Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets anders?

21 apr 2010 23:53

Voor mijn bouwproject wil ik een 356GT tankdop maken.

Dat is zo'n tankdop met een hanenkam bovenop.

Zo eentje dus:
Afbeelding Afbeelding

De dop heb ik al en ik heb uit 3mm staal ook al de hanenkam gemaakt...

Nu weet ik alleen niet hoe ik die hanenkam het beste op de dop kan bevestigen.
De dop is van verzinkt (plaat)staal en de hanenkam is van hetzelfde materiaal.
De dop is stevig, maar het (plaat)staal is niet zo dik; de hanenkam heb ik uit 3mm dik plaatstaal gemaakt. De kam sluit mooi aan op de dop...

Is dit mooi te lassen?
Is hardsolderen een mogelijkheid?
Is er een andere manier om een stevige maar strakke/nette verbinding tussen de dop en de kam voor elkaar te krijgen?

Na de bevestiging wil ik de dop laten poedercoaten, dus als er geschuurd, geschaafd ofzo moet worden, is dat geen probleem...

Hier is de dop met de losse kam:

AfbeeldingAfbeelding

Hier heb ik de kam bovenop gelegd:
Afbeelding

En zo moet de kam erop komen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wie zou dat bovendien kunnen doen? Ik kan niet lassen, noch hardsolderen en andere methodieken kan ik ook niet (anders had ik ze wel verzonnen :oops: )

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

21 apr 2010 23:59

k heb ooit een leraar gehad die dat las klusje klaren kon, dus moeten er zeker bedrijven zijn die dat ook kunnen, gewoon het juiste bedrijf zoeken

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 0:11

Als je/iemand zo'n bedrijf weet.... :|

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 7:49

Als je bang bent voor vervorming zou je kunnen lijmen. Zelfs vliegtuigen zijn tegenwoordig deels gelijmd, met de juiste materialen kun je dit uitstekend bevestigen.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 7:58

Hoi Speedy,
Deze mensen kunnen het zeer zeker (oud leraar)
Lassen alles wat metaal is ,
Is natuurlijk ver weg van U ,maar ge weet nooit , daarmee hun adres !
Miss. eeens ff bellen , om te zien wat ze U vertellen !
Laswerken Nys Bvba‎
Kriekelstraat 40, 3520 Zonhoven
011 81 91 71‎ – 011 81 91 72‎ (Fax)
laswerkennys.be

:salut: :salut:

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 8:54

Lassen kan wel, maar dan zul je de "zinklaag" deels moeten wegslijpen om het fatsoenlijk te kunnen lassen.

Nadeel is dan dat je alles opnieuw moet laten behandelen tegen roest (verzinken of poedercoaten).

Ik wil wel een poging voor je wagen :D

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 9:01

Moet je prima TIG kunnen lassen. Is heel fijntjes. MIG/MAG zou ik niet doen.

Even zoeken naar een bedrijf waar ze TIG lassen, wordt ook vaak in de industrie gebruikt.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 10:33

Uiteraard TIG gelast...........

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 17:47

Hardsolderen zou qua lastemperatuur een goede optie zijn, brengt zeer weinig warmte (Ca 950 Graden) in waardoor de zinklaag niet wordt aangetast. Alleen moet bij hardsolderen er ongeveer de toevoegdraaddikte (meestal 0,8 mm) ruimte zitten tussen de 2 aan elkaar te lassen onderdelen. Je vloeit het toevoeg materiaal ertussen (net als bij solderen vandaar de term hardsolderen) en de 2 aan elkaar te lassen delen smelten niet zoals bij CO2 lassen. Ieder beetje schade bedrijf heeft een hardsoldeer apparaat staan. Dit is eigenlijk een MIG/MAG machine maar dan een die al vanaf 15 Amp kan lassen met CUSI3 draad als toevoegmateriaal en 100% Argon als beschermgas.

TIG lassen is ook een optie, je krijgt een mooiere las zonder dat er nabewerking nodig is, maar ga dan idd naar een constructiebedrijf oid waar ze veel TIG lassen. Mijn ervaring is dat TIG lassen erg lastig is en je moet veel ervaring hebben om een goed resultaat te krijgen. Er wordt meer warmte ingebracht (Ca 1500 Graden) maar als je toch gaat poedercoaten is dat geen probleem.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 18:05

Willem :thumleft: :thumleft:
Ik ga nog een hoge hoed van jou dragen !! :mrgreen: :mrgreen:

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

22 apr 2010 18:23

Niet nodig, is (deel van) m'n werk :D Heb afgelopen jaar veel materiaal en lasproces kennis opgepoetst en opgedaan :mrgreen:

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

24 apr 2010 14:19

Je zou het eens kunnen proberen met zachtsolderen, dit geeft veel minder warmte-inbreng en daarmee minder vervorming.
Ik heb een oude jaguar gerestaureerd en bepaalde plaatdelen (bijvoorbeeld sidelights) met zachtsoldeer afgewerkt.
Voorwaarde is schoon basismateriaal (geen corrosie), maar dat is hier ok.
Als je tankdop verzinkt is (en niet verchroomd), is dat zelfs nog beter.
Je vertint de delen eerst met een soort gel, waarin soldeerbolletjes zijn opgelost.
Daarna met soldeertin aan elkaar bevestigen.
De soldeertin die je voor dit "plamuren"heeft een andere mengverhouding dan de standaard soldeertin voor bijvoorbeeld loodgieterwerk, en is daardoor meer plastisch (ik geloof 25 % tin, de rest is lood).

Nadeel van zachtsolderen (t.o.v. hardsolderen) is de lagere mechansiche sterkte, maar ik denk dat dat voor deze toepassing geen probleem hoeft te zijn.

Noot: met hardsolderen verbrandt de zinklaag, zink heeft een smelttemperatuur van zo'n 420 gr.C.

Ik heb de spulletjes hiervoor nog staan, als je het wilt proberen ben je welkom.
Ik woon in Hellevoetsluis.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

24 apr 2010 17:22

Is die hanenkam alleen voor 'de mooi' of gaat dat ook de greep worden waarmee je de dop opendraait? Wel belangrijk denk ik voor de manier die je gaat kiezen.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

24 apr 2010 17:42

Aan die kam zul je -inderdaad- de tankdop opendraaien...

Die moet dus wel iets kunnen houden!

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

24 apr 2010 18:41

ik bedoelde meer omdat je die dop zonder hanenkam ook gewoon aan de rand opendraait... zou ook nog kunnen als de hanenkam erop zit.

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

24 apr 2010 18:58

Keuze en vakkennis genoeg.................nu nog beslissen wie de "order" krijgt :D

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

30 apr 2010 23:25

Vandaag was ik in m'n box om alles voor te bereiden voor aanstaande dinsdag. Dan ga ik m'n chassis naar de bodybuilder brengen...

M'n onderbuurman was bezig aan de restauratie van zijn oude Jag en hij kwam eens even bij me buurten. Ik had de tankdop op m'n werkbank liggen en m'n onderbuurman vroeg me wat de bedoeling was met die tankdop. Toen ik 'm vertelde dat het de bedoeling was om de kam bovenop de dop te maken, vertelde hij dat hij bij het motorblok van z'n Jag met zo'n staafje dat ontwikkeld was door/voor het Amerikaanse leger een en ander 'gelast' had zonder lasapparaat: het enige dat nodig was, was een hittebron...

Ik dacht meteen 'dat zal wel dat Durafix-spul zijn' en ik vroeg hem of hij nog zo'n staafje had.
Sterker nog: hij had er nog 10 en ik heb voor 5 euro 5 van die staafjes van 'm overgenomen.

Vervolgens ben ik ermee aan de slag gegaan volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing:

Eerst de kam flink verhitten (bijna roodgloeiend) en dan een dun laagje van zo'n staafje erop laten vloeien:

Afbeelding

Afbeelding

Dan het laagje even opruwen als het afgekoeld is:
Afbeelding

Vervolgens de bovenkant van de dop opruwen met een RVS-borstel:
Afbeelding

Dan de dop en de kam stevig verwarmen en de staaf er -als het staal bijna roodgloeiend is- langshalen en dan 'als bij toverslag' vloeit dat spul ontzettend mooi en vormt een soort van laagje aan weerszijden van de kam:
Afbeelding

Dan laten afkoelen...

Aan de buitenkanten van de kam was wat van die staafjes 'gedruppeld'. Ik dacht 'dat schuur ik er wel even af', maar -tjemig- dat viel vies tegen! Dat spul hecht fenominaal en is supersterk! Ik heb aardig moeten schuren om het eraf te krijgen:

Afbeelding
Afbeelding

Maar toen dat eenmaal was gelukt, was het eindresultaat wel heel erg fraai:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er best trots op hoe het uiteindelijk gelukt is. Dat smaakt naar meer! :lol:
Ik denk dat die staafjes die ik nu nog over heb (4,5) in de loop van de bouw van m'n auto nog best eens van pas zullen komen...

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 0:01

Ziet er strak uit. :thumleft: Dit resultaat had je met lassen (welk dan ook) niet voor elkaar gekregen

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 9:13

Top gedaan :thumleft:

Wat was het nu voor een spul, een soort hardsoldeer?

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 10:08

Ik weet ook niet wat 't voor spul is, maar ik heb inmiddels vernomen dat het vergelijkbaar is (misschien is het dat zelfs wel) met Durafix...

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 10:10

knap werk met zo'n staafje :thumleft:

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 10:27

toverstaafje

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 10:44

ziet er erg strak uit :thumleft:

it's all in the details

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 10:53

:thumleft: Mooi

Re: 356 GT tankdop maken: lassen, hardsolderen, of iets ande

01 mei 2010 11:38

Mooi, vooral omdat het gelukt is zonder vervorming.
Plaats een reactie