Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

968 accu na een week leeg, oorzaak???

15 maart 2009 19:03

Oei, wou vanmiddag de 968 (1992’er) starten en wat denk je accu leeg :shock:

Vorige week maandag nog mee gereden en eind december, i.v.m. het vrieskoude weer er een nieuwe accu in gezet.

Er lekt dus ergens stroom, heeft iemand een idee wat de meest voorkomende plaatsen in een 968 zijn waar stroom kan lekken??

Alvast bedankt voor de reacties,

Grt.

Albert

15 maart 2009 19:04

Alarm is het eerste waar ik aan denk.

15 maart 2009 19:25

Verlichting van het handschoenen-kastje :?:

Geschakelde + en permanente + op de radio omgedraaid :?:

15 maart 2009 19:45

verlichting in kofferbak compartiment.
Heb ik een keer gehad, stand waarin die geen licht gaf maar wel stroom trok. En nu in 1 van de drie standen brandde het lampje wel.

15 maart 2009 20:09

Alarm is het eerste waar ik aan denk.


Hmm, is lastig te meten/controleren lijkt mij?

Verlichting van het handschoenenkastje


Heb de indruk dat als ik het klepje dichtdruk het lampje uitgaat, kan Natuurlijk ter controle het lampje verwijderen en kijken wat de accu doet!


Geschakelde + en permanente + op de radio omgedraaid


Radio zit er al sinds juli 2008 in en heeft geen problemen gegeven, ga het toch ff controleren.


verlichting in kofferbak compartiment.
Heb ik een keer gehad, stand waarin die geen licht gaf maar wel stroom trok. En nu in 1 van de drie standen brandde het lampje wel.


Moet relatief eenvoudig te meten zijn, maar heeft nog nooit problemen gegeven.


Tot zo ver bedankt voor de reacties cq. suggesties, Tja elektronica & auto’s :)


Grts,

Albert

15 maart 2009 20:17

Gaf bij mij ook nooit problemen, totdat je bij het in of uitladen per ongeluk het knopje verzet

15 maart 2009 20:56

Op druppellader zetten dan start die altijd! :D

15 maart 2009 20:58

Min pool accu loskoppelen en daartussen een lampje bevestigen, licht dit op heb je lekstroom.
Haal dan een voor een de zekeringen los, en bij die waar het lampje dan uitgaat kun je zien welk circuit die zekert.
En kun je daar het probleem gaan zoeken. :idea:

16 maart 2009 13:44

Min pool accu loskoppelen en daartussen een lampje bevestigen, licht dit op heb je lekstroom.
Haal dan een voor een de zekeringen los, en bij die waar het lampje dan uitgaat kun je zien welk circuit die zekert.
En kun je daar het probleem gaan zoeken.


Vanmorgen aan het meten geweest, multimeter tussen minpool accu en massa kabel aangesloten.

Ik meet een lekstroom van 50mA ongeacht welke zekering ik er uit trek!!

Komt dit bekend voor?

Grt.

Albert

Ps. misschien moet ik vaker dan één keer per week de P gebruiken :lol:

16 maart 2009 16:18

50 mA is niet bijster veel (0,6 Watt). Dat is iets meer dan de interne lekstroom van een accu maar heel wat minder dan een lampje.
Zeker weten dat de meting klopt?

16 maart 2009 20:06

50 mA is niet bijster veel (0,6 Watt). Dat is iets meer dan de interne lekstroom van een accu maar heel wat minder dan een lampje.
Zeker weten dat de meting klopt?


Maurice,

Ja de meting klopt, het is inderdaad niet veel, ik houd het de komende week even goed in de gaten.

Grt,

Albert

16 maart 2009 21:08

Accu zelf al getest of laten testen??

Zie de diverse andere draadjes mbt accu's :(

16 maart 2009 21:13

Heb je de meting verricht met en zonder ingeschakeld alarm?



Ik heb overigens een paar weken terug een 8 maanden oude accu in de auto van mijn vrouw ook opnieuw moeten vervangen...
Dus een uitvoerige (langdurige) test aan een professionele accutester kan uitkomst geven.

16 maart 2009 22:12

Accu zelf al getest of laten testen??



Accu is nog geen 3 maand oud.

Ik ben een fervent (vliegtuig)modelbouwer en heb een vrij geavanceerd schulze laadapparaat welk gelijk tijdens het laden de accu test (interne weerstand etc.) en volgens de lader is de accu nog in goede staat :)

Heb je de meting verricht met en zonder ingeschakeld alarm?


Beide, gaf vrijwel geen verschil in stroomafname, het gebruiken van de centrale vergrendeling en het uitgaan van de binnenverlichting wel!

Ik ga de komende dagen het in de gaten houden…en houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Grt.

Albert

16 maart 2009 22:18

Succes! :thumleft:

16 maart 2009 22:26

Vorige week een januari j.l. geplaatste accu (onder garantie) laten
vervangen in mijn Audi. Geen idee wat me nu weer in de maag gesplitst was.
Overjarig? DOA/defect? Afgekeurd exemplaar?

Kwam er toevallig bij grote beurt icm APK uit bij de VAG dealert dat 't
apparaat volgens hun diagnose vervangen diende te worden. :shock:

17 maart 2009 0:19

Wellicht de accu zelf gewoon niet goed inderdaad.
50 mA is inderdaad niet veel of 'standaard'...

17 maart 2009 18:00

christianvanloon schreef:Wellicht de accu zelf gewoon niet goed inderdaad.
50 mA is inderdaad niet veel of 'standaard'...


Die 50 mA die je hebt gemeten heeft niets te maken met de accu zelf; maar met iets in de auto.

Uitgaande van een ca. 60 Ah accu, moet een volle accu die 50 mA gedurende ca. 1200 uur uithouden voordat hij leeg is; dat zijn ca. 50 dagen. Als je de auto met een volle accu wegzet moet hij na een maand zeker nog te starten zijn. Zo niet dan was de accu niet vol of hij is niet OK.
Zelfontlading van de accu mag na een-twee maanden nog geen issue zijn.

Een alarmsysteem trekt ook wel iets van 10-15 mA; 50 mA voor het alarm alleen lijkt me te veel. Dit kan overigens wel het geval zijn door een slechte backup accu van het alarm; ik zou me zeker ook daar op richten als mogelijke oorzaak van deze lekstroom.

17 maart 2009 19:55

Die 50 mA die je hebt gemeten heeft niets te maken met de accu zelf; maar met iets in de auto.

Uitgaande van een ca. 60 Ah accu, moet een volle accu die 50 mA gedurende ca. 1200 uur uithouden voordat hij leeg is; dat zijn ca. 50 dagen. Als je de auto met een volle accu wegzet moet hij na een maand zeker nog te starten zijn. Zo niet dan was de accu niet vol of hij is niet OK.
Zelfontlading van de accu mag na een-twee maanden nog geen issue zijn.

Een alarmsysteem trekt ook wel iets van 10-15 mA; 50 mA voor het alarm alleen lijkt me te veel. Dit kan overigens wel het geval zijn door een slechte backup accu van het alarm; ik zou me zeker ook daar op richten als mogelijke oorzaak van deze lekstroom.


Lindemans,

Correct, hier had ik zelf ook al aan zitten denken, de backupaccus van het alarm zullen naar 17 jaar zo onderhand wel hun beste tijd hebben gehad. Ik hou het ontladen "in de gaten" en ga mij eens in het geïnstalleerde alarm verdiepen.


Grt.

Albert

18 maart 2009 20:44

Oei moet ik zeggen. Dit topic is herkenbaar. Mijn 968 heeft hier ook last van. Ben al lang aan het zoeken geweest waar het zit. Maar dat ding dat leeft of zo als ik er niet bij ben. Zou er eigenlijk een logger op moeten zetten om de te kijken wanneer het gebeurd. Maar dat soort meetgereedschap heb ik niet. Dus dat ik maar ben overgestapt naar een druppellader.

Mocht je het vinden dan houd ik mijn aanbevolen waar je het hebt gevonden.

19 maart 2009 3:53

Zit dat accutje van het alarm niet op de een of andere manier parallel aan de accu?
Of zitten daar diodes tussen?
Lijkt me niet vreemd als dat de oorzaak is. :?:
Plaats een reactie