Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:08

Heeft iemand wel eens bij zo'n akk gestaan bij een specialist? ben benieuwd waar men dan naar kijkt.

En ik vroeg me af waarom bv een grote beurt zo veel kost bij Porsche,
zit 'm dat in de olie en filters en bougies? of in de man uren.
naar mijn mening kan iedere monteur dit, en dan heb ik het niet over uitlezen, speciale reparaties e.d.


ben benieuwd naar de reacties :mrgreen:

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:24

Ik niet. Herhaling van zetten zullen we maar zeggen.
Laatst bijgewerkt door Maarten op 01 aug 2010 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:24

PEC schreef:Heeft iemand wel eens bij zo'n akk gestaan bij een specialist? ben benieuwd waar men dan naar kijkt.

naar mijn mening kan iedere monteur dit, en dan heb ik het niet over uitlezen, speciale reparaties e.d.



Bij een akk kijken ze waar ze moeten kijken :wink: en kunnen ze je vertellen wat er aan zit te komen. Onderhoud kan elke goeie monteur.

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:27

ligt aan het model. een porsche is een relatief kleine high performance sportwagen (ter illustratie - zie foto hieronder. Wat is nou eigenlijk de mini van de twee...). kijk maar eens in de motorruimte. daar is bijna iedere cm3 benut. je kan dus bijna nergens bij. vitale delen die bij andere auto's gewoon onder de motorkap zitten, zitten bij Porsche weggebouwd in wielkuipen of elders. Om bijv bij een 964 C4 de bougies te wisselen (6 cilinders met in totaal 12 bougies!) moet je de motor laten zakken om overal bij te kunnen. Dat kost een stuk extra tijd (= arbeidsloon). Onderdelen zijn gelijk duurder als er Porsche op staat (vergelijk dezelfde relais van Porsche en VW... :idea: ) en een olieverversing kost meteen 13 liter (a 7 euro de liter of zoiets). Tja, het kost wat... maar dan heb je ook absoluut wat.

En qua AKK - dat hangt denk ik van degene die hem uitvoert af. Heb bij mijn laatste 964 erbij gestaan toen Renntech de AKK deed. Inclusief een proefritje waarbij ik het zweet in mijn handen had staat (nou ben ik een schijterd hoor :wink: ) en een volgas op de brug met de wielen eraf, kostte het meer dan 2 uur. Alles nagelopen, uiteraard niet in de motor gekeken, maar een uitgebreid handgeschreven verslag ontvangen en later een uitgewerkt rapport. Ik vond de door mij gedane AKK's allemaal absoluut de kosten waard. Zeker als je het vergelijkt met de aanschafprijs. Een minimaal percentage dat je een hoop vertelt over de staat van - wellicht - je toekomstige auto! :idea:

Afbeelding

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:28

aan mijn p alleen een p-monteur bully. kijk eens mee bij een beurtje, dan zie je 1. de routine en 2. wat er mis kan.

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:33

Mijn monteur sleutelt al 30 jaar aan porsches, maar tegenwoordig ook aan RR en Aston Martin. En als ik er bij ben kijk ik regelmatig mee.

Re: AKK en onderhoud Porsche

01 aug 2010 23:53

Mijn monteur geef ik eerst gebak, dan geef ik hem zijn eigen koffie, kus op zijn wang en ga naar huis.
Week later haal ik haar (Porsche) op en dan krijg ik nog een mooi papiertje van hem en ik doen ff rats rats met mijn pasje in zijn kastje.

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 10:00

dus bij het minste geringste moet het blok er onderuit :shock: , ook bij een Boxster? of is het daaraan nog moeilijker sleutelen. Heb van mijn pontiac v8 de bougies eens vervangen (daar kun je dus niet bij), duurde twee uur en mijn knokkels vol vellen :mrgreen:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 10:08

Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.



.

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 10:42

Renntech schreef:Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.



.


Maar bij type's voor de 964 was het wel wat makkelijker :idea:
Vooral die ene bij mijn huidige 993 :bang:
Laat dit strax maar door Erwin doen :mrgreen:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 11:15

horn schreef:Onderdelen zijn gelijk duurder als er Porsche op staat (vergelijk dezelfde relais van Porsche en VW... :idea: )

Niet altijd ;). Afgelopen week is bij Renntech bij mijn 911 een relais vervangen dat er af-fabriek in zat (datumstempel :idea: ) met ..... VW-Audi erop! :lol:
Tot zover (alleen) het imago van een 924 :mrgreen: .

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 11:21

Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld. Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik er niet aan beginnen. Uit je vraagstelling maak ik op dat je er niet veel voor over hebt en dan is mijn advies:"bezint eer ge begint".

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 11:49

Renntech schreef:Om bij een Porsche de bougies te vervangen hoeft nooit de motor er onder uit.

Weer wat geleerd. Is mij in het verleden verteld dat je de 12 bougies van een 964 niet zomaar kon vervangen en dat de motor 'iets moest zakken'. Ik bedoelde overigens niet dat de hele motor eruit moest...

Maar de laatste die ik op dit gebied wil tegenspreken ben jij, dus I stand corrected.

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 12:07

@PEC Je vraagt of het ook zo erg is bij de Boxster. Geen idee maar ik weet wel dat de onderhoudsprijzen wat lager zijn. Volg deze link eens, Dan kun je ongeveer zien wat de verschillen zijn tussen de diverse Porsches.(Klik op de verschillende types) Natuurlijk moet je gewoon lekker naar een specialist bij jou in de buurt gaan. Die kunnen je ook e.e.a. vertellen over het onderhoud.
http://www.waalgarage.nl/onderhoud/pors ... ingen.html

Suc6

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 14:29

wolf schreef:aan mijn p alleen een p-monteur bully. kijk eens mee bij een beurtje, dan zie je 1. de routine en 2. wat er mis kan.


Beste Wolf,
heb jij je P in onderhoud in de omgeving 020? Mag ik je vragen waar? Ik ben op zoek naar een garage in omgeving 020..
:salut:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 14:34

Kraan Uithoorn :!:
Waalgarage :!:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 14:51

Ik las in eerder draadjes dat Kraan voornamelijk gespecialiseerd is in de oudere modelletjes 911 toch?

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 14:55

1984 is volgens mij zo'n 26 jaar geleden. :idea: :wink:

Kraan is inderdaad een goed adres.
Verder zijn o.a. de Waalgarage en Hofstee in Huizen een optie.

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 15:07

je zal van Amsterdam naar Huizen moeten lopen...

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 15:17

Na al die verwijzingen hier (in het algemeen) naar Steenwijk valt dat eindje nog wel mee... :wink:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 16:20

barolo schreef:Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld. Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik er niet aan beginnen. Uit je vraagstelling maak ik op dat je er niet veel voor over hebt en dan is mijn advies:"bezint eer ge begint".


Ik ben me gewoon goed aan het voorbereiden op de aankoop van een Boxster, het wordt geen auto voor erbij. Ik wil zoveel mogelijk weten voor ik er een koop, de tips hier en elders hebben me al erg geholpen, ben ik erg blij mee. Vandaag (voor het eerst) in een tiptronic gereden, ik moet zeggen dat dat leuk rijdt. was een NL 1999 2.5 zwart 108000 km. was wel aan gespoten achterzijde, lekte olie (onderkant nat)
krukaskeering achter hoe heet zo'n ding RMS of iets?) maar dat zou bij de akk er wel uit komen. Moest te veel bij leggen dus.. hij vroeg er 18850 voor, vond 'm dat niet waard gezien de staat. maar deze had igg geen mayonaise in het expansievat zoals de S die ik eerder bekeek. :popcorn:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 16:30

ik ben verder niet technisch, maar een RMS failure is bij mijn weten vrij ernstig (zie ook zoekfunctie).. en 18K voor een 2.5 in die staat lijkt me dan wel errug veel..

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 17:16

heb ff gezocht op RMS is idd achterste krukaskeering en is duurder bij een tiptronic las ik. Nog ff verder shoppen denk ik, is ook een leuk onderdeel van de aankoop.
Had net als toen ik bij de S ging kijken een lampje bij om goed te kijken, dat gezicht van de verkoper, o nee een vent met een lampje :shock: .. haha!

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 18:04

barolo schreef:Een Porsche voor erbij kost je een hoop geld.


+1


... daarom rij er er dan ook gewoon dagelijks mee :wink:



Ook voor olieverversen ga ik gewoon naar de Porsche-specialist .... 't risico dat men er bij de kwitfit o.i.d. te veel in gooit is mij te groot :idea:

Re: AKK en onderhoud Porsche

02 aug 2010 19:59

Erick schreef:Na al die verwijzingen hier (in het algemeen) naar Steenwijk valt dat eindje nog wel mee... :wink:


Carrera 80, gewoon naar Steenwijk! (Ik wou dat ik aandelen had...)
Plaats een reactie