Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Sportuilaat 997

19 nov 2009 13:30

Hoi allemaal.
Een paar weken geleden heb ik mijn 996 ingeruild en mijn 997 opgehaald.
Ik heb er een orginele porsche sportuitlaat onder laten zetten.
Deze klinkt echt fantastisch, maar waar ik me aan erger is het volgende
Zet ik mijn sportchono aan, dan hoor je de klep opengaan
Trek je op dan gaat deze in weer dicht, en weer open bij ca 4000 tpm.
Buiten het feit dat je dit voelt in je vermogenskromme is het verdwijnen van het mooie geluid erg iritant
Wie heeft hier ervaring mee, en hoe kun je er voor zorgen dat de klep alijd openstaat als je sportchrono aanzet ????

groeten martin

Re: Sportuilaat 997

19 nov 2009 14:16

Relatie tussen Sportchrono en Sportuitlaat :?: :scratch: :roll:

En dat je het open/dicht van de uitlaat merkt in vermogen, dat verschil is echt verwaarloosbaar. Mogelijk het bekende effect door de verandering in geluid.

Re: Sportuilaat 997

19 nov 2009 15:10

Relatie is sportchrono aan is klep open, sportchono uit is klep dicht. zit dus geschakeld met elkaar, en niet afzonderlijk

Door de sportchrono wordt ook het motormanagement incl gasklepstand aangepast wat dus wel merkbaar is, maargoed dat is de discussie niet
Chrono aan ik klep dus open, maat tussentijds in het toerengebeid dicht voor de geluidseisen !!!!, en dat wil ik veranderen dus.

dus aan is altijd over het heletoerengebied 100% open uit is altijd dicht



Paul II schreef:Relatie tussen Sportchrono en Sportuitlaat :?: :scratch: :roll:

En dat je het open/dicht van de uitlaat merkt in vermogen, dat verschil is echt verwaarloosbaar. Mogelijk het bekende effect door de verandering in geluid.

Re: Sportuilaat 997

19 nov 2009 15:55

volgens mij bedoelt hij: hoe kan je altijd die takkeherrie hebben?! Dus altijd klep open?

Re: Sportuilaat 997

19 nov 2009 16:09

Volgens mij is dit al eens behandeld waarvan ik mij herinner dat als er spanning (12V) op de klep staat deze open staat.
Haal ergens een constante 12v vandaan en sluit hem aan.........

Re: Sportuilaat 997

19 nov 2009 16:50

Haha, jij snapt hem.
Als ik de sportknop aanzet wil ik dus herrie over het hele toerental, en niet tussentijds een gesloten klep ivm geluidseisen
Zet ik de sportknop uit, dan wil ik rust :lol:

horn schreef:volgens mij bedoelt hij: hoe kan je altijd die takkeherrie hebben?! Dus altijd klep open?

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 0:51

horn schreef:volgens mij bedoelt hij: hoe kan je altijd die takkeherrie hebben?! Dus altijd klep open?



Stekker eruit trekken, netjes aftapen en ergens met een ty-rib vastmaken in de motorruimte...altijd takkeherrie! (behalve als je gedoseerd gas geeft)

Afbeelding Afbeelding

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 14:37

Even op een rijtje: knop met SPORT er op, die noem je ook Sportchrono, klopt?
Dat is toch altijd i.c.m. met PASM??

Voor de sportuitlaat zit normaal een aparte schakelaar, die met een dubbele pijp er op. Heb je die ook?

Dat wegvallen van het sportgeluid - dichtgaan van de klep - bij 4000 o/min ken ik niet. Hoorde dat dat zou optreden bij een lage snelheid, iets van 40 km/u, in de stad.

Maar het losnemen van de electra in de motorruimte zou moeten zorgen voor altijd aan. Dus ook niet uit te zetten vanuit interieur.

Sportchrono is de klok op het dashboard.

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 16:07

Paul,
Ik heb een S met sportchrono en sport uitlaat.
Echter doordat ik een GT-3 Onderstel heb heb ik geen PASM.
(na de face lift kan deze combi geloof ik wel).

Helaas heb ik geen aparte knop voor de uitlaat.
Zou wel leuker zijn als je zonder alles op sport te zetten (en je er uit stuiterd op dorps weggetjes) toch de uitlaat open kan zetten.

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 16:39

Sorry hoor, ik zit ongetwijfeld in een totaal andere Porsche doelgroep, maar waar GAAAAT dit over zeg...
... "irritant als tijdens het optrekken het geluid uit de uitlaat veranderd" ...

Tip voor de 998: naar keuze te downloaden sound-files, voor een klein bedrag van zeg EUR 250 per bestandje, afspelen op je PCM-3, waarbij het geproduceerde geluid wordt bepaald door het motor management systeem van de auto...

Moet niet gekker worden, maar dat is mijn persoonlijke noot. Het moet toch heerlijk zijn als de problemen met je 911 tot dit soort dingen beperkt blijft.

ja ja, ik ben best een beetje jaloers op forum vrienden die een 997 rijden hoor, maar toch :-)

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 16:58

Lindemans,

Je hebt nog gelijk ook :thumleft:

Waarom jaloers, in the end willen we toch de "klassieke air coolled" sound uit onze 997 uitlaat :mrgreen:

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 18:39

De combinatie sportonderstel (.) met PASM bestaat inderdaad pas bij de MKII.

Maar de sportuitlaat staat daar los van. Als er geen schakelaar is dan is deze waarschijnlijk achteraf ingebouwd en heeft men er voor gekozen om de schakelaar achterwege te laten. Je hebt tenslotte geen GT3-uitlaat op je S, neem ik aan :wink:

Re: Sportuilaat 997

20 nov 2009 23:51

Paul,
Is een originelesport uitlaat af fabriek geleverd en schakeld met de de sport knop mee.
Volgens mij is de aparte knop ook pas gekomen bij MKII.

Re: Sportuilaat 997

21 nov 2009 11:28

De aparte knop is er al sinds de 996 :idea:

Re: Sportuilaat 997

26 nov 2009 13:47

Oke, sommige snappen het en andere niet dus.
Maargoed.
Mijn orginele sportuitlaat zit geschakeld met de sportknop. Dus niet met een apparte knop.
Idd tot een 60 km/h blijft de klep dus dicht in de uitlaat ivm geluidseisen.
Ik heb nu een relai in laten bouwen door de dealer welke de aansturing omzeilt.

Conclusie
Sport uit, dan is de klep dicht, en gaat alleen open bij ca 6500 t/pm
Sport aan, de klep staat altijd open, ongeacht de snelheid/motortoerental

Hoe dan ook ik heb mn zin, en ik kan je verzekeren dat de roffel vanonderuit met klep open voor kippenvel zorgt :cheers:

Re: Sportuilaat 997

26 nov 2009 13:58

Waar je de grens legt moet ieder voor zich weten.
Daarbij moet het naar mijn zin zijn, en dat is het nu....

Of het dan wel of niet ergens over gaat volgens jou zit ik niet op te wachten.

Daarbij is het denken in hokjes (welke porsche rijder waar past) een slechte zaak, dat wordt al zo veel gedaan.
Iedere porsche rijder is er 1, en wat voor 1 het er dan is maakt mij niet uit. Het gaat om het gevoel wat je bij het merk hebt en beleeft :D



lindemans schreef:Sorry hoor, ik zit ongetwijfeld in een totaal andere Porsche doelgroep, maar waar GAAAAT dit over zeg...
... "irritant als tijdens het optrekken het geluid uit de uitlaat veranderd" ...

Tip voor de 998: naar keuze te downloaden sound-files, voor een klein bedrag van zeg EUR 250 per bestandje, afspelen op je PCM-3, waarbij het geproduceerde geluid wordt bepaald door het motor management systeem van de auto...

Moet niet gekker worden, maar dat is mijn persoonlijke noot. Het moet toch heerlijk zijn als de problemen met je 911 tot dit soort dingen beperkt blijft.

ja ja, ik ben best een beetje jaloers op forum vrienden die een 997 rijden hoor, maar toch :-)

Re: Sportuilaat 997

28 nov 2009 23:29

Ik begrijp nu dat af-fabriek de sportuitlaat standaard gekoppeld is aan de 'sport-knop'.

Zou het ook mogelijk zijn om ergens (binnen handbereik) een extra schakelaartje te plaatsen waarmee je de sportuilaat in of uit kunt schakelen, ongeacht de stand van de 'sport-knop'?!

Het moet toch niet nodig zijn de hele wagen in sportstand te zetten voor een mooie roffel??

Iemand ervaring met dit soort aanpassingen?

Re: Sportuilaat 997

02 dec 2009 13:50

Hoi,

Als het goed is kan men hem los koppelen van de sport-knop, en en dan met een apparte schakelaar open en dicht zetten.




JP-S schreef:Ik begrijp nu dat af-fabriek de sportuitlaat standaard gekoppeld is aan de 'sport-knop'.

Zou het ook mogelijk zijn om ergens (binnen handbereik) een extra schakelaartje te plaatsen waarmee je de sportuilaat in of uit kunt schakelen, ongeacht de stand van de 'sport-knop'?!

Het moet toch niet nodig zijn de hele wagen in sportstand te zetten voor een mooie roffel??

Iemand ervaring met dit soort aanpassingen?

Re: Sportuilaat 997

18 jan 2010 17:06

Hier een geschikte en goedkope oplossing van Carnewal:

[i]P97 PSE Manual Control
The PSE on the P97-1 and P97-2 needs to be activated every time you start the car by pushing the "Sport" and/or "PSE" button. And even if you have decided to set the PSE in the loud setting, the DME will always switch the PSE to silent between 45 and 75km/h. On most cars, it's also not possible to have the PSE on when the Sport setting is switched off. We now offer a plug and play solution that allows you to control the PSE manually, with memory function and all this via remote control. The 2 channel remote has a "loud" and "silent" button so you can be 100% sure of the setting, even before you start the engine. If you switch off the ignition, the last setting will be stored so next time you start the car, the PSE will still be in the same position so it's not necessary to push any of the buttons first, in order to get the PSE in the setting that you prefer.

Price : 150 Euro. Dollar Conversion
For every P97-1 or P97-2 with factory equipped or dealer retrofitted PSE sport exhaust. Easy to connect and 100% reversible.

Re: Sportuilaat 997

18 jan 2010 18:32

Ziet er niet verkeerd uit deze optie.
Ik ga deze serieus in overweging nemen!!

Afbeelding

Re: Sportuilaat 997

18 jan 2010 18:39

RB ik zie geen pica?!

Re: Sportuilaat 997

19 jan 2010 23:06

Die klep die de zaak omschakelt van normaal naar sportief geluid is dus vacuumgestuurd getuige de 3-weg solenoid die 'm schakelt. Gewoon die klep ertussenuit halen en de leidingen aan elkaar maken zodat je altijd vacuum hebt zou dan toch ervoor zorgen dat je altijd de herriestand hebt? Zou de stekker wel aan de (losgekoppelde) solenoid laten zitten om foutcodes en brandende controlelampjes te voorkomen.

Re: Sportuilaat 997

20 jan 2010 9:53

RB ik zie geen pica?!

http://www.carnewal-europe.com/cpx_p97084.htm

Re: Sportuilaat 997

12 maart 2010 17:48

Bij mij zit het schakelkastje erin:

Wat een aanrader!!

Klik-veel herrie klik-weinig herrie!! En dat aan je sleutelhanger. Als iemand vragen heeft dan hoor ik het wel.

Re: Sportuilaat 997

29 aug 2011 16:22

Iemand ervaring met het aansluiten van de carnewall manual control?

Ik ben bezig er een te bestellen, de site vermeld;

Easy to DIY in 10 minutes, no mechanical skills required.
100% reversible to stock without any traces.


Lijk dus eenvoudig :!: :?: :!:
Plaats een reactie