Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
05 apr 2009 14:50
Vrijdag in het heerlijke weer geweldig open gereden. 1 maal stevig doorgetrokken toen ik bijna thuis was. (wagen was goed warm), geen clutch jump gemaakt OID gewoon rustig in de versnellingen en dan pas echt flink gasgeven.
Daarna maakt de auto klik-klak geluiden aan de achterkant bij opschakelen en terugschakelen vooral in de eerste drie versnellingen, gebeurt ook bij gas loslaten en weer gas geven. Gaat dan ook erg stotend. Verder klinkt er nu en dan een raspend/rommelend geluid. (het geluid dat je soms ook hoort bij wegrijden)
Heb nu wel meer zijwaarde beweging in de pook en deze lijkt ook bij optrekken en rijden meer te trillen, zeker in de eerste twee - drie verzetten, is bij 3000 toeren net een vibrator
Koppeling werkt prima, en versnellingen inschakelen werkt verder ook prima...... Wat kan het zijn?
Homokineten
Stangenstelsel bak
Bakolie verversen (is volgens mij al lang niet meer gedaan)
Heb 1000 km terug bij beurt remvloeistof en de radiateur laten vervangen.....
Heb nu net nog even een stukje gereden, om te kijken of problemen hetzelfde waren... en ja dat zijn ze dus nog
Heb helaas geen beschikking over een brug en kan dus niet goed onder de auto kijken. Daarnaast heb ik ook niet zoveel sleutel ervaring. (kans is groot dat ik het werk zal moeten laten uitvoeren)
O ja, het betreft een 944S2.
Iedereen vast bedankt voor het meedenken..........
Martijn
05 apr 2009 15:14
ik weet er weinig van maar misschien een aandrijfas? en even je vrouwtje niet laten rijden [3000 toeren]
05 apr 2009 15:24
Zou kunnen, ik ben ook geen techneut. Lijkt overigens tijdens het rijden ook dat de pook meer speling naar links en rechts heeft. Was eerder niet zo......
05 apr 2009 19:01
Misschien een domme vraag, maar wat is een clutch jump?
05 apr 2009 19:28
Ewout schreef:Misschien een domme vraag, maar wat is een clutch jump?
Denk aan wegrijden van BA van The A-Team.
Dus koppeling ingetrapt, auto bak in 1, gas deels of geheel in en dan koppeling oplaten komen en gas erophouden..... Rokende en piepende bandjes als gevolg en met goede grip heel snel weg. Killing voor je aandrijving.
05 apr 2009 19:34
Dit klinkt mij als een kapotte koppelingsplaat. Heb ik bij mijn 944 ook gehad. In plaats van veren in de koppelingsplaat is die van een 944 uitgerust met rubber bussen. Als deze door ouderdom scheurt heeft de plaat geen demping meer en slaat hierdoor gelijk tegen zijn aanslag. Nie te lang mee doorrijden, want als deze aanslag maar vaak genoeg op z'n donder krijgt begeeft hij het ook en heb je totaal geen aandrijving meer.
05 apr 2009 19:45
@double G
Volgens mij heeft een S2 een veerbelaste koppeling een geen rubberen hart net als bij de 944 turbo......... (ik kan het mis hebben hoor)
05 apr 2009 19:52
Ik hoop het voor je, maar ook in een S2 is dit gebruikt.
05 apr 2009 19:57
Ik hoop van harte dat mijn idee klopt. Mijn koppelignsinfo komt van de veelzeggende site Pimp my Porsche is een onderdelen webwinkel met additionele info 924 en 944.
05 apr 2009 20:03
Hier bij Pelican Parts denkt men er anders over.
05 apr 2009 22:02
als ik moest kiezen tussen Pelicanparts en Pimp my Porsche...
Succes Dreamer. Hopen dat het meevalt!
05 apr 2009 22:22
Homokineten van een aandrijfas.
Opnieuw van vet voorzien geeft een nog wat uitstel voor de gehele vervanging.
Succes,
Dick
06 apr 2009 7:49
@Double G: klinkt idd betrouwbaarder. Bokte die van jou ook tijdens het gasloslaten, zonder te koppelen/schakelen?
@horn: Thanks, hoop ook dat het meevalt
@Dick: Dat zou mooi zijn. Moet je hier handig voor zijn?
06 apr 2009 7:54
ik zet mijn centen op de aandrijf-as
zijn gemakkelijk zelf te vervangen, hou rekening dat de bouten voor de flenzen geen inbus zijn maar torax
lose homokineten zijn bij een goede autoonderdelen leverancier te verkrijgen voor rond de 150 euro per kant
06 apr 2009 8:31
Een S2 heeft zeker weten een koppeling met rubberen hart. Hieronder mijn plaat toen deze 2 jaar geleden vervangen werd.
Het was nog de originele plaat. Is het hart gescheurd, dan kun je in de hoge toeren niet meer koppelen omdat de plaat dan niet meer los komt.
Mijn eerste gedachten gaan ook uit naar een aandrijfas.
06 apr 2009 9:20
In ieder geval is dit een duidelijke storing. Het is eenvoudig te controleren of de kopplingsplaat gescheurd is.
Daar heeft de klacht wel erg veel van weg. Uiteraard controleer je dan meteen je aandrijfassen.
@ DeniS2, het hoeft niet zo te zijn dat de koppeling niet goed vrij komt bij een gescheurde plaat. Dat was alleen bij jou zo, maar dat is meestal anders.
.
06 apr 2009 9:27
Eenvoudig te controleren op scheur ik koppelingsplaat.... Hoe doe ik dit???
Auto in de versnelling, motor uit en geen handrem erop en dan proberen weg te duwen???? (Dan beweegt de auto een heel klein stukje, max 2 cm voordat hij echt vast staat)
06 apr 2009 12:20
Vanaf de motor loopt de aandrijfas door de dikke buis naar de versnellingsbak. Deze as is niet te verdraaien zonder de krukas mee te draaien. Oftewel, dat lukt je met de hand niet.
Als je onder de auto bij de versnellingsbak een rubber dekseltje lostrekt uit de opening in het huis dat aan de transaxle vastzit zie je de aandrijfas met zijn verbindingsstuk. Deze kun je niet met de hand verdraaien als het allemaal goed is. Bij een gescheurd hart kun je deze zekers een centimeter draaien voor hij weer vastzit.
Als dit bovenstaande abacadabra voor jou is, kun je beter jouw auto naar jouw garage brengen om een diagnose te laten stellen.
.
06 apr 2009 18:29
Hallo Erwin!
Dank is groot, is niet geheel abracadabra maar ook niet geheel iets voor mij om zelf te doen. Wil het overigens wel eens leren. Kan ik er nog in de voorzichtigheid een stukje mee rijden richting een garage of is dit te gevaarlijk voor de rest van de wagen?
06 apr 2009 21:11
Bij mij was toen in ieder geval tijdens gas geven en loslaten een duidelijk geklapper merkbaar. Ik ben er toen nog rustig mee naar huis komen rijden (+/- 150km), en bij constante snelheden ging het goed.
Als het bij jou ook idd de koppelingsplaat blijkt te zijn, zou ik voorlopig proberen te vermijden om rond de 3000 t/min te blijven. Deze trillingen die normaal worden opgevangen door het rubberen hart krijgen nu de metalen aanslagen te verwerken. Door lang in dit toerengebied te rijden vergroot je mijns inziens de kans dat de aanslagen compleet weg slijten en de aandrijving wegvalt.
07 apr 2009 7:59
@Double G: Dank je voor je antwoorden en je meedenken! Trilde je versnellingspook ook meer en voelde je ook een lichte trilling in het koppelingspendaal tijdens het intrappen? Was/is een kostbaar grapje zeker zo'n koppeling?
07 apr 2009 12:44
Of de pook en/of koppelingspedaal ook trilde durf ik niet meet te zeggen. Het is ook al geleden van 2001 denk ik. Ik was er toen, in het gulden tijdperk, fl 2500,- voor kwijt bij van Zweeden. Het is tot op heden ook de enige werkzaamheid aan 1 van m'n auto's geweest die ik niet zelf heb uitgevoerd. De reden hiervoor was dat het behoorlijk wat tijd in beslag neemt en dat je gedurende die tijd ook een brug tot je beschikking moet hebben. Tijd had ik wel, alleen de brug was voor mijn toenmalige werkgever gezien de drukte in het bedrijf een bezwaar. Maar anders had ik ook dit gewoon zelf uitgevoerd.
07 apr 2009 13:04
Dank je...... ik zal de werkzaamheden ook moeten laten uitvoeren. Mijn werkgever heeft geen bruggen
(O ja, lijkt mij ook niet een klus om mee te beginnen....)
07 apr 2009 14:37
het enige dat ik kan is de asbak legen...
07 apr 2009 14:42
Dank je, ik voel mij in eens niet meer alleen...............en ik gebruik mijn asbak niet eens
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.