Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Vochtigheid

30 dec 2004 12:21

Een droge stalling voor de P wordt altijd als erg belangrijk omschreven. In mijn (geventileerde) garage heb ik daarom ook nog twee vochtvreters geplaatst. Desondanks blijft de vochtigheid, met dit regenachtige weer, rond de 85% (bij een temperatuur van 6,5 graden celsius).
Iemand een idee of dit droog genoeg is?

30 dec 2004 14:33

Alles roest boven de 33% luchtvochtigheid [correct me if 'm wrong] geloof ik.

30 dec 2004 14:39

Maar, daarbij mag ik wel aannemen dat, naarmate de vochtigheid afneemt, het roesten ook wel minder wordt!

30 dec 2004 16:04

Met dit weer is het ook bijna ondoenlijk een lage luchtvochtigheid te houden. De lucht buiten is zo goed als verzadigd met water; als je goed ventileert haal je dus permanent hoogvochtige lucht naar binnen.
Hier kan een droger niet tegenaan werken.
Ventileren is van belang in een ruimte waar vocht wordt geproduceerd (zoals binnenshuis); dat heb je in een garage (als het goed is) niet; tenzij je je auto er regelmatig nat naar binnenrijdt.

Voor een droge garage is een eerste vereiste dat er geen vocht binnenkomt via lekkage (bv dak) of door het "doorslaan" van de buitenmuren of de vloer (opkruipend vocht uit de grond).
Halfsteensmuren kun je onzichtbaar laten impregneren aan de buitenzijde waardoor er geen vocht meer doorheen slaat; werkt perfect.
Als ergens op deze wijze vocht naar binnen komt, ontkom je niet aan veel ventileren, bij een onverwarmde garage zul je dan wel moeten accepteren dat de luchtvochtigheid dan niet lager zal worden dan in de buitenlucht.

Als er geen vocht van buiten komt (je auto moet dan dus ook al wel droog zijn), dan kun je de luchtvochtigheid juist laag houden door de garage, zeker met erg nat weer, juist niet of zeer beperkt te ventileren; je houdt dan immers vocht buiten. Vocht dat zich binnen de afgesloten bevindt kan dan onttrokken worden door de ontvochtigers; dan pas trek je de luchtvochtigheid echt naar beneden.
Volgens dit principe werken ook de Permabag-achtige oplossingen, combinatie van luchtdicht afsluiten en aanwezig vocht uit die lucht wegtrekken.

Wat in deze tijd ook vaak gebeurt, is dat je bij wisselende temperaturen het in de garage soms kouder is dan buiten; vochtige lucht van buiten condenseert dan als een gek op de koude auto.

30 dec 2004 16:16

Thx Lindemans. Vooral aan die laatste opmerking heb ik wat. Buiten is het inmiddels warmer dan in de garage. Door de (geringe) ventilatie zal de temperatuur wel weer langzaam stijgen denk ik.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 31 dec 2004 12:43, in totaal 1 keer bewerkt.

31 dec 2004 9:09

Ik heb al es gehoord dat je beter over een open carport kan beschikken waar de wind kan doorblazen dan over een slechtgeventileerde gesloten garage...
tja... what to do, allebei niet ideaal denk ik...

31 dec 2004 12:39

Je auto in zo'n luchtzakding inpakken ... als ik me goed kan herinneren heeft John zo'n ding ...


Dirk
:wink:

31 dec 2004 16:35

ja ik heb de keus tussen een garage en een carport ,garage is niet verwarmd wat is dan het beste

31 dec 2004 18:20

dirkie schreef:Je auto in zo'n luchtzakding inpakken ... als ik me goed kan herinneren heeft John zo'n ding ...


Dirk
:wink:


Afbeelding

Nee hoor is zo'n standaard hoes die je overal kunt kopen, voor weinig.

31 dec 2004 18:24

waar is overal???????????????????? vooral dat weinig klinkt als muziek in de oren
Plaats een reactie