Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
30 maart 2009 23:42
Een vraagje voor de scheikunde kenners, ofwel voor de restaurateurs onder ons met ervaring...
De koets van een Porsche is veelal verzinkt, uitgaande van de P. van na aug. 1976, zo ook de mijne.
Als ik onderdelen monteer, kan ik dan gebruik maken van RVS carrosserieringen, boutjes en borgmoertjes, etc. of vreet dit m'n koets op na verloop van tijd (plaatselijk)? Of moet ik verkoperde items gebruiken?
Even uitgaande van niet originele boutjes....
31 maart 2009 8:16
Het proces wat hier een rol speelt heet galvanische corrosie
linkjeRVS zal, wanneer in contact met aluminium, zink, magnesium, STAAL, etc.., dergelijke onedele metalen NOG sneller laten oxideren.
31 maart 2009 8:30
het weg vreten van materiaal is afhankelijk van het redoxpotentiaal van het metaal elke metaaln kan als reductor of als oxidator optreden. dit is afhankelijk van het standaard elektrodepotentiaal.
Dit houd concreet in dat het ene metaal zich op offert voor het andere metaal. Door toepassig van bv RVS (is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof). zal aluminium of staal zich op offeren door electronen af te staan en zo doende dus te oxideren.
het resultaat, het boutje blijft heel maar er ontstaat een gat in bv het alluminium onderdeel of de caroserie
31 maart 2009 8:48
Met andere woorden; het is NIET slim om RVS onderdelen te gebruiken op een stalen carrosserie. Gewoon mooie geel gepassifeerde ringetjes, boutjes en moertjes gebruiken. Origineel is nog niet zo gek hoor
31 maart 2009 15:31
Koper zou ik ook niet doen in dit geval. Koper

Zink geeft een behoorlijk spanningsverschil (thermoelectriciteit) die naarmate de temperatuur stijgt ook nog eens op loopt. Dit bevordert het korrosie effect nog eens extra.
01 apr 2009 0:21
Zanxxx...
Ga ik toch lekker origineel bestellen.
Nothing but the best for my baby!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.