Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
15 apr 2010 7:33
Ik heb even wat vraagjes met betrekking tot zogenaamde 'Zusatz Instrumente' .
Het gaat dan met name om
1) een ampère-meter:
Nu ik een 'rollend chassis' heb en straks de body erop komt, kan ik nu heel eenvoudig alle bedrading leggen die nodig is om een en ander aan te sluiten.
a) ik wil eigenlijk ook een ampère-meter monteren, maar nou lees ik daar verschillende verhalen over (met of zonder shunt, als het een is zonder shunt, hoe je dan een shunt ertussen kunt plaatsen, etcetera, enzovoorts, enzoverder). Is een ampere-meter ook zonder shunt aan te sluiten en zo ja, hoe doe je dat dan? (de ampere-meter in kwestie heeft geen shunt)
b) wat zijn de voor-, maar ook nadelen van een shunt of het ontbreken daarvan?
c) hoe sluit je een ampere-meter aan? Ik ben niet zo technisch, dus een getekend aansluitschema zou fantastico zijn...
d) waar moet je bij het aansluiten van een ampere-meter op letten?
e) waar moet je zeker bij het aansluiten van een ampere-meter rekening mee houden?
f) is een verdeling van -30 en +30 voldoende/geschikt?
2) een oliedrukmeter:
a) Ik heb een 1800cc type 4 motor (die ook in de 914 en 912E zit). Er zit nu wel een sensor in, maar kan die sensor ook gebruikt worden voor het aansluiten van een oliedrukmeter?
b) waar moet je op letten bij het aansluiten van een oliedrukmeter?
b) is een verdeling van 0 tot 5 bar voldoende, of is bij een type 4 een verdeling tot 10 bar noodzakelijk? Wat is voor een Type 4 een normale/gebruikelijke druk?
Oh ja: het betreft in beide gevallen VDO instrumenten...