Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
18 apr 2009 12:00
Mijn koplampsproeiers werken slecht. Heel af en toe doen ze het maar meestal niet. De zekering is goed (dezelfde als de voorruitsproeiers meen ik uit mijn hoofd) dus zou het relais kapot kunnen zijn? Hoe kan ik dat testen?
Ik weet dat ze het alleen zouden moeten doen bij ingeschakelde verlichting, dat heb ik getest dus daar kan het niet aan liggen. Ruitenwissers aan/uit ook geprobeerd maar dat maakt ook niet uit.
18 apr 2009 12:05
Kijk of het een mechanisch probleem is: verstopte leiding of pomp of iets electrisch. Probeer te luisteren of het relais klikt als je de sproeier bedient. Als deze elke keer goed werkt (=klikt) dan is dit het niet. Zoek dan verder: pomp of ergens een verstopping...
Success!
18 apr 2009 12:07
Topic over ruiten- en koplamp- sproeiers van o.a. de 993 zijn hier al eerder voorbij gekomen
... aangezien de zoekfunctie nog niet 100% werkt geef ik je het voordeel van de twijfel - en laat ik dit topic ongemoeid
18 apr 2009 12:12
Wanneer je de linker koplamp verwijderd dan zie je het sproeier pompje voorop de vloeistoftank zitten. Er zitten er twee, één voor de ruiten en één voor de lampen. Volgens mij is de buitenste voor de koplampen (weet ik niet zeker). Je kunt het stekkertje eraf halen en meten met een lampje of multimeter of er wel spanning op het pompje staat. Zo nee dan is de stuurschakelaar, bedrading of relais stuk (relais 43). Je kunt ook nog bij het relais gaan meten.
18 apr 2009 12:24
Gok op de pomp: verwijder de linker koplamp en de electr. aansluiting van de pomp, welke van de 2 weet ik niet zeker
Test voeding...
Indien ok, aansluiten, sproeier afdekken
en voelen of pomp draait/trilt
Na plaatsing pas de hele goede beschrijving van Peter gezien
18 apr 2009 12:43
Ik had gezocht, maar idd vond de zoekfunctie niets. Zowel op sproeier als op sproeiers niet.
Ik ga aan de slag met de tips! Alvast bedankt.
19 apr 2009 12:44
Sproeierpompjes die niet zo vaak gebruikt worden, willen nog wel eens vast gaan zitten. Nou kun je zomaar een nieuwe kopen, maar in veel gevallen is de oude uitstekend tot leven te wekken door 'm te demonteren en er een paar tikken mee tegen een stoeprand te geven.
In tientallen gevallen heb ik pas één pompje echt moeten vervangen, de rest deed het weer prima na wat 'percussive maintenance'.
19 apr 2009 13:32
PentAr schreef:Ik had gezocht, maar idd vond de zoekfunctie niets. Zowel op sproeier als op sproeiers niet.
Dit topic denk ik
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=21657
20 apr 2009 20:25
Laatst ook zo'n pompje opengewrikt, het asje een zwengel gegeven met de waterpomptang en hij doet het weer perfekt.
20 apr 2009 21:27
PentAR=> Mocht je alles gaan demonteren, zou je dan wat foto's kunnen posten? Van die How to's zijn altijd leuk om te lezen/bekijken etc
21 apr 2009 0:47
Bij mij werken ze ook niet,als er weinig vloeistof in het reservoir zit! De ruitensproeiers,werken dan nog wel
Bijvullen et voila
21 apr 2009 8:21
Ik heb van de week de koplamp er even afgehaald, aan de stekker op het pompje gewiebeld, en hij deed het weer. En daarna helemaal niet meer
Denk dat Visser sneller de diagnose heeft gesteld... sorry, geen foto's dus.