Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
15 apr 2009 17:42
Ik wil xenon in de boxster... nu heb ik rond gekeken op internet ed. en vind de orginele Litronic op dit moment te duur gezien ik dit jaar nog grote uitgave voor de boeg heb, setje 19" achterbandjes en beurt voor de boxster, trouwen, bus heeft zojuist een nieuwe motor (nodig) gehad, ed.
Nu overweeg ik dus om aftermarket xenon te nemen en dit ziet er lang niet slecht uit, ik heb het afgelopen weekend mogen bewonderen in een blauwe boxster die achter mij stond.
Maar wat is nu de beste keus? en waar? (qua merk, inbouw ed.) is het zelf in te bouwen of toch beter om aan de specialist over te laten voor die paar tientjes?
Alvast grandioos bedankt! Dimitri
Laatst bijgewerkt door
Dimitri-Turbo op 08 mei 2009 18:01, in totaal 1 keer bewerkt.
15 apr 2009 17:47
Heb alleen ervaring met de originele litronic maar houd je hier wel rekening mee:
link naar nieuwe verkeersregels m.b.t. xenon per 1 mei 2009
15 apr 2009 22:15
Sluit me aan bij Roenkie. Vanaf 1 mei is after market inbouw verboden. Tevens is van kracht dat Xenon alleen mag in combnatie met automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie.
Ik zou dus op zoek gaan naar een set armaturen met Xenon in de tweedehandsmarkt.
15 apr 2009 22:16
Dat betekend dus dat een hoop mensen weer terug moeten naar halogeen.
15 apr 2009 22:22
Yep, ze zullen in ieder geval afgekeurd worden met de apk. Definitieve boetebedragen heb ik nog niet gehoord maar ik zou zeggen dat het om onjuiste verlichtingsarmaturen gaat en dat kost Eur. 90
Op zich vind ik het prima want als je ziet hoeveel Sjonnies met onjuist ingebouwde Xenon mijn hele interieur verlichten 's avonds...
16 apr 2009 17:40
Thanxs voor de reacties! Voor de APK ben ik niet bang dat ie daar op afgekeurd wordt... aangezien daar wordt gekeken naar het licht beeld en niet het type lamp/verlichting! (en gelukkig heb ik een vriend met een garage bedrijf die ook apk doet
... dus dat zit wel snor!
Ik zal nog eens rondsurfen in iedergeval voor een gebruikte set litronic... is dit zo over te pluggen (complete lamp uiteraard).. of moeten er nog andere draden ed. worden getrokken tov. het standaard halogeen koplampaansluiting?
16 apr 2009 18:12
Wel eens van steekproeven gehoord ?
16 apr 2009 19:15
maurice schreef:
Op zich vind ik het prima want als je ziet hoeveel Sjonnies met onjuist ingebouwde Xenon mijn hele interieur verlichten 's avonds...
Precies. Wel jammer dat de goeden weer onder de kwaden moeten lijden.
16 apr 2009 22:10
Ja en dan hebben we het nog niet gehad over die lelijke namaak xenon lampen bij de Lidl en de Aldi vandaan met zo'n groene waas in de koplamp. Hou het origineel met goede(merk) Halogeenlampen met witterlicht.
16 apr 2009 23:27
Dimitri-Turbo schreef:Thanxs voor de reacties! Voor de APK ben ik niet bang dat ie daar op afgekeurd wordt... aangezien daar wordt gekeken naar het licht beeld en niet het type lamp/verlichting!
Per 1 mei dus wel. Dan betekent een onjuist lamptype in het armatuur afkeuring. Het voldoet namenlijk niet aan de wettelijke bepaling.
Mooi risico neemt dat garagebedrijf trouwens als hij het zou goedkeuren. Bij een steekproef is ie wel zijn vergunning kwijt. En ff snel ombouwen is er niet bij als de RDW een steekproef aankondigd. Vorig jaar kreeg ik een steekproef en die inspecteur stond binnen 5 minuten in de garage
17 apr 2009 17:15
Oke.. oke. ik snap jullie standpunt! Maar al zou ik xenon inbouwen dan zou ik de koplampen opnieuw laten afstellen. En qua keuring... dan bouw ik de set toch 123 even terug naar halogeen
Is gewoon plug-and-play!
En het zou dan het setje van Renntech worden en die zijn volgens zeggen spierwit qua kleur dus geen goedkope blauwe waas oid.
dus geen setje van 100 euro ofzo! Je gaat je porsche ook geen hakangnankg merk band omleggen! Of wel soms?
17 apr 2009 17:32
dit komt regelrecht uit de APK bijbel:
betreft Gasontladingslampen.
twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
de artikelen:
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen
Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a.
de lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b.
36
de voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool:
Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 118
1.
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3.
Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
conclusie:
je mag dus wel achteraf ingebouwde xenon hebben indien de auto in gebruik genomen is voor 31 december 2006.
17 apr 2009 17:38
Dit regelement was/is mij ook bekend en de auto is van 99 dus dat is geen probleem. Ik denk ook dat de controle op xenon-controle after market met name is voor autos na 2006... of corrigeer mij!? Dat de regels zijn gewijzigd.
17 apr 2009 17:40
vergeten te melden dat dit de regels zijn die in werking treden na 1 mei.
dus jij zou gewoon xenon mogen hebben in de auto bij apk enzo.
17 apr 2009 23:12
Volgens de nieuwe regel moet de markering op het armatuur overeenkomen met de lamp die er in zit per 1 mei.
18 apr 2009 8:16
Ik heb het verlossende antwoord; Het mag dus 'gewoon' ingebouwd worden.
5.2/3.51 lid b Verlichting XenonVoertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.
Zie ook
http://www.apk2.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htmDe site voor APK bedrijven cq. keurmeesters
18 apr 2009 8:38
als je nou eens kijkt wat ik post he.
dan is dat gewoon exact het zelfde.
maar dan uitgebreider.
18 apr 2009 8:43
Blijkbaar was dat nog niet (voor iedereen) duidelijk genoeg, dus een aanvulling op / bevestiging van jouw informatie.
18 apr 2009 10:47
Als het maar niet een effect heeft van Suzuki Swift uit 1995 met blauwe xenon
18 apr 2009 11:22
Pfff... jullie hebben me wel laten schrikken hoor
Maar goed het kan dus ook bij mij gelukkig blijven zitten
18 apr 2009 11:26
Paulie schreef:Als het maar niet een effect heeft van Suzuki Swift uit 1995 met blauwe xenon
Dimitri-Turbo schreef:En het zou dan het setje van Renntech worden en die zijn volgens zeggen spierwit qua kleur dus geen goedkope blauwe waas oid.
Renntech: Xenon verlichting(upgrade)
18 apr 2009 16:37
Vandaag toevallig even met wat mannen met kennis van zaken een bakkie koffie gedronken. We hebben er in Nederland weer een mooi stukje polderlogica bij.
Alles wat hierboven staat is namenlijk juist
Voor de APK gelden inderdaad de regels zoals die hierboven al staan gepost door bassie met regels voor auto's van na de vermeldde datum.
Voor de wet echter moet de lamp overeenkomen met het armatuur waar deze voor gemaakt is en daar geldt geen grens aan het bouwjaar.
Dat betekent dus dat je auto kan worden goedgekeurd voor de APK en je vervolgens in de eerste de beste technische controle langs de weg wordt bekeurd voor het voeren van onjuiste verlichting.
Het kan wettelijk dus alleen goed gaan als je Xenon aftermarket met bijbehorend armatuur inbouwd in auto's van voor 2006.
Wat hebben we het weer goed voorelkaar in Nederland
De praktijk zal het wel uitwijzen wat er gaat gebeuren.
18 apr 2009 17:46
Ik laat 'm (/haar) nog gauw even op 28/4 een APK keuring ondergaan,
incl. bi-xenon dim-/grootlicht en xenon mistlampen wat allemaal vorig jaar
aangepast en vervolgens goedgekeurd is.
Mag tenslotte twee maanden voor de uiterste datum.
19 apr 2009 8:36
Gelukkig zijn we allemaal weer blij
en zal ik binnenkort contact opnemen met Renntech voor een setje
en dan lekker
Bedankt in iedergeval voor al jullie bijdrage en de geestelijk steun
hahahaa
Maurice: Nederland heeft wel meer van die tegenstrijdige dingen... wat wel mag maar eigelijk ook weer niet!
Of ze zijn niet helemaal bij hun koppie daar in Den Haag of ze zijn gewoon de weg kwijt
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.