Geen van de keuzes die je ons voorlegt, Diablo. Ik zal je uitleggen waarom.
Een luchtgekoelde P (dus t/m 993) heeft een lagerspeling (koud) van 0,07 - 0,08 mm. Dit is vrij ruim ten opzichte van motoren die een betrekkelijk dunne 10W40 olie verlangen (veelal watergekoelde lijnmotoren met een lagerspeling van rond 0,03 mm). Daarnaast heeft een luchtgekoelde P motor wat grotere uitzettingscoëfficienten door de toegepaste (licht)metaallegeringen.
Dunne olie heeft als voordeel dat deze direct overal aanwezig is en zijn werk begint te doen bij een koude motor als je niet het geduld hebt het zaakje fatsoenlijk en met beleid warm te rijden. Dat is (naar ik aanneem) de reden dat Porsche bijvoorbeeld Mobil 1 0W40 aanbeveelt. Dit is dan ook meteen het enige voordeel wat ik kan bedenken. Bij warme motor zijn er alleen maar nadelen. Bij flinke belasting kan de oliefilm makkelijker "breken" Ook spat bij warme motor de olie werkelijk alle kanten op, waardoor de oliedruk (vooral bij lage toeren) behoorlijk laag kan worden. Zeker als je motortje al wat ouder is.
Bovenstaande theorie heb ik niet zelf bedacht. Deze komt van een zeer ervaren motortechnicus, die veel ervaring heeft met allerhande (race)motoren, waaronder Porsche. Speciaal voor luchtgekoelde boxers van Porsche raadt hij Motul 300V Competition 15W50 aan of Castrol TWS 10W60.
Als verstokt Mobil 1 0W40 gebruiker heb ik de proef op de som genomen en bij de laatste olieverversing gekozen voor bovenstaande Motul olie. Ik vind het resultaat verbluffend. De motor loopt een stuk stiller (warm en koud) en de oliedruk is hoger, vooral bij lagere toerentallen. Daarnaast is het olieverbruik van 1:1700 gedaald naar nihil. Overigens, mijn 3.2 heeft nu 200.000 km gereden en is nooit gereviseerd. Wel altijd zeer netjes bereden in koude toestand (de eerste 50 km) en niet gespaard in warme toestand.
Beide soorten zijn niet de goedkoopste op de markt, maar wel het behoud voor je motor. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft!!
Overigens kun je de door jou geopperde olie prima gebruiken voor andere huis-tuin en keuken motoren