Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Kabelboom 2.2T vraagje voor kenners....

14 jul 2009 10:21

Na het ene probleem opgelost te hebben, dient het volgende zich nu aan.

Mijn achteruitrij lichten doen het alleen als mijn stads/dimlichten aanstaan. M.a.w. de draad die naar de schakelaar op de versnellingsbak gaat krijgt dus alleen stroom als de lichtschakelaar aanstaat. Deze hoort geschakeld te zijn op het kontaktslot, samen met de remlichten.

Vreemde is dat mijn achterlichten het gewoon doen en dat blijkbaar de 2 verschillende draden nu geschakeld zijn.

Nu heb ik weer in de electrische schema's gekeken en vond dat de draad die naar de versn. bak schakelaar gaat groen/geel is en dat deze direct vanaf zekering 8 op fusebox 1 naar de motorruimte zou moeten gaan. Nu is het vreemde dat de draad bij de zekering groen is met een vertikale gele streep en in de motorruimte, waar deze draad binnen komt, is deze groen met gele ringen. Dit houd dus in dat hij ergens in de boom nog gesplitst is.

Gisteren even de draad vanaf de zekering gevolgt en kwam uiteindelijk uit achter de klokken op een 6 polige stekker. Het vreemde is dat op de kontra van deze stekker onder het dashboard er een stekker is met 1 draad. Dus voor zover ik kan zien houd mijn groen/gele draad daar op.

Weet iemand hoe dit verder geschakeld zit? Hoe loopt normaal de bewuste draad naar achteren? Dit voor dat ik mijn halve auto ontmantel om de kabelboom te volgen.

Kan natuurlijk stroom prikken in de motorruimte voor de achteruitrijlichten, maar het stoort me dat ik niet kan vinden hoe dit loopt. Soms errug onlogisch die klassieke 911 electrische systemen.

Thanks voor jullie meedenken!

Hessel

Re: Kabelboom 2.2T vraagje voor kenners....

14 jul 2009 13:33

Stroom problemen zijn niet gemakkelijk om op te lossen, maar met doorzettingsvermogen kom je dikwijls ver.
Kik maar eens naar mijn draadje van centrale vergrendeling, ook geen reactie op gekregen, buiten een persoon die zelf ook graag sleutelt.
Beste is om een meter te nemen, en elke keer de draden door te meten op Ohm met signaal (piepje)
Op deze manier kun je horen of de bewuste draad doorloopt, en welke het uiteindelijk is.
Kijk ook even de massa punten goed na, is een veel voorkomend probleem, en door die goed te laten werken zijn de problemen soms vanzelf opgelost.
Succes in ieder geval, en houd de moed erin. :idea:

Re: Kabelboom 2.2T vraagje voor kenners....

14 jul 2009 14:06

Bedankt Wim. Ik kan dit relatief gemakkelijk een "easy fix" maken, maar wil het netjes oplossen en begrijpen waar dit vandaan komt. Zo leer je ook je auto goed kennen:)

Wat ik denk, maar moet dit nog checken, is dat of uit fabriek of door de vorige eigenaar, deze draad op een of andere manier op de lichtschakelaar is gezet. Ik heb namelijk geen continuiteit, het zijn 2 aparte kabels, ondanks dat het als 1 draad in het schema staat. Hij stopt namelijk op die 6 polige stekker in de kabelboom en reageert niet op loshalen bij de zekering.

Ik ga vanavond even vanaf de andere kant werken en kijken of ik die draad kan volgen en hopelijk zit die ergens op de lichtschakelaar en kan ik dus de originele verbinding herstellen.

Keep you all posted!

Re: Kabelboom 2.2T vraagje voor kenners....

15 jul 2009 17:20

Ok, ook deze opgelost. :ba: Bleek dat de draad vanaf de zekering doodliep onder het dashboard. De draad die achter de aansluiting met de versnellingbak schakelaar had gevolgd in de kabelboom en deze kwam uiteindelijk ook uit bij de zekeringbox, maar op de zekering die alleen voor de kentekenplaat verlichting is. Dus daarom kwam er alleen maar 12v op als de lichten aanstonden.

Heb deze dus even op de juiste zekering gezet en nu doet alles het weer. Heb wel mij halve interieur eruit moeten halen om de kabel boom te pakken en deze open te maken.

Nu even hopen dat ik geen andere gezelligheden vind in het elektrische systeem.... :roll:

Re: Kabelboom 2.2T vraagje voor kenners....

15 jul 2009 17:55

Je ziet maar, de aanhouder wint. :thumleft:
Plaats een reactie