Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
04 aug 2010 8:33
Ik ben bezig met de "kleine" probleempjes op te lossen en dit stond nog op mijn lijstje.
Mijn ruitenwissers werken prima, alleen in de interval stand is de interval periode te kort. Wissers gaan wel heen, maar stopt op de terug weg ergens midden van het raam. Dan gaat hij weer verder, maar weer duurt de periode van wissen te kort. Kortom, hij maakt geen hele heen en weer cyclus.
Nu staat er in het elektrische schema geen relais wat dit zou moeten regelen, alleen een ruitewissermotor en de schakelaar op het stuur. Kan iemand mij vertellen wat de interval creeert? Wat kunnen de oorzaken zijn?
Thanks!
04 aug 2010 9:04
Hadden het zelfde probleem bij een 3.0 SC, stopte ook 3/4 op de ruit, en daar was deze de boosdoener.
Hoop dat je hier met geholpen bent.
04 aug 2010 9:52
goh in 71 al intervalwissers...
04 aug 2010 10:53
Ikn heb geen idee, maar zou het een mechanische interval kunnen zijn?
Gewoon met koper sleepringen etc..?
04 aug 2010 11:16
@ Cabrio wim: Ik heb geen pot meter gezien tijdens de restauratie in mijn auto. Dus ik denk niet dat ik die heb. Maar waar zou die moeten zitten?
@ cloaca: Hoe werken die sleepringen? Zitten die in het mechaniek/vertanding bij de wissermotor?
04 aug 2010 11:32
Hallo Hessel,
ik weet niet zeker of porsche dit systeem ook gebruikt heeft.
Het zou dan in het ruitenwissermechaniek moeten zitten.
Je moet het zien als een klok met een wijzer.
De wijzer schuift over een koperen ring die bijvoorbeeld van 12:00 tot 15:00 contact maakt. De periode van 15:00 tot 12:00 maakt de wijzer dan geen contact.
04 aug 2010 13:25
Ah ok. gotcha! Moet wel weer de hele bende eruit om erbij te kunnen
Leuk voor de winter denk ik dan.
Thanks!
04 aug 2010 15:19
Ik heb nog even de bedrading gechecked op de wissermotor met het eletrische schema. In de jaren 70 was het blijkbaar heel normaal om de kleuren van de draden te wijzigen. Wat volgens het schema een Blauwe moet zijn is bij mij een bruin/grijze. Maar ziet er verder ok uit.
Het enige is dat op de pool met de rood/witte draad ook nog een rode draad zit. Deze staat niet in het schema. Ik ga deze dus even volgen en kijken wat dit is.
Is er iemand met een '70/'71 er die even kan kijken of dit bij hun ook zo is? Hoef je alleen even de klok eruit te halen om te kunnen zien.
Thx
04 aug 2010 21:12
Hessel,
Er zijn verschillende elektrische schema's van die periode. Weet je zeker dat je het goede schema hebt? In de workshop manual staat ook een schema met daar op een: "interval switch". Deze switch zit tussen de ruitenwisser motor en de schakelaar. Daarnaast is er ook een "wiper follow-up switch" getekend, welke in serie is met de interval switch.
Menno
23 aug 2010 18:24
Interessant draadje. Mijn interval doet het helemaal niet meer. Moet nu "timen" wanneer de wissers op hun laagste punt zijn
Weer een klusje rijker!
23 aug 2010 18:36
Check dan je pot meter dan maar eens.
23 aug 2010 22:08
Ik heb ook geen interval stand. Hij beweegt rustig of snel (doet het overigens wel prima).
edit, betriebsanleitung zegt ook geen interval langsam, schnell und superschnell (klopt wel bij mij)
24 aug 2010 8:47
Schijnt dat '70/'71 de proef modeljaren waren MBT interval. een '72-er heeft dit inderdaad niet. Wellicht was de complexiteit van 2 relais niet echt bevallen
Probeer nog steeds uit te vinden wat nou de functies zijn van het interval relais en het wiper follow up relais welke met elkaar in serie staan. Mocht iemand dit weten........
24 aug 2010 16:54
Hoi,Hessel de mijne heeft geen interval eropzitten.En is een e uitvoering.Is dit standaard of hoort erbij mij ook een interval op te zitten? De auto is van mrt 71.gr andre.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.