Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
08 jan 2010 11:23
Wat zijn de ervaringen met de 915 versnellingsbak in de 3.2 SC? Paul Frere is er vrij negatief over en vond de aflossing door de G50 bak een verlichting, maar hoe zien jullie dat?
08 jan 2010 11:30
Als een 915 bak goed is, de overbrenging naar de schakelpook goed is afgesteld en niet uitgesleten is; het mechanisme van de koppeling goed loopt; en de kopellingskabel zonder wrijving loopt, dan moet een 915 bak prima schakelen.
Een probleem met één van deze aspecten wordt m.i. vaak ten onrechte afgeschoven op de 915 bak. Kwestie van onderhoud en de werkelijke oorzaak van een eventueel probleem goed oplossen.
Overigens ben ik wel happy met mijn G50, al vind ik die soms wat rumoerig bij lage toeren in een lage versnelling, maar dat schijnt normaal te zijn (?).
08 jan 2010 12:17
Ik heb er pesoonlijk geen moeite mee
De schakelweg zal (iets) langer zijn, de koppeling gaat zwaarder
en alles moet natuurlijk met beleid gebeuren
08 jan 2010 12:20
Is jou bak al gereviseerd?
08 jan 2010 12:24
Voor zover ik weet en wat ik heb kunnen achterhalen niet
echter dit kan ik niet met zekerheid zeggen.
Huidige km stand ± 255.000 km
08 jan 2010 12:59
Prima bakkie, mits hier boven genoemde zaken in orde zijn.
Plus: makkelijker om aan te werken, is brommer mechanisme
En is rapper als een G50 bak.
08 jan 2010 13:40
Ik heb er prima ervaringen mee. Heb wel de factory short shift kit geinstalleerd om het schakelen wat sneller en preciezer te maken en het risico op verkeerd schakelen te verkleinen. Heb ook geen problemen met de zwaarte van de koppeling. Het enige "probleem" is dat van 1 naar 2 schakelen vaak zwaar gaat als je snel wilt schakelen.
De 915-bak is in ieder geval totaal niet storend.
08 jan 2010 14:04
Zelf geen problemen mee, idd van 1 naar 2 is soms wat ongewillig,
wel is het voor mijn vriendin veel zwaarder met een 915 dan de hydraulische G50
08 jan 2010 18:19
Goed nieuws dus allemaal zo te horen.
Wat is het maximum koppel/vermogen dat deze bak aankan?
08 jan 2010 18:22
als je de 915-72 met koeling hebt 230-250pk, sommigen denken nog wel meer...
08 jan 2010 19:34
Kan ook meer hebben, denk maar eens na.
08 jan 2010 23:44
Heb beide gereden. Had een G50. Bij lage toeren vond ik het een ratelbak. En nu een 915. Perfect schakelende bak. vind hem fijner dan de G50 die ik heb gehad.
10 jan 2010 21:41
De charme van een 915 bak is dat je hem met respect en gevoel moet behandelen. Als je de bak eenmaal goed leert kennen waardeer je hem ook steeds meer. Hij betrekt je gewoon nog meer bij de rijsensatie van de auto. Ik heb nog geen moment spijt gehad geen G50 gekocht te hebben.
11 jan 2010 14:54
Kan de 915 meer dan 300 PK aan? Zo ja, waarom niet of hoe dan wel?
11 jan 2010 20:10
Double G schreef:De charme van een 915 bak is dat je hem met respect en gevoel moet behandelen. Als je de bak eenmaal goed leert kennen waardeer je hem ook steeds meer. Hij betrekt je gewoon nog meer bij de rijsensatie van de auto. Ik heb nog geen moment spijt gehad geen G50 gekocht te hebben.
+1
11 jan 2010 20:41
ps schreef:Kan de 915 meer dan 300 PK aan? Zo ja, waarom niet of hoe dan wel?
Frère schrijft dat de 915 bij de 3.2 wel zo'n beetje max. belast wordt. Daar heeft ie dan al een oliepomp+ oliekoeler voor nodig.
Je kunt bij belastbaarheid van transmissies volgens mij trouwens beter kijken naar max. koppel dan naar max. PK's
Frère geeft voor de 915 bak max. toelaatbaar koppel: 25mkg; iets minder dan 250Nm.
, voor de G50 max. 300Nm en voor de 930 (Turbo) max 450mkg; iets minder dan 450Nm
11 jan 2010 21:41
Ik heb een Rennshift shortshifter en een andere koppeling tussen de achterzitjes, dit in combinatie met swepco 210 zorgt er voor dat mijn 915 bakkie eigenlijk erg goed schakelt.
Dus geen klachten over de 915 (mits de nodige upgrades
)
11 jan 2010 22:27
Airhead, helemaal gelijk. Het gaat hier om 33-35 kgm.
Ik zag die inschatting van Frere ook.
Ik hoor dat met tussengas terugschakelen een oplossing zou zijn. Daar ben ik echter (op dit moment) niet zo goed in blijft dus een onzekere succesfactor.
22 jan 2010 13:23
Ha, die PS;
ps schreef:Airhead, helemaal gelijk. Het gaat hier om 33-35 kgm.
Ik zag die inschatting van Frere ook.
Ik hoor dat met tussengas terugschakelen een oplossing zou zijn. Daar ben ik echter (op dit moment) niet zo goed in blijft dus een onzekere succesfactor.
Ik denk dat de inschattingen van Frère aan de (te) voorzichtige kant zijn. Ten eerste omdat de Carrera 3,2 al beduidend meer koppel had dan de genoemde 25mkg, en bovendien had Ruf allang aangetoond dat de 915 ook de kracht van een 3,3L Turbo aankon voordat Porsche zelf zo'n motor op de markt had gebracht.
Bijkomende voordelen van een 915 zijn het flink lagere gewicht en het hogere rendement; de G-50 schijnt een paar pk meer aan wrijving op te slurpen.
22 jan 2010 14:03
Hansv schreef:...
...
Ik denk dat de inschattingen van Frère aan de (te) voorzichtige kant zijn. ...
Het getal van 25mkg Frère betr. max. koppel van de 915 bak heeft vlgns. mij betrekking op de eerste 915 versies voor straatgebruik.
Verder geeft hij bv. aan dat een versterkte en van oliekoeler voorzien versie 915/50 op de 1974 3.0 RS voor
racegebruik(lees korte levensduur) tot 38mkg aan kan.
In de loop van de jaren is de 915 nogal eens aangepast/versterkt. Dat er bij de overgang van de SC naar de 3.2 nog eens gekozen is voor een extra oliekoeling geeft volgens mij wel aan dat de 915 bij de 3.2 redelijk aan de grenzen van zijn kunnen zit. Maar in de goede oude tijd werd alles natuurlijk wel enorm overengineered. Gelukkig.
De door PS genoemde 33-35 mkg is nog wel iets meer dan de 28,6 mkg van de 3.2.
22 jan 2010 14:45
die extra koeling alleen bij de row auto's. realiseer je dat P ze toen fabriceerde om in het weekend fors op het circuit te boenderen. zonder mods.
22 jan 2010 19:13
Ha, die Airhead;
Duidelijke info. Zijn dat soort schrijfsels van Frère ook ergens online te vinden?
23 jan 2010 12:04
Jongens, bedankt voor jullie info en overwegingen! Dr zit wel wat in.
23 jan 2010 18:16
@ps
Wat had je eigenlijk voor plannetje bedacht?
Snel Bob de Bouwer elfje voor op de baan?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.