Hallo,
Vandaag een vakantiedag opgeofferd om mijn rembekrachtiger en hoofdremcilinder te gaan vervangen.
Onderstaand de werkzaamheden in volgorde die ik heb uitgevoerd.
- Stekker van remdrukverhogingspomp eraf gehaald.(voor de zekerheid)
- Aftappen reservoir remolie , sectie remmen voorzijde en sectie remmen
achterzijde aftappen, via ontluchtingsnippel op remklauw bij wiel voorzijde en
bij wiel achterzijde auto.
Ik heb het remoliereservoir met perslucht van +/- 1 bar onder druk gezet.
Ontluchtings leiding reservoir afklemmen met griptang.
- Vloerbedekking pedalenbak wegnemen, over pedalen heen halen.
- Houten plaat pedalenbak wegnemen door eerst het gaspedaal uit snapper te
klikken en dan 3 parkers onder in plaat eruit draaien.
- Band losmaken die de kunststof benzine tank op zijn plaats houdt, band een
beetje naar boven buigen.(rechtse M8 bout losdraaien)
- Zwarte kunststof beschermbak onder bij benzinetank wegnemen.
- Rondom hoofdremcilinder/ accumulator en ABS unit poetsdoeken plaatsen
voor lekkende remolie als de remleidingen losgemaakt worden.
- 1x Remolieleiding die van rembekrachtiger naar accumulator gaat , bij
accumulator losdraaien.
- 3x remolie zwart hard kunststof slang die van hoofdremcilinder naar
reservoir remolie, uit rubber wippen met 2 platte schroevendraaiers
(schroevendraaiers aan beide zijde onder kraag nippel zetten en dan lichtjes
wrikken)
- 2x Remolieleiding die van hoofdremcilinder naar ABS unit gaan , bij
hoofdremcilinder los draaien.
- Bij pedalenbak de stang van rempedaal naar hoofdremcilinder losmaken
door clip eraf te halen.
- Bij pedalenbak hoofdremcilinder bevestiging aan carrosserie losmaken, 3x m8
moer eraf draaien.
- Rembekrachtiger met hoofdremcilinder er voorzichtig uit halen , in kofferbak.
- Nieuwe/andere rembekrachtiger met hoofdremcilinder in omgekeerde volgorde
monteren.
Vooraf wel remolieleiding die naar accumulator gaat eerst monteren aan
rembekrachtiger.
- Hierna het remoliereservoir vullen met remolie en de remklauwen (alle 4
ontluchten, per remklauw 2 ontluchtingsnippels) en de accumulator
ontluchten.
Remoliereservoir weer onder persluchtdruk zetten van +/-1 bar tijdens
ontluchten.
Ik heb mijn oude rembekrachtiger uit elkaar gehaald omdat ik nieuwsgierig was
wat er stuk aan is.
Ik kan met mijn ogen geen beschadigingen zien, waarschijnlijk zijn de dimensies
van de plunjer of cilinder niet meer juist waardoor hij inwendig lekte.
Laatst bijgewerkt door
Unteed op 11 sep 2010 22:48, in totaal 2 keer bewerkt.