Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
27 sep 2009 9:33
Na een week niet rijden, start mijn mobiel meest wel, zij het met veel moeite. Vaal start 'ie echter niet, startkabels erop en hoppa. Alleen dat gedoe met die startkabels gaat me vervelen. Nu een druppelaar erop en hoppa, starten en lopen. Pas de probleme.
Toch heb ik het vermoden dat de accu meer normaal spanning verliest. Ik hoop op een antwoord op de volgende vragen:
Wat is de normale hoeveelheid "lekstroom"?
Hoe meet ik de "lekstroom"
Alvast dank voor de bijdragen.
PS ik heb gezocht en vond wel wat info, maar niet een concreet antwoord op mijn vragen.
27 sep 2009 9:41
40 tot 60 mA is normaal, en meet je op de - van accu met een multi meter.
Heb je die niet, kun je tussen -klem en pool van de accu een buislampje houden, gaat dit branden heb je lekstroom.
Maar zekerheid heb je pas met een multi meter.
Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 30 sep 2009 11:35, in totaal 1 keer bewerkt.
27 sep 2009 9:50
De 964 staat er om bekend, voor zover hier op het forum te lezen, dat er nogal eens wat hulp nodig is bij het starten na een week stilstand. Een week redt ie nog wel bij mij maar na 2 weken is het echt einde oefening. Ik heb dan ook een hoofdstroom schakelaar gemonteerd voor de gevallen dat er geen stroom bij de hand is en verder staat ze aan de druppellader (Ik rijd hoofzakelijk in het weekeinde) Ik kwam er na wat meetwerk en een aantal zaken loskoppelen achter dat bij mij het alarm de boosdoener is.
Zoals Wim beschrijft is het de manier om je lekstroom te meten. Wel je contact uitlaten
27 sep 2009 10:07
cabrio wim schreef:0,4 tot 0,6 mA is normaal, en meet je op de - van accu met een multi meter
Naar mijn bescheiden mening meet je
op de 'min' van de accu helemaal niets ; wel als je de multimeter op de stand 'Ampere-meten' zet en 'm tussen de ( even losgehaalde ) poolklem en de pool van de + ( of - ) zet.
Wat betreft de lekspanning : een gezonde accu heeft grofweg 70 % van z'n capaciteit nodig om 'normaal' te starten ; dus bij een 60 Amp accu moet ie met 42 Amp gewoon kunnen starten. Een lekspanning van 0,5 mA lijkt mij aldus erg weinig, daar gaat het klokje niet van lopen. 5 tot 20 mA lijkt me reëeler .... Bij 10 mA lek verbuikt de accu een kwart Amp. per dag ( ofwel 1 Amp. per 4 dagen ) Na 72 dagen zou ie theoretisch dus nog normaal moeten kunnen starten.
Groet, Frank
27 sep 2009 10:13
Zo bedoelde Wim het ook, lijkt me.
Verder klopt je verhaal.
(De capaciteit van een accu wordt in Ah, zijnde Ampere Uren, gemeten.)
27 sep 2009 11:00
Even Adrian Streather er op nageslagen. Bij een 993 met standaard alarm en radio is de het maximale verbruik 30 mA en met aftermarket alarm en radio 90 mA.
28 sep 2009 9:42
WillemB schreef:De 964 staat er om bekend.....
Niet alleen de 964. Zeg maar de 964 en alles wat erna is gekomen. En hoe meer electronica aan boord hoe erger het wordt
28 sep 2009 9:58
maurice schreef:WillemB schreef:De 964 staat er om bekend.....
Niet alleen de 964. Zeg maar de 964 en alles wat erna is gekomen. En hoe meer electronica aan boord hoe erger het wordt
MI klopt dit niet voor de 100% ,
ik denk dat ook vele 3.2tjes met diet probleem kampen
,
ik moet er wel bijzeggen dat ik een aftermarket alarm heb,
en wat dat meten betreft , ik meet het altijd op de min pool , zij het met een testlampje en met een multimeter .
gr Diablo
28 sep 2009 21:54
Mijn 996 gaf na 3 weken stilstand geen teken van leven meer, ondanks 85 A accu en niet op alarm gezet ( afgesloten garage). Inmiddels weer opgeladen , en tot nu toe geen problemen bij regelmatig gebruik , accu bleek bij doormeten OK. Ik vind dat zo'n accu toch wel opvallend snel leeg is, met andere auto's heb ik zoiets nooit gehad. Is dat voor Porsche normaal? Of moet ik naar een Porsche specialist om de electronica te laten doormeten?
29 sep 2009 10:24
Mijn 993 wilde na twee dagen al niet meer starten. Als de accu werd doorgemeten gaf de testapparatuur aan dat de accu goed was. Dus was er het vermoeden van een lekstroom. Maar de Porschespecialist kon niets vinden. Dus toch maar de accu vervangen (voor een Bosch Silver) en alle problemen waren meteen opgelost. De Porsche start weer perfect zelfs na twee weken vakantie-stilstand.
29 sep 2009 10:55
@Butzi: lekstroom (laten) meten, 40 mA is normaal voor een goede installatie op alarm; zonder beveiliging zou nog minder moeten zijn.
Dus volgens rekensom van Dimma 72/4 = 18 dagen.
Dan niet meer starten, misschien, nog wel tekens van leven
Dit zijn indicaties, geen exacte waarden!
29 sep 2009 23:24
Paul II : Er was totaal geen aktiviteit meer. Ik kon dus ook niet meer de kofferdeksel openkrijgen om de accu te benaderen, daar heb je dan een tweede accu voor nodig
Als ik het goed begrijp moet er toch een lekstroom zijn.
30 sep 2009 2:03
Butzi schreef:Mijn 996 gaf na 3 weken stilstand geen teken van leven meer, ondanks 85 A accu en niet op alarm gezet
Dat klopt niet. Voor 2 tientjes koop je een multimeter en kun je zelf meten (kunt het ook laten doen).
Óf de accu is slecht óf je hebt ergens lekstroom.
30 sep 2009 10:14
ik heb 't zelfde euvel gehad en lekstroom was ongeveer 90mA en soms meer maar kon in eerste instantie niet achterhalen waarom ...
Bleek dashbordkastje te zijn. Mijn autoboekjes met leren etui lag daar in en die druklte tegen het deurtje aan zodat contact onderbroken was en dus het lampje in kastje aan bleef (wat je natuurijk niet zag)...... dus na een paar dagen elke keer accu leeg ....
30 sep 2009 11:29
En mocht je lekstroom hebben, dan een voor een de zekeringen verwijderen, en kijken bij welke de lekstroom ophoud.
Weet je in ieder geval in welk circuit je moet zoeken.
30 sep 2009 11:32
Dimma schreef:.. 'm tussen de ( even losgehaalde ) poolklem en de pool van de + ( of - ) zet.
- pool is het meest veilige
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.