Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
01 aug 2009 10:09
Afgelopen week na 2 dagen niet te hebben gereden was de accu compleet leeg. Volgens de ANWB man geeft de dynamo goede laadspanning daarnaast zit er een nieuwe accu in (nog geen maand oud). Het enige wat me onlangs opviel was de laadspannings meter op het dashboard na zo'n 30 min rijden langzaam terug zakt, en erg dicht bij de 12v komt. Wie herkent dit symptoom en probleem?
Gisteren na klein dagje stistand de 968 even gestart, dit ging zonder probleem vanochtend gekeken en alles plat.
Mijn eerste gedachte gaat naar de spannings regelaar, maar een geheel andere richting kan zijn enorme lekspanning. Met name het spanningsmeter gedrag geeft hopelijk een goede zoek richting aan naar de oorzaak. Iemand enig idee?
01 aug 2009 10:47
Eenvoudig meten is weten.
Laadspanning van tegen de 12V is te laag, minimum iets van 13,5 V.
Zover laden van de accu.
Ontladen: stroom meten nadat alles uit en dicht en dus op alarm etc. Minder dan 100 mA.
Maar als de boel al na 1-2 dagen leeg dan zal hier waarschijnlijk niet het probleem zitten want de ontlaadstroom moet dan echt onwijs hoog zijn.
01 aug 2009 10:56
Bij mijn auto (zelfde probleem) was het een sluiting die dit veroorzaakte. Inderdaad, spanningmeter over de accu en één voor één zekeringen trekken tot het verbruik afneemt. Dan weet je in welke groep het zit, in mijn geval de kachelventilator.
01 aug 2009 11:29
Heb in ieder geval kunnen vaststellen dat de spanning tijdens rijden terugloopt. Ik zie twee mogelijke oorzaken, 1 de spanningsregelaar, 2 de koolborstels op de dynamo. Is er een mogelijkheid een van de twee uit te sluiten middels meeting?
01 aug 2009 11:53
Zit allemaal in de (wisselstroom)generator 'tegenwoordig'
(vroeger gelijkstroomdynamo) dus als er iets mis is dan moet dat ding gewoon helemaal getest op een testbank
01 aug 2009 12:38
is de spanningsregelaar en/of koolborstels eenvoudig te vervangen? Moet de dynamo eruit? Ik ga vanmiddag de boel nameten en dan een actie plan opzetten.
01 aug 2009 12:46
Bij de 924 zit de spanningsregelaar op de dynamo geschroefd. Demonteren is wel aan te raden. De koolborstels zijn met gedemonteerde dynamo ook goed te doen, kijk alleen ook of de rotor (waar de koolborstels langs slepen) niet te ver ingesleten is, anders maken de nieuwe koolborstels ook geen contact. Als de lagers van de dynamo ook nog herrie maken, zou ik gaan kijken naar een ruildynamo.
01 aug 2009 15:58
The Dude schreef:Afgelopen week na 2 dagen niet te hebben gereden was de accu compleet leeg.
Volgens mij 'n 968 kwaal
.... of we hebben beide 'n soortgelijk probleem
Schakelt je Becker vanzelf uit als je het contact uit zet - ergo: de sleutel er uit haalt
01 aug 2009 18:26
Nee, die blijft met contact uit gewoon aan staan. Was jij er al achter welke aansluiting (kleur draad) gebruikt moet worden voor contact uit -radio uit connection?
Heb vanmiddag de auto zeker 45 laten draaien. Laadspanning ook onder max belasting (lichten aan, airco aan etc...) komt niet onder de 13.3v. Gemiddeld rond de 13.8v en laad de accu netjes vol. Kan de laadstroom niet meten maar ga er vanuit dat een auto onder max belasting snel afslaat indien de dynamo geen amps produceerd.
Morgen maar met de multimeter lekstroom zoeken. De radio kan de boosdoener zijn, maar sluit niets anders uit.
01 aug 2009 20:01
The Dude schreef:Was jij er al achter welke aansluiting (kleur draad) gebruikt moet worden voor contact uit -radio uit connection?
Ik wel
geschakelde plusAls je toch met de multimeter aan de gang gaat ... even meten
Uit m'n hoofd is het groen - en op de sticker die op de radio zit staat aan welke ISO draad deze behoort te zitten
01 aug 2009 20:07
Neem aan dat hiermee het geheugen (zenders etc..) intakt blijft van de radio? Is hiermee jouw lege accu probleem opgelost?
Ben tevens benieuwd wat de 968 aan stroom trekt alles uitgeschakeld. Heb jij dat al gemeten?
01 aug 2009 21:05
Het geheugen is een andere draad, als ik me niet vergis de gele op de radio.
02 aug 2009 0:24
The Dude schreef:Neem aan dat hiermee het geheugen (zenders etc..)
Geheugen
en code
... via de Permanente Plus Geen idee of dat bij mij (ook) het probleem is geweest ... 968 staat al 'n paar dagen aan de druppellader
... wat me wel opgevallen is, is dat de druppel-lader nu de accu ook 'vol' krijgt
02 aug 2009 11:45
De becker zit middels de continue plus en de contact geschakelde plus (inderdaad groen) aangesloten. Werkt naar behoren.
Lekstroom meting laat ik maar even voor wat het is. Tijdens de eerste poging ging het alarm af
en dat terwijl enkel de startonderbreking aan zou (moeten) staan
Wat klinkt dat heftig in een garage.
Wel nog even spanning van de accu gemeten na een uurtje of 20 stilstaan, gaf 11.56v aan. Niet erg veel dus, nog wel voldoende om te starten.
Had trouwens van de week Hans Odijk even laten weten van het accu probleem. Gisterochtend even een update gegeven via een mailtje wat m'n actie plan zou zijn. Die belde gisteravond nog even wat de status was. Mocht ik het probleem niet kunnen oplossen kon ik maandag terecht bij z'n garage Daytona. Toch netjes het belletje!
02 aug 2009 12:04
Zeker netjes.
Alarms staan ook wel bekend om het leegtrekken van de accu, trouwens...
02 aug 2009 17:41
Maar in twee dagen! Lijkt me onwaarschijnlijk, en zeker niet acceptable tenzij er iets fout zit.
De radio nu van de accu...maar eens kijken wat het resultaat is.
02 aug 2009 21:45
Ik ben benieuwd
02 aug 2009 22:04
Heb het zelfde probleem gehad, accu vervangen, startmotor, dynamo.
en na 2 dagen accu dood, meten leverde een 0.2 amp lekstroom op ( computer + alarm ) dus niet genoeg om een van 65 AH leeg te laten lopen in 2 dagen.
Wat bleek de nieuwe accu had 1 kapotte cel, accu omgeruild in de garantie, probleem opgelost.
02 aug 2009 23:14
Zou een slechte accu moeten kunnen uitsluiten. Zit op de ZAP accu een indicator die de status aangeeft. Deze geeft groen aan, van oke! Of deze ik indicator cellen individueel meet, geen idee. Morgen nogmaals spanning meten, geen zuivere aanwijzing maar kan even niet anders.
02 aug 2009 23:18
Ik had
(welliswaar niet in de Porsche) ook zo'n accu met 'n oog - werd niet eens groen tijdens het laden met 'n acculader
- losgekoppeld en 'n dag later was het oog groen
Accu bleek dan ook defect
...
02 aug 2009 23:20
geloof dan toch dat ik je morgen ga zien bij daytona ( die van mij krijgt morgen daar een gr beurt )
03 aug 2009 7:43
Hoop aan een kant dat het de accu is, wel het meest eenvoudig op te lossen. Anyway, misschien was de radio los koppelen de truuk.
Als ik naar daytona ga zal het in de loop vd middag worden. Kunnen we terwijl de P's onderhanden worden genomen mooi ff een praatje maken
03 aug 2009 9:38
Accu zojuist gemeten, geeft na dezelfde periode stilstand (20 uur niet mee gereden) 12.6v aan vs. 11,54v met de radio op continue plus. Hoop de "schuldige" te hebben gevonden.
03 aug 2009 9:47
Blijf het toch raar vinden dat een gewone autoradio (zonder versterker)
een "goeie" batterij leegtrekt na amper 2 dagen hoor!
Heb vroeger ook eens zoiets meegemaakt met "prestolite" batterijen ,
nieuwe batterij erin (toen) en probleem was opgelost.
gr Diablo
PS: batterij gaf na test een "ok" , en toch ...
03 aug 2009 10:01
Eens, is inderdaad opmerkelijk! Zou nog kunnen meten wat de radio individueel aan stroom trekt.
Heb vanmiddag pas echt tijd om eea na te lopen. Beetje irritant dat m'n alarm afgaat als ik een multimeter tussen de massa en accu plaats. Denk dat zelfs een doek in de sirene proppen weinig helpt tegen de herrie.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.