Ik heb inmiddels ook wat navraag gedaan en dhr. Manfred Reuter van Porsche Classic is zo vriendelijk geweest om e.e.a. eens voor me uit te zoeken, al kwam hij er ook niet helemaal uit...
Voor zover ik nu kan nagaan en heb vernomen, hadden de Carrera Speedsters allemaal de km-teller links en het combi-instrument rechts. Porsche heeft daarbij voor dezelfde set-up als bij de Spyder gekozen. Bij een originele Spyder zit namelijk de km-teller altijd links:
En als je goed kijkt, zie je dattie hier ook links zit:
En dat hebben ze alléén bij de Speedster gedaan. De reden waarom is niet bekend. Als bij een Carrera de km-teller rechts zit, is dat dus een 'restauratiefoutje'...
Hoe het nou precies zat bij de 1600's is niet helemaal duidelijk. Als Porsche een Speedster restaureert (bij Porsche Classic kun je je auto namelijk ook door Porsche laten restaureren; het kost wat, maar dan heb je ook wat
) wordt in beginsel ook altijd de km-teller links geplaatst en het combi-instrument rechts; en ook dat doen ze alléén bij de Speedsters. Waarom ze dat doen, wist hij niet. Of alle originele Speedsters (die niet gerestaureerd zijn) ook de km-teller links hebben, kon dhr. Reuter me ook niet vertellen.
Hmmmm
Ik neig er nu toch wel erg naar om de km-teller straks links te plaatsen...