Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
03 maart 2009 4:56
De kachel ventilatoren hebben de laatste tijd een eigen wil.
Zowel de ventilatoren aan het voeteneinde als de ventilator in de motor ruimte gaan aan en uit.
Ook als de verwarmingsknop op maximaal wordt gezet, gaan de ventilatoren soms wel en soms niet snel draaien of zelfs helemaal niet draaien.
Vaak gaan ze aan en uit binnen enkele seconden.
Er is echt geen lijn op te trekken.
Het lijkt op een slecht contact ergens.
Maar dan wel eentje die voor alle ventilatoren geld.
Ik vermoed een slecht contact in het regelsysteem tussen de voorstoelen.
Maar misschien dat iemand dit probleem ook heeft gehad en ook het antwoord weet.
Dan hoef ik niet het hele systeem te gaan demonteren om de oorzaak te achterhalen.
Oh ja, vaak als ik harder gaat rijden dan lijkt het alsof de ventilatoren meer aan blijven dan uit (bij stilstand is dat dus andersom).
Waarom zit eigenlijk de snelheidsmeter met de kachel verbonden?
Nou ik wacht alle antwoorden even af.
Alvast bedankt................
03 maart 2009 9:19
Het lijkt er tevens op dat regelmatig (niet altijd) het toerental van de motor effect heeft op het toerental van de ventilatoren.
Het moet niet gekker worden.
Nou als iemand een oplossing weet.....................
06 maart 2009 1:47
Intersound schreef:Het lijkt op een slecht contact ergens.
Maar dan wel eentje die voor alle ventilatoren geld.
Ik vermoed een slecht contact in het regelsysteem tussen de voorstoelen.
Ben het met je eens!
10 aug 2009 23:38
Nou ook dit probleem is dus uiteindelijk opgelost.
Het aan en uit gaan van de ventilatoren van de verwarming (in de motor ruimte en de 2 boosters bij de voeten) bleek dus veroorzaakt te zijn door versleten koolborstels van de ventilator in de motor ruimte.
De electronica achter in de motor ruimte stuurd zowel de hoofd ventilator als de 2 ventilatoren bij de voeten aan (module zit links achter het plastic plaatje).
De electronica werkt op de volgende manier:
Zodra er sturing vanaf de regelaar komt (tussen de voorstoelen) wordt via de module in de motor ruimte de hoofd ventilator gestart.
De stroom van de hoofd ventilator loopt in het regel kastje door een spoel die daardoor ook magnetisch wordt.
Door de spoel loopt een magneet schakelaar die een 2e relais inschakeld.
Dit 2e relais start dus de ventilatoren bij de voeten.
Als de hoofd ventilator geen of te weinig stroom trekt, worden de voet ventilatoren dus nooit ingeschakeld.
Daarom gingen dus alle ventilatoren aan en uit.
Tevens trok na de eerste revisie van de hoofd ventilator deze ventilator te weinig stroom, waardoor de magneet schakelaar niet werd ingeschakeld.
Na de 2e revisie (betere koolborstels) trok de ventilator meer stroom en deden de 2 voet ventilatoren het ook weer........
Oh ja, de snelheidsmeter zit ook met de module verbonden samen met een temperatuur meter, zodat indien de auto stilstaat en de temperatuur van de motor (ruimte) te hoog wordt, de kachel ventilator wordt ingeschakeld om de motor (ruimte) te koelen..............
11 aug 2009 20:48
Ben blij dat het is opgelost
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.