Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
08 apr 2010 9:17
Waarschijnlijk wel meer voorkomend probleem, de airco van mijn Boxster geeft een afschuwelijke geur af, rottend, vochtig, enz.
De boxster heeft wel gans de winter stil gestaan, in een verwarmde garage, dus tijd voor gebroed om zich te ontwikkelen, schimmel zal het wezen.
Wat kan je eraan verhelpen? Kan je dit zelf oplossen, aircofilter vervangen - waar zit die trouwens ?- enz.?
Met dank voor de tips.
08 apr 2010 9:24
Kun je overal laten reinigen.
Tip: zet de airco bij iedere rit (een tijd) aan!
08 apr 2010 9:47
997carrera2 schreef:Tip: zet de airco bij iedere rit (een tijd) aan!
En zet 'm op tijd uit ... zegge 10 minuten voordat je op plaats van bestemming bent
08 apr 2010 22:37
Rijd al jaren met klimaatcontrôles en als ik de auto nieuw krijg gaan die op standje "aan" en daar staan ze na gemiddeld 180K km's nog steeds op en nog nooit een muffe geur gehad door airco!
Vroegtijdig airco uitzetten is m.i. flauwekul, je moet gewoon die AC regelmatig gebruiken en niet alleen op die ene warme dag per jaar, dan krijg je de stank, verkoudheidjes en ander gezeur!
09 apr 2010 5:11
Exact, wat Bert zegt...
09 apr 2010 11:22
Dank u voor de tips. Heb ook hetzelfde probleem in mijn Jeep Grandcherokee, dus toch geen rariteit. Of het moet zijn dat Westvlaanderen een enorm vochtige en ongezonde streek is.
By the way het onderhoudsboekje spreekt van een interieurfilter. Waar zit die ergens
09 apr 2010 12:21
Onderwijl de filterbehuizing gevonden. Alleen de plastiek behuizing is blijkbaar verdwenen. Filter zat bloot. Bij een vorig onderhoud vergeten terug te plaatsen? Ik heb een nieuwe filter besteld en ook een spuitbus tegen schimmel. Zal zien wat dit oplevert. Ik hou jullie op de hoogte.
09 apr 2010 12:42
het (regelmatig/altijd) aan hebben staan van je airco is zowieso een goed plan omdat als je dat niet doet de leidingen poreus (kunnen) worden of zo heb ik me laten adviseren. Heb ook wel vaker gehoord van het 5 min voor einde rit uitzetten...
maar aangezien ik daar te lam voor ben heb ik 'm tegenwoordig eigelijk altijd aan staan en nooit last van stank of andere ongein so far!
09 apr 2010 14:36
De leidingen worden zowieso wel poreus dat is puur een verouderings eigenschap. Groter probleem is de kering in de compressor. Als die lang stil staat zal hij langzamerhand gaan lekken.
Ik heb de airco ook altijd aan staan. Met de huidige airco's en klimaatregeling draait de compressor toch alleen als er koude lucht nodig is. En dat is ook in de winter voldoende om hem met regelmaat aan te laten slaan.
09 apr 2010 15:56
Ik heb een nieuwe filter besteld en ook een spuitbus tegen schimmel
Zorg wel dat het een desinfectiespay is
het (regelmatig/altijd) aan hebben staan van je airco is zowieso een goed plan omdat als je dat niet doet de leidingen poreus (kunnen) worden
ONZIN
Groter probleem is de kering in de compressor. Als die lang stil staat zal hij langzamerhand gaan lekken.
Over de keer-ring van de poulie-as.
in iedergeval 1 keer per maand 3 minuten aanzetten kan een hoop kosten schelen
Het eerder uitzetten van je airco in de auto is voornamelijk om te acclimatiseren naar de buiten tempratuur toe, je zal niet de eerste zijn die naast zijn auto gaat liggen... vooral mensen met een hartkwaal.... oppassen
Dit gaat geen schimmel vorming tegen alhoewel andere geleerden daar anders over denken Advies tempratuur maximaal 5 C lager als de buitentempratuur (
hou ik me ook niet aan)
Ps, bijvullen airco= Defect.
Het moet een gesloten circuit zijn.
09 apr 2010 16:03
Even over dat 5 minuten voor het einde van de rit uitzetten.
Dat zorgt er voor dat de koeling ophoudt en de ontstane condens op
de binnenluchtkoeler (koelelement) opdroogt. OK, maar of dat nou is wat je wilt,
betwijfel ik. Het verdampende condensvocht op de koelelementen wordt de auto ingeblazen,
waardoor je een 100% vochtigheid in het interieur veroorzaakt. Lekker
voor je matten, stoelen en jezelf.
09 apr 2010 17:16
Te verwaarlozen Paulus.Er blijft al meer condens in je lekbak staan, en daar zit vaak het probleem .
11 apr 2010 15:59
Onderwijl de filter vervangen en de spuitbus leeggespoten op de condensator en in de leidingen. Dak open gedaan, zodat het spul kon verdampen, het schuim blijkt nadien te verwateren. Dat was gister en vandaag de airco even aangezet. Geur weg en een frisse geur in de plaats. Lijkt opgelost.
In ieder geval onthou ik de goeie raad, airco iedere rit (even) gebruiken en laten opdrogen.
Zal zelf op zoek gaan naar zo'n behuizing, kan de wereld niet kosten.
Ben ook vrijdagnamiddag met mijn vriendin even gaan touren. Het weer was ernaar. Echt genoten, die eerste keer weer open rijden. Even de Moeren verkend, voor onze Nederlandse vrienden, dit is de grensstreek tussen West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk, vanaf Poperingen naar Duinkerken toe, Houtem, Leisele, Les Moëres, etc. En de picon vin blanc kost er niet veel.