Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 21:28

Hoi Iedereen,
Welke olie zouden jullie uitkiezen voor bv. Een 3.2 van 1986 ? :mrgreen:
Ik kan volgende oliën aan volgende prijs krijgen ,
Enigste nadeel is dat ik 60 liter moet afnemen :shock:

Gulf 10W-40 TEC Plus = 2,53 € per liter
Shell 10W-40 Hellix Plus = 3,70 € de liter
BP 10W-40 Visco 3000 = 3,65 € de liter
Castrol 10W-40 Magnatec = 5,10 € de liter

gr Diablo

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 21:31

Ik heb de laatste 20 jaar in alle auto`s castrol gehad . dus simpel

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 21:33

Hier ook Castrol

1 vat van 60 ltr of 60 flacons :?:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 21:36

Mobil 1. 0W-40 :mrgreen:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 21:36

Kroon olie. :idea:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 22:08

duurste natuurlijk :res:

Ik had mobil 1 0w40

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 22:21

WillemB schreef:Hier ook Castrol

1 vat van 60 ltr of 60 flacons :?:

Nee Nee , een vat (tonnetje) van 60 liter :mrgreen:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 22:23

cabrio wim schreef:Kroon olie. :idea:

Kroon ???
Meen je dat nu Wim ?
ik kan kroon in de GB krijgen hier :mrgreen: (is toch niet vergelijkbaar met die andere oliën hier)

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 22:24

alvin01 schreef:Mobil 1. 0W-40 :mrgreen:

Staat niet op het lijstje :twisted: :mrgreen:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:34

Geen van de keuzes die je ons voorlegt, Diablo. Ik zal je uitleggen waarom.

Een luchtgekoelde P (dus t/m 993) heeft een lagerspeling (koud) van 0,07 - 0,08 mm. Dit is vrij ruim ten opzichte van motoren die een betrekkelijk dunne 10W40 olie verlangen (veelal watergekoelde lijnmotoren met een lagerspeling van rond 0,03 mm). Daarnaast heeft een luchtgekoelde P motor wat grotere uitzettingscoëfficienten door de toegepaste (licht)metaallegeringen.

Dunne olie heeft als voordeel dat deze direct overal aanwezig is en zijn werk begint te doen bij een koude motor als je niet het geduld hebt het zaakje fatsoenlijk en met beleid warm te rijden. Dat is (naar ik aanneem) de reden dat Porsche bijvoorbeeld Mobil 1 0W40 aanbeveelt. Dit is dan ook meteen het enige voordeel wat ik kan bedenken. Bij warme motor zijn er alleen maar nadelen. Bij flinke belasting kan de oliefilm makkelijker "breken" Ook spat bij warme motor de olie werkelijk alle kanten op, waardoor de oliedruk (vooral bij lage toeren) behoorlijk laag kan worden. Zeker als je motortje al wat ouder is.

Bovenstaande theorie heb ik niet zelf bedacht. Deze komt van een zeer ervaren motortechnicus, die veel ervaring heeft met allerhande (race)motoren, waaronder Porsche. Speciaal voor luchtgekoelde boxers van Porsche raadt hij Motul 300V Competition 15W50 aan of Castrol TWS 10W60.

Als verstokt Mobil 1 0W40 gebruiker heb ik de proef op de som genomen en bij de laatste olieverversing gekozen voor bovenstaande Motul olie. Ik vind het resultaat verbluffend. De motor loopt een stuk stiller (warm en koud) en de oliedruk is hoger, vooral bij lagere toerentallen. Daarnaast is het olieverbruik van 1:1700 gedaald naar nihil. Overigens, mijn 3.2 heeft nu 200.000 km gereden en is nooit gereviseerd. Wel altijd zeer netjes bereden in koude toestand (de eerste 50 km) en niet gespaard in warme toestand.

Beide soorten zijn niet de goedkoopste op de markt, maar wel het behoud voor je motor. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft!!

Overigens kun je de door jou geopperde olie prima gebruiken voor andere huis-tuin en keuken motoren :wink:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:38

en mobil s 10w40 halfsyntheet, mag die ook?

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:47

Ja ,omdat jij het vraagt :mrgreen: :wink:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:54

Deze zal bij een temperatuur van minder dan 10 graden C dikker worden, maar is volgens mij bij warme motor even dun als een 0W40, al weet ik dat dus niet zeker. Een ..W50 of beter nog ..W60 behoudt zijn viscositeit beter bij hogere temperaturen. Belangrijk om te weten: hoe visceus is de olie die je wilt gebruiken. Over het algemeen kun je stellen dat een ..W30 dunner is dan een ..W60.

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:57

@Arenarood: wat kost die Motul 300V Competition 15W50 eigenlijk in Frankrijk?

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

28 mei 2010 23:57

Tja Wimpie,zoveel mensen , zoveel meningen !
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=112490
Die oliën waar jij het over hebt bestond niet eens in die jaren ,en wat doet dan iemand die een revisie heeft gehad ? met zo dikke olie rijden?
Daarbij synthetische olie houd zijn viscositeit ook beter bij hogere temperaturen ,
dus denk ik dat 10w40 gewoon perfect past bij deze motoren , sterker nog , olie is in feite te "goed" voor deze motoren :wink:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:00

Gewoon GULF!!!!!
Minder olieverbruik en geen mayonaise aan de vuldop, iedereen BLIJ...........

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:11

Welke GULF ?
de 10w40 :mrgreen:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:17

Deze Castrol is bv. in de handel een pak duurder !
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/81
Denk echt dat ik voor de Castrol ga ,
niemand in de buurt die voor samen aankoop gaat ?

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:21

Wimpie67 schreef:@Arenarood: wat kost die Motul 300V Competition 15W50 eigenlijk in Frankrijk?
Vanaf 11€/liter

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:26

Een verandering hoeft zeker niet altijd een verbetering te zijn. De door mij geadviseerde oliën zijn door hun specificaties echter bijzonder geschikt voor gebruik in een luchtgekoelde P, zeker ook na revisie. Gaat je blokkie gewoon weer een tonnetje of 3 mee. Dit heeft niet niet alleen met de viscositeit te maken en de W-waarde, maar zeker ook met de toegepaste toevoegingen.

Door milieutoestanden zijn samenstellingen van een moderne olie zodanig veranderd (bijvoorbeeld fosfor-zink gehalte), dat deze moderne huis- tuin en keuken oliën de bewegende delen in je (ouderwetse) motor eerder schaden dan baten. "Opgevreten" nokkenassen bijvoorbeeld zijn dan jouw deel. Dat wil je niet, zeker als je net een hoop geld hebt uitgegeven aan een revisie.

It's up to you, Diablo!

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:28

@ Arenarood: ik blij dat we naar Frankrijk op vakantie gaan... :ba: Bedankt voor de info!

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 0:30

Diablo schreef:Deze Castrol is bv. in de handel een pak duurder !
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/81
Denk echt dat ik voor de Castrol ga ,
niemand in de buurt die voor samen aankoop gaat ?


Nee, dat kost me uiteindelijk teveel geld :mrgreen:

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 7:25

swepco olie , zou blijkbaar ook zeer goed zijn , van horen zeggen , wel de gewone en niet de syntetische

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 8:44

Geen ervaring mee

Re: Welke Olie zouden jullie kiezen van deze 4 merken ?

29 mei 2010 16:54

Ik houd mij netjes aan het boekje. Ik ga dus mee met Diablo indeze. Heb meerdere Porsches gehad, en verschillende olie gebruikt. Logisch dat als de olie dikker is dat je minder geluid hebt en wellicht minder verbruik. Porsche schreef volgens mijn orginele boekje van 1984 toen ook o.a. 10W40/ 10W50 voor ( ik gebruik overigens Shell Olie)

Daarbij staat in het boekje een mogelijk verbruik van de olie van 1,5 liter op 1000km mogelijk. Dus waar hebben we het in godsnaam over. Waarom streven naar een olieverbruik van 0 liter met een Porsche met 2 ton op de klok, terwijl de fabrikant uit gaat van een mogelijk verbruik van 1,5liter op de 1000 km?

Ik zeg,

gewoon doen wat de fabrikant zegt :salut:
Plaats een reactie