Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
21 nov 2009 13:00
Vanochtend de waggie weggebracht voor een nieuwe voorruit, nu blijkt er roest onder de ruit op de A-stijlen te zitten.
Hoe het beste te repareren? Schoonschuren, galvaspray erop, lakken en transparante lak eroverheen?
Sowieso begin ik steeds meer te neigen om er een goed project van te maken (incl spuiten) omdat hij ondertussen 3 tinten Y5V heeft, kleine deukjes en lakbeschadigingen, roestplekje hier en daar, etc...
21 nov 2009 13:08
Handig die kleine lettertjes.
Ik zou het aan Harry vragen.
21 nov 2009 15:47
de vraag is natuurlijk: waar nog meer roest?
21 nov 2009 18:20
Blank schuren, stralen en vertinnen.
Dan grondlagen aanbrengen en spuiten in kleur.
Doe je het anders is het maar een tijdelijke oplossing.
21 nov 2009 19:07
Zo hoort het, en niet anders.
21 nov 2009 21:41
Interessant stukje over dat vertinnen
Op de bladzijden staat 2002, maar het wekt de indruk veel ouder te zijn
21 nov 2009 22:28
cabrio wim schreef::thumleft: Zo hoort het, en niet anders.
Wat is er mis met een goede twee componenten epoxyprimer (bijv. Standox) Wim?
22 nov 2009 0:25
Heb ik ergens vernoemd dat dit niet goed is dan.
22 nov 2009 8:32
944 guy schreef:Sowieso begin ik steeds meer te neigen om er een goed project van te maken (incl spuiten) omdat hij ondertussen 3 tinten Y5V heeft, kleine deukjes en lakbeschadigingen, roestplekje hier en daar, etc...
Als je hem toch naar de spuiter brengt, zou ik die andere dingetjes ook meteen laten doen. De spuiter zal waarschijnlijk met een aantrekkelijke offerte komen, omdat hij er toch al mee bezig is.
Of niet soms, Wim?
22 nov 2009 9:19
cabrio wim schreef::scratch: Heb ik ergens vernoemd dat dit niet goed is dan.
Ik doelde op je opmerking dat als je het anders doet, dus zonder te vertinnen, het een tijdelijke oplossing is. En dat lijkt mij niet.
22 nov 2009 9:33
Als de ondergrond poreus of gepokt is door de roest en dan alleen epoxy en plamuur, zal dit maar weer voor tijdelijk (4 a 5) jaar zijn.
En vooral op zulke plekken als de A stijl, waar altijd vocht zal staan, ook al is de ruit gekit.
22 nov 2009 10:27
Maar als de ondergrond verontreinigd is hecht tin ook niet en zal er uiteindelijk weer roest optreden. Ervan uitgaand dat de ondergrond in orde is 'vreet' een goede epoxy primer in het metaal waardoor de roestduivel nog maar weinig kans zal maken. Daar kun je plamuur opzetten, maar dan moet een lasnaad wel helemaal dicht zijn. Anders komt er vocht bij en gaat de boel alsnog roesten.
22 nov 2009 10:49
Daar is dan het stralen weer voor.
Dus zoals jezelf al schrijf, als je bepaalde dingen niet in acht neemt, zal het altijd maar voor tijdelijk zijn.
En vandaar het vertinnen om alles af te sluiten.
Dus laat het goed doen, de prijs zal dan wel iets hoger zijn, maar als je het na 4 jaar opnieuw mag doen, ben je uiteindelijk duurder uit.
01 jan 2010 16:04
Epoxy primer heeft overigens geen etsende werking op metaal.
Wash primer heeft dat wel door de zuurgraad daarvan; biedt daarmee (mi) de beste hechtlaag op blank metaal. Daar moet dan wel een geschikte filler overheen, epoxy-producten hechten bijvoorbeeld niet goed op een washprimer.
Ik heb div roestplekken gesaneerd en vervolgens met washprimer en filler van Sikkens opgebouwd; ik ben erg onder de indruk van de enorme hechting op de ondergrond.
Belangrijkste is natuurlijk dat alle roest weg is; bij hardnekkige roest heb je vaak kleine puntjes waar de roest flink dieper zit dan er omheen. Met schuren en slijpen haal je dat niet zomaar weg.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.