Vandaag was ik in m'n box om alles voor te bereiden voor aanstaande dinsdag. Dan ga ik m'n chassis naar de bodybuilder brengen...
M'n onderbuurman was bezig aan de restauratie van zijn oude Jag en hij kwam eens even bij me buurten. Ik had de tankdop op m'n werkbank liggen en m'n onderbuurman vroeg me wat de bedoeling was met die tankdop. Toen ik 'm vertelde dat het de bedoeling was om de kam bovenop de dop te maken, vertelde hij dat hij bij het motorblok van z'n Jag met zo'n staafje dat ontwikkeld was door/voor het Amerikaanse leger een en ander 'gelast' had zonder lasapparaat: het enige dat nodig was, was een hittebron...
Ik dacht meteen 'dat zal wel dat Durafix-spul zijn' en ik vroeg hem of hij nog zo'n staafje had.
Sterker nog: hij had er nog 10 en ik heb voor 5 euro 5 van die staafjes van 'm overgenomen.
Vervolgens ben ik ermee aan de slag gegaan volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing:
Eerst de kam flink verhitten (bijna roodgloeiend) en dan een dun laagje van zo'n staafje erop laten vloeien:
Dan het laagje even opruwen als het afgekoeld is:
Vervolgens de bovenkant van de dop opruwen met een RVS-borstel:
Dan de dop en de kam stevig verwarmen en de staaf er -als het staal bijna roodgloeiend is- langshalen en dan 'als bij toverslag' vloeit dat spul ontzettend mooi en vormt een soort van laagje aan weerszijden van de kam:
Dan laten afkoelen...
Aan de buitenkanten van de kam was wat van die staafjes 'gedruppeld'. Ik dacht 'dat schuur ik er wel even af', maar -tjemig- dat viel vies tegen! Dat spul hecht fenominaal en is supersterk! Ik heb aardig moeten schuren om het eraf te krijgen:
Maar toen dat eenmaal was gelukt, was het eindresultaat wel heel erg fraai:
Ik ben er best trots op hoe het uiteindelijk gelukt is. Dat smaakt naar meer!
Ik denk dat die staafjes die ik nu nog over heb (4,5) in de loop van de bouw van m'n auto nog best eens van pas zullen komen...