroomkabels naar je startmototr goed zijn.
En dan nog kom je er niet altijd uit.
Vrijwel identieke situatie werd een paar jaar geleden bij mij veroorzaakt door barst in de Motronicprint. Je moet er maar op komen!

02 maart 2009 21:46

Ik heb de 'hulp' accu nog even gecontroleerd en die levert 60 ampere terwijl de P volgens boekje 66 ampere vraagt...hmmm

Bedankt voor de tips ik ga 't proberen.

Gr.
Markwin

02 maart 2009 22:44

Ik heb toevallig exact hetzelfde gehad en ook een topic van gemaakt hier (kijk maar onder topic accu leeg startkabels erop en niks )
Startkabels erop en deed nog helemaal niks.lampjes branden wel.

Accu eruit gehaald en op de lader gezet. Toen weer gemonteerd en starten lopen !! :lol:

04 maart 2009 22:11

Toch maar 'n nieuwe accu ingezet (Varta) en jullie hadden gelijk, starten lopen.....klonk weer als muziek in de oren ;-)

Dank voor de reacties !

Groeten.

04 maart 2009 22:27

flat6 schreef: volgens boekje 66 ampere vraagt...hmmm


:wink:

In ieder geval draait ze weer.

04 maart 2009 23:37

Ik word ook weer helemaal gestoord. Nog steeds geen druppelaar kunnen aansluiten en ja hoor na 2 weken, auto weer plat. Kabels eraan en hij start, ik rij half uur om op te laden, maar durf eigenlijk niet aan/uit te doen. Na 3 dagen weer geprobeerd, en weer plat. Lijkt eigenlijk dat accu weer dood is terwijl nog geen half jaar oud. Kan het zijn dat accu stuk gaat als ie helemaal leeg gelopen is??

04 maart 2009 23:41

Kwaaltje van de 964, sorry. :wink:

05 maart 2009 0:06

Kan het zijn dat accu stuk gaat als ie helemaal leeg gelopen is??


Yep, daar kunnen de huidige accu's niet tegen. Je kan hem wel weer opladen, maar een auto er mee starten kun je vergeten, zeker een 6 cylinder met een hogere compressie dan gemiddeld, de accu klapt gelijk weer in elkaar. Dit komt o.a. door de tegenwoordig gebruikte metalen in de accu, ik geloof een legering van oa aluminium. Deze platen trekken dan krom, bij volledige ontlading en raken elkaar waardoor je inwendig een soort kortsluiting krijgt. Vroegah waren de cellen van lood en konden veel meer hebben, maar ja het millieu he.....

Dat het opstarten met startkabels niet lukt ligt toch vaak aan de startkabels. Die verkocht worden in de "hobby" winkels Halfords etc zijn vaak veel te dun, en hebben dus te veel weerstand, waardoor niet het volle vermogen doorgegeven kan worden. Kijk bij gelegenheid maar eens in een auto van de wegenwacht, of service auto van je dealer daar liggen startkabels in die 2 tot 3 x zo dik zijn. In bovenstaand geval zal de 60 Amp dus nog veel verder naar beneden zakken door de startkabels. Zet er maar een 2e set startkabels bij en je zal zien dat het dan wel lukt.

Tot slot: Mijn 964 wordt eigenlijk alleen in het weekeinde bereden en staat door de weeks altijd aan de druppel lader die weer op een tijdklok staat. Zo immiteer je een daily driver accu belasting/oplading en zal je accu het langste volhouden.

05 maart 2009 0:43

Wordt dus weer een nieuwe accu halen... Nog goed(kop)e tips hier?

05 maart 2009 9:13

Bosch Silver, niet de goedkoopste, wel een van de beste. :idea:

05 maart 2009 9:15

Als je accu helemaal leeg is geweest en de platen zijn krom, dan kun je dat ook zien. Vaak zie je dan wat zwarte plekken aan de buitenzijde (als je een witte accu hebt) van de platen die tegen de behuizing aangedrukt staan. Draai maar eens één van die dopjes open en kijk naar binnen ...

Een kennis van me heeft laatst een Bosch-accu bij Renntech gekocht voor iets meer dan € 100.

Edit: Wim je was me weer te snel af ...

05 maart 2009 17:22

cabrio wim schreef:Bosch Silver, niet de goedkoopste, wel een van de beste. :idea:
+1. Is mij ook goed bevallen. In mijn huidige P. ligt een Porsche (volgens de rekening)accu. Prijstechnisch vergelijkbaar, ´t zal mij benieuwen.

05 maart 2009 17:34

Ik heb een Varta Blue Dynamic erin gezet, kostte Euro 127,--.
Ik heb d'r nog geen ervaring mee (2 dagen oud) maar heb wel
positieve ervaringen over gelezen op dit forum.

05 maart 2009 17:36

[Tot slot: Mijn 964 wordt eigenlijk alleen in het weekeinde bereden en staat door de weeks altijd aan de druppel lader die weer op een tijdklok staat. Zo immiteer je een daily driver accu belasting/oplading en zal je accu het langste volhouden.[/quote]

Is dat een must dat de lader op :roll: een tijdklok staat???

05 maart 2009 17:55

Nee hoor, de druppellader die ik heb laadt en ontlaadt automatisch.

05 maart 2009 19:08

Lydia schreef:(als je een witte accu hebt) ...


Zoo, jij bent goed wakker.......... :twisted: :wink:

05 maart 2009 22:20

Is dat een must dat de lader op een tijdklok staat???


Nee hoor ligt aan je lader zoals WdePundert al schreef. Alleen hoorde ik laatst weer een verhaal dat de ontladingsfunctie van zo'n ding nog al tegenvalt, vandaar dat ik er (veiligheidshalve) een tijdklokkie tussen heb gezet. Ben nogal lui van aard :oops:

05 maart 2009 22:47

... met zo'n klokkie doe je de ontlading (zoals bedoeld met 'n druppellader) geheel te niet ... :idea:

05 maart 2009 22:55

Een dry cell battery: ik heb een odissey in de C3. Fotos volgen.

De rest wordt gewoon dagelijks afgeracht!

:wink: :lol:

Bert
Plaats een reactie