Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
07 maart 2010 21:53
hello,
ik ben een doe het zelfver en vraag me af welk effect dat zou geven
als ik de linker en rechter luchtstroom(die naar de warmte wissels gaat van uitlaten ) af doe (mag dit ??) die zou ik naar de luchtfilter laten lopen door middel van gemaakte air buizen, een daarop vast en goed afgesloten willen bevestigen,
deze blazen veel lucht vanaf 3000tm , en zou dit geen beetje een turbo effect kunnen op wekken ??? (je hebt tenslotte een zeer goede lucht inblaas in plaats van luchtaanzuig in de lucht filter) heeft iemand daar ervaring mee of begin ik daar gewoon niet aan
en kan dit dan geen kwaad voor mijn uitlaten (krijgen geen koeling meer gebruik toch nooit de warme chauffage rij maar in zomer ) moter wel he want dit verhinderd de koeling niet naar de cillinders.dit zijn afzonderlijke luchtkannalen alle reacties welkom en bedankt voor alle medewerking
oja het betreft een 3,0 sc van 78
07 maart 2010 21:56
ge houdt het beter bij alleen de look.
07 maart 2010 22:54
idee is leuk, maar gaat niet werken.
Een turbo werkt met een behoorlijke druk, deze zul je nooit met je koelvin kunnen bereiken. Vergis je niet in de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, dit is meer dan je denkt en zeker meer dan de hoeveelheid lucht die naar je warmtewisselaars gaat.
07 maart 2010 22:58
Daarnaast dien je ook meer benzine aan het mengsel toe te voegen, hoe wil je dat gaan doen?
07 maart 2010 23:05
Benzine is niet zozeer het probleem bij een K jetronic brandstofsysteem. Bij deze systemen is er continue benzine voorhanden aangezien het een circulatiesysteem is (niet gebruikte benzine gaat via retourleiding terug de tank in). Aan de hand van de stand van luchtweger wordt benzine ingespoten.
Bij een carburateur zijn oa. de sproeiers de beperkende factor.
07 maart 2010 23:07
Gaat volgens mij wel voelbaar zijn al je deze lucht kouder kunt maken ,
er bestaat in de handel een soort molentje die bevestigd word aan de luchtinlaat , die op zijn beurt word aangedreven door gasstang ,naargelang gasklep dieper gaat krijgt die meer massa en gaat meer toeren maken !
en dit heeft naar het schijnt toch effect !!
07 maart 2010 23:08
pleazz. je uitlaat aftappen naar je luchtinlaat en dan hebbie een tujbo
zou nog eerder de ijsbeer aftappen
07 maart 2010 23:09
... gebruik de zoekfunctie hier maar eens - m.b.t. dat molentje
08 maart 2010 16:48
Je zou natuurlijk het principe kunnen afkijken van een 3.0 of 3.3 turbo motor en dat kleinschalig toe kunnen passen op een 3.0SC motor..... ik vind het altijd wel leuk..... mensen die dat proberen......
09 maart 2010 0:01
Denk niet dat het met de 3 liter motor echt zoden aan de dijk zet. Zoals gezegd verbruikt de motor een enorme hoeveelheid lucht.
Een 3 liter motor verbruikt dus per 4 slagen (4-takt) 3 liter lucht. Bij bijvoorbeeld 5000 toeren is dit dus 5000/4=1250
1250×3 = 3750. Een motor met een cilinderinhoud van 3 liter verbruikt dus bij 5000 rpm een slordige 3750 liter lucht per minuut.
Daar moet je een aardige fan tegenover zetten om dat te vermeerderen.
Heeft je vrouw niet zoiets over uit de jaren '70?
09 maart 2010 10:53
Als je het dan toch gaat proberen dan kun je beter de eerste demper verwijderen en er een turbo tussen knutselen..... dan heb je in ieder geval de lucht alvast......
09 maart 2010 11:08
Aanvulling op Maurice' opmerking: volgens mij ga je er alleen maar voor zorgen dat er minder lucht binnen komt. Als de motor meer lucht aanzuigt dan dat de nep-turbo kan leveren dan zit het alleen maar in de weg. Dan moeten de schoepen sneller draaien dan ze al doen dus dat kost energie en daarbij is het vast niet gezond voor de elektromotor.
09 maart 2010 11:41
Stimpy911 schreef:Aanvulling op Maurice' opmerking: volgens mij ga je er alleen maar voor zorgen dat er minder lucht binnen komt. Als de motor meer lucht aanzuigt dan dat de nep-turbo kan leveren dan zit het alleen maar in de weg. Dan moeten de schoepen sneller draaien dan ze al doen dus dat kost energie en daarbij is het vast niet gezond voor de elektromotor.
Spijker op de kop. Een turbo blaast een hele grote hoop lucht de motor in.
Het mechanische alternatief, een luchtpomp die mechanisch wordt aangedreven door de motor is een flinke technische uitdaging om dat goed te doen. Moderne VW/Audi motoren hebben zo'n ding.
Als het met een eenvoudig ventilatortje had gekund, was dat al lang common practice. Een turbo blaast honderden liters lucht per seconde bij een overdruk van 1 bar, dat is serieus lucht en laat zich niet vergelijken met de lucht die je interieur wordt ingeblazen om de voorruit te ontwasemen.....
Als je interieur-ventilator net zoveel lucht naar binnen zou blazen als een turbo op volle snelheid, dan heb je geen prettig binnenklimaat meer...
09 maart 2010 12:43
Een G-lader of Compressor mag natuurlijk ook.....
09 maart 2010 13:54
Mij lijkt het aanschaffen van een turbo de eenvoudigste en meest effectieve oplossing.
09 maart 2010 15:53
Jongens Jongens,
we praten hier niet over een "Turbo" effect maar of het iets oplevert !!!
Als ge weet dat koude lucht als iets oplevert is het toch mogelijk met rechtstreekse luchtaanzuiging(blazing) ook iet of wat oplevert !!!
09 maart 2010 16:50
Tis dat Jotjeanne het zelf al zegt, hij is een "doehetzelver"...ik ben ECHT benieuwd naar zijn andere projecten.....verder wat een mooi forum hier dat we er nog bijna een heus technisch topic van maken, volgens mij liggen er ergens een paar met buikkrampen en lachstuipen achter de bank .........
09 maart 2010 17:02
Ach laat ze maar lachen !!
ik heb destijds veel bij geleerd met te experimenteren!!
je word er alleen maar wijzer van (zeg ik altijd) !
09 maart 2010 17:21
Tja, of je hebt ineens vijf kinderen bij vijf verschillende moeders...
09 maart 2010 17:24
Zou goed mogelijk zijn , alleen erg dat ik die bijstanden niet krijg , maar die moeders !!
09 maart 2010 17:29
Hoe is bij een turbo de inlaat opgebouwd?
Dus waar komt de lucht met overduk de inlaat in.... waar zit de luchtweger t.o.v. deze inlaat...... waar zit t.o.v. daarvan vervolgens de intercooler...... heeft iemand een overzichtje bij de hand.....??
09 maart 2010 18:00
@ Maurice: ik denk dat 4 takten 2 toeren (van de krukas) is. Dan heb je in jou berekening zelfs 7500 liter lucht per minuut nodig.
09 maart 2010 22:31
Scherp....
09 maart 2010 23:54
Pepijn, scherp en correct opgemerkt. Het is inderdaad 7500 liter/min. Iets minder eigenlijk door de mengselverhouding lucht benzine maar in ieder geval een serieuze hoeveelheid. Was al laat toen ik het stukje typte maar wel een domme rekenfout.
Overigens hier nog een leuk verhaal over de electro turbo;
Elektrische turbo(Welliswaar voor de vtec rijders geschreven maar het verhaal is leuk om te lezen)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.