Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
02 nov 2009 17:10
Gisteren tijdens het "culturele tripje" naar Duitsland is mijn motorplaat in eenvan de hoeken los geraakt (gelukkig tijdig door een vriendelijke mede PF`er op attent gemaakt). Op het internet is al het nodige geschreven over het wel of niet moneteren van de plaat. In met name warmere klimaten zou hij er bv beter niet onder kunnen zitten, hier in Nederland zou het juist weer helpen om het blok te beschermen tegen bv pekel....
Iemand hier die zonder deze plaat rond rijdt? ervaringen?
02 nov 2009 17:21
Zover ik weet heeft die plaat een belangrijke functie voor de airflow (koeling) langs de cilinders .. (?)
02 nov 2009 17:29
Stroomlijn, waardoor meer downforce
Wel opvallend dat deze beplating m.i.v. de 996 weer is afgeschaft, toch effect voor luchtkoeling
02 nov 2009 17:42
ik heb met en zonder gereden en kon geen verschil opmerken,
niet wat betreft de temperatuur of het gedrag van de auto op hoge snelheid.
wel geef ik de voorkeur om met plaat te rijden, bescherming van de motor tegen vuil en losse delen
ook bij mijn 993 motor weer een beschermplaat eronder.
robert
nog een vraag voor jou, wat zou de reden zijn om hem niet weer te monteren?
02 nov 2009 17:59
Ik heb eigenlijk (nog) geen reden voor het wel of niet monteren, aangezien ik nu wel met de plaat aan de slag kan (beter gezegd "moet") vroeg ik mij af hoe de meningen hier op het PF verdeeld zijn.
Daar komt bij dat ik nu nog niet precies weet hoe een ander heeft kunnen gebeuren, waarschijnlijk is er ergens wat uitgelubberd....
02 nov 2009 18:11
Waarschijnlijk is in de kunstof plaat die langs de motor loop het
schroefdraad uit het kunstof gebroken
dan moet ook die vernieuwd worden
02 nov 2009 18:36
De spijker op z`n kop Rob, dit dacht ik gisteren nl ook al te zien....is die kunststof plaat makkelijk te vervangen of moet dan ook de warmte wisselaar los?
02 nov 2009 19:18
dat durf ik niet te zeggen maar vrees van wel.
robert
02 nov 2009 20:45
over welke kunststof plaat heb je het? Als het de 2 achterste platen zijn dan moet je dwarspijp van de warmtewisselaar eraf halen. De zijkanten moet je de katalysator of einddemper verwijderen. Kan wel zijn dat je de 4 bouten vd kat zult moeten afslijpen als deze niet meer zo gezond zijn.
03 nov 2009 0:35
Het gaat hier volgens mij over een 964 en die heeft maar één "motor plaat". Deze heeft zoveel bevestigingspunten dat ik me niet voor kan stellen dat één ontbrekende bout een probleem geeft, ook niet op een hoek. Ik denk dat er dus meer bouten ontbreken.
Er zijn circuit rijders die zonder plaat rijden voor een betere koeling. Er zijn er ook die beweren dat het rijden zonder plaat uitlaatklep slijtage zou voorkomen.
Anderen beweren weer dat de plaat gemonteerd is om in sommige landen aan de geluidseisen te kunnen voldoen.
Ik denk zelf dat bij normaal gebruik de plaat niet veel zal uitmaken.
Ik heb zelf laatst de 964 een tijdje zonder gereden, want na montage van de as manchetten geen tijd meer. Ik weet 99% zeker dat het langer duurde eer de motor op temperatuur kwam.
Wat je wel kan doen is de isolatie in de plaat controleren, deze is na vele jaren vaak in slechte staat en doordrongen van vuil. Als dit het geval is zou ik de isolatie eruit halen. Kan het ook niet in de brand vliegen en lijkt me iets gunstiger voor de koeling/stroming.
03 nov 2009 1:59
ja en die ene motor plaat is bevestigd met meerdere bouten te hoogte van de versnellingsbak
een op het blok ver richting de midden demper en dan nog
aan beide zijde's (ik dacht ) 2 stuks in de kunststof kappen aan de zijkant van de motor.
wel ben ik met je eens dat een boutje het probleem niet is dus zullen het er wel meer zijn
03 nov 2009 2:03
Vanaf de linker achterzijde blijkt dat op 2 plaatsen de schroefdraad uit de plaat naast het blok zijn verdwenen...eens kijken wat er nog te redden valt.
De isolatie (idd veel vuil etc in deze "spons".) heb ik al van de plaat afgehaald toen ik mijn cat. heb vervangen door een ehh lege cat.
Ik gebruik de auto het hele jaar door, dus als de plaat zorgt dat het blok eerder op temp. is én het een betere bescherming geeft-> ik laat de plaat er lekker onder.
06 nov 2009 19:02
ikm hasd zelfde, steuntjes uitgelubberd... compleet 2e hands set steuntjes + montage kost je euro 800,--
07 nov 2009 19:04
Uiteindelijk ontbraken er 4 boutjes
Deze opnieuw er in gedraaid met loctite en voorlopig zit het weer vast. Bij de volgende beurt maar eens kijken hoe en wat mbt het scherm dat langs het blok loopt, een punt is helaas helemaal uitrgelubberd.
07 nov 2009 19:36
Eentje minded is geen probleem daar zou ik dat
dure zijschild niet voor vervangen.
Echter wel een beetje raar dat je
4 bouten verloren bent
07 nov 2009 19:56
Heeft de 964RS eigenlijk (wel) zo'n onderplaat
RGJC4 schreef:Deze opnieuw er in gedraaid met loctite ...
.... die boutjes zitten in moeren die MI geperst in de kunststof paneeltjes zitten ... vraag me af of je de boel nog los krijgt zonder die moeren uit het kunststof te draaien
07 nov 2009 20:01
tja das wel een hele goede opmerking,
en van die rs ik ben geneigd om te zeggen ja die heeft ook zo'n plaat
07 nov 2009 22:06
Je hebt gelijk Olaf, maar daar doelde ik niet op. Er is immers één van deze punten uitgelubberd. Ik doelde op de boutjes welke niet in de zijpanelen zijn geschroefd.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.