Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
13 feb 2010 15:54
Hallo,
Ik heb een 911 964 uit 1992. Mijn achterspoiler komt er niet meer uit bij 80 km/h tevens werkt de handbediende knop ook niet meer. Het storingslampje gaat niet branden wanneer ik harder dan 80 km/h ga. De zekering heb ik gecontroleerd maar deze is heel.
Met vriendelijke groet,
Ronald van Loon
13 feb 2010 15:58
... heb je toevallig 'n navigatie in laten bouwen
... werkt het lampje van de spoiler wel als je alleen het contact hebt aan gezet
13 feb 2010 16:01
Das heel vervelend voor je. Welkom trouwens. Heb het ooit ook gehad maar toen werkte de hand-knop nog wel. Er is toen keurig onder garantie een nieuw relais aangesloten bij de voetenruimte van de bijrijder. Hoe lang heb je de jouwe al? Wellicht dat je nog aanspraak kan maken op garantie. succes!
13 feb 2010 16:50
Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie. Als ik het contact aanzet gaat het lampje aan en gelijk weer uit. De spoiler werkte eerst wel gewoon. Toen bleef het controle lampje ook veel langer aan voordat het uitging. Hoeveel zekeringen heeft de spoiler en waar zit het relais precies?
Ik heb de auto verkregen zonder garantie.
Met vriendelijke groet,
Ronald van Loon
13 feb 2010 17:14
Probeer eens even de stekker van de regelkast te halen en hem er weer goed op te drukken. Kijk gekijk even of de contacten wel schoon zijn dwz niet geoxideerd.
Als je onder het dashboard kijkt aan de bijrijderszijde zie je het regelkastje zitten tegen het schutbord aan. Het zit net een paar cm boven waar normaal de voeten van de bijrijder zitten.
Omdat de spoiler niet handmatig maar ook niet automatisch omhoog komt zou het probleem ook nog bij de spoiler zelf kunnen zitten. Kijk even of de aandrijving nog in tact is, die willen ook nog wel eens breken.
Succes, en o ja welkom trouwens
13 feb 2010 17:16
EDIT: heb ik nou echt meer dan 2 minuten nodig gehad om dit te tikken 't is niet alleen 'n relais - het is 'n stuur-unit - ter grote van 'n pakje sigaretten - zit bij de oude 964tjes onder de bijrijdersstoel - bij de jouwe zit 'ie onder het dashboard - aan de bijrijderskant ..
... als je daar gaat zitten ongeveer 10 a 20 cm boven je tenen
.. zit met 1 klein schroefje vast aan 'n beugel - kastje ligt/zit op die beugel ..
Succes !
Ongeveer gelijk aan wat Willem schrijft
13 feb 2010 18:02
Ja ik heb hem gevonden. Even los gemaakt en gekeken maar is helemaal schoon als je de knop indrukt hoor je de motor niet draaien dus ik verwacht niet dat het mechanisme kapot is. Het lampje bleef eerst veel langer branden nu gaat het gelijk uit. Ik heb begrepen dat het lampje moet gaan branden als de spoiler niet werkt?
Iemand nog een idee.
Ronald
13 feb 2010 18:29
Even klein detail, je moet de knop
niet indrukken maar een kwart slag naar rechts (spoiler uit) draaien of kwart slag naar links draaien (spoiler in)
Je schrijft dat je de motor niet hoort als je de knop bedient. Kijk eerst eens even of de servomotor van de spoiler wel stroom krijgt. Je moet wel even methodisch te werk gaan anders blijf je zoeken.
@Olaf, type diploma
14 feb 2010 11:29
Ronald 964 schreef:Ik heb begrepen dat het lampje moet gaan branden als de spoiler niet werkt?
Inderdaad
Ter zijde: ben je toevallig familie van Christian
15 feb 2010 21:00
Hallo,
Sorry voor mijn verkeerde woordkeuze, ik draai de knop inderdaad naar rechts of links. Ik heb net gemeten of er achter spanning op de servo motor komt tijds het bedienen van de knop maar dit is niet zo.
Iemand een idee?
Met vriendelijke groet,
Ronald van Loon
15 feb 2010 22:32
Ik denk dat je toch wat meer metingen moet gaan doen.
Ik heb net nog even naar het electrische schema zitten kijken. Misschien kan je eerst de microswitches bij de spoiler nog even controleren.
Als die OK lijken even de knop eruit en kijken of je daar stroom hebt. Ook bij de regelunit op stroom controleren. Anders de regelunit eventueel even uitwisselen met een andere 964.
Als je wil kan ik je het schema even mailen, PB dan even je e-mail adres
15 feb 2010 23:16
Oke ik vrees het ook. Een schema zou fijn zijn dan kan ik het van voor af aan checken. Mijn email adres is
Ronald
Laatst bijgewerkt door
Ronald 964 op 16 feb 2010 22:08, in totaal 1 keer bewerkt.
16 feb 2010 18:50
Schema is gemailed
Zou alleen voortaan je e-mail adres niet zo maar op internet zetten ivm spam en andere troep
17 feb 2010 2:30
Toch fijn zo'n forum met al die kennis! Al zou ik zelf al het doormeten ed. zelf al niet eens kunnen
17 feb 2010 11:14
ter aanvulling: je lampje brandt na starten totdat je boven (ik geloof) 7 km gereden hebt.
En omdat je verhaal niet verteld of je je auto buiten of binnen parkeert, zou er wellicht iets vastgevroren kunnen zitten?
17 feb 2010 18:11
@donkey, dat had ik de afgelopen weken ook een paar keer; maar dan doet ook de km.teller het niet tot de boel ontdooid is (na een minuut of 5).
Daarover lees ik niets in deze post.
18 feb 2010 15:36
Hallo,
De staat wel buiten maar ik heb de auto ook binnen gehad om te kijken of het aan de kou lag maar dit is niet het geval ik begin morgen met doormeten.
Bedankt voor de interesse.
Ronald
18 feb 2010 19:40
Ik heb net even zitten meten met het schema naast me. Ik heb ondekt dat er wel spanning op mijn spoiler module komt, maar wanneer ik de knop met de hand bedien komt er gaat er geen spanning uit naar de spoiler motor. Ik denk dus dat mijn relais niet meer werken ik voel of hoor ze namelijk ook niet klikken. Heeft er iemand toevallig nog een werkende module liggen of woont er iemand in de buurt van Eindhoven waarmee ik hem kan wisselen zodat ik 100% zeker weet dat mijn module kapot is.
Ronald
26 feb 2010 23:47
Hallo,
Even een tussenstand, Na enig meetwerk dacht ik dat de module onder het dashboard kapot was. Maar deze heb ik vandaag omgewisseld en hij werkte nog niet. Dus ik vrees dat ik nog even verder moet zoeken maar ik hou jullie op de hoogte.
Ronald
26 feb 2010 23:53
motortje achterin de vleugel of de kabel ervan effe checken
dat was bij mij het geval, nieuw motortje erin en hij deed het weer.
28 maart 2010 21:29
Hallo,
Na uren zoekwerk heb ik het gevonden ik heb met een schema bij de hand alles na gemeten. Bleek uiteindelijk een kabelbreuk te zijn in de aansturing naar de module.
Ronald
29 maart 2010 17:26
Mooi dan is het gelukkig opgelost!
En kun je weer fatsoenlijk de buiten bebouwde kom weer in!