Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Foliebekleding voor de auto

19 sep 2010 16:39

Wie heeft er ervaring met foliebekleding van de auto?
- Welke bedrijven zijn goed met een redelijke prijs?
- Wie heeft dit reeds enkele jaren erop zitten?
- Wie heeft het er ooit weer afgehaald?

:?:

Re: Foliebekleding voor de auto

19 sep 2010 16:58

Herr Horn... kom d'r maar in :mrgreen:

19 sep 2010 17:18

ik zou het bedrijf dat het bij mij gedaan heeft niet meer adviseren. sales is oke, aftersales erg klote.
heb het er een jaar op gehad
heb het er afgehaald volgens de voorschriften maar kon vervolgens wel mijn achterbumper opnieuw laten spuiten. :evil:

Ik zou het niet snel meer doen. Wel stickeren, niet meer full folien. Er rijdt hier ook nog een 993 rond in matzwart. denk dat als je het met een nieuwe auto doet, de lak weinig te lijden zal hebben. Met een oudere auto heeft de lak toch al wat meegemaakt en de vraag is hoe die lak gaat reageren op de folie. Wat in mijn geval overigens Avery folie was, speciaal voor het langdurig folien van auto's. Jaar garantie op plakken, 10 jaar garantie op folie. Garantie op de werkzaamheden die overigens waard bleek een slechte pruim tabak toen ik gezeik had met de lak :bang:

19 sep 2010 17:46

Horn, klinkt eerder als een hechtingsprobleem van de lak op je bumper.

19 sep 2010 18:18

was het denk ik ook. Echter, de lak van mijn auto zag er voor het folieen prima uit. Ik heb voordat de folie aangebracht werd mijn angst uitgesproken dat de lak zou beschadigen bij het weer verwijderen. Dit was hun volgens het bedrijf dat het zou uitvoeren nog nooit overkomen. En als het zou gebeuren, wat zij niet verwachtten, waren ze daarvoor verzekerd.
Tot het gebeurde en hun verzekering niet wilde uitkeren. Toen was het ineens over en kon er niks meer. Overigens was het op meerdere plaatsen dan alleen de bumper een probleem doordat de heren bij het wrappen de folie moeten (in)snijden. Dit is op sommige plaatsen zo diep gebeurd dat ze door de lak heen gegaan zijn... :evil:

Dus ja: het folien vond ik erg mooi en ook best netjes gedaan. Wat me tegenviel is dat er zoveel plaatsen/naden waren waar je (uiteraard) niet kon folien. Daar mijn auto coralred en mijn folie matzwart was, viel dat duidelijk op. Een mini die matzwart was zag er veel netter uit, maar dat kwam ook omdat de basiskleur van die mini zwart was. Dan vallen de naden uiteraard veel minder op. Maar vanaf een meter of 5 en verder zag het er prima uit!

@ topicstarter - er zit hier sinds kort de eigenaar van een Gembella Cayenne op het forum die volgens mij alles weet van folien omdat hij die folie levert. Weet vast ook wel een goede partij voor je.

19 sep 2010 20:15

horn schreef:Overigens was het op meerdere plaatsen dan alleen de bumper een probleem doordat de heren bij het wrappen de folie moeten (in)snijden. Dit is op sommige plaatsen zo diep gebeurd dat ze door de lak heen gegaan zijn... :evil:

Wat me tegenviel is dat er zoveel plaatsen/naden waren waar je (uiteraard) niet kon folien. Daar mijn auto coralred en mijn folie matzwart was, viel dat duidelijk op.
@ topicstarter - er zit hier sinds kort de eigenaar van een Gembella Cayenne op het forum die volgens mij alles weet van folien omdat hij die folie levert. Weet vast ook wel een goede partij voor je.

dat eerste is ook mijn angst
en dat tweede vond ik erg opvallen bij jou auto en dat was voor mij toen de rede om het niet te doen

19 sep 2010 21:23

Hmmm, bedankt Horn.
Begint niet goed. Wordt de auto tevoren niet met een zeep of zachte was ingesmeerd om de folie beter op te kunnen brengen (zonder lucht belletjes) en het verwijderen te vergemakkelijken?
Het gaat mij om het beplakken met doffe antracietgrijze folie van een witte auto (nieuwe 5 Touring of A6 Avant, moet ik komende maanden nog besluiten), maar alleen het dak, dus tussen voor- en achterruit en de dakrails.

Lijkt dus een makkelijke klus (allemaal vlak, 1 deel) vergeleken met een hele auto, zeker een auto met de wulpse rondingen zoals een 911, of maakt dat niet veel verschil?

20 sep 2010 1:08

Ik vond de matzwarte Cayman erg stoer en denk erover om mijn kappersmobiel bruter te laten lijken. Hij is al zwart dus dat scheelt.

Heeft iemand een prijsindicatie? Wat ik via Google vind verschilt ongeveer 100%. :?

20 sep 2010 7:04

Ruudje schreef:Heeft iemand een prijsindicatie? Wat ik via Google vind verschilt ongeveer 100%. :?

kwaliteit van het geleverde werk ook ;)

20 sep 2010 7:13

@ ps - een zo'n vlak is geen enkel probleem volgens mij. zal ook niet de wereld kosten.
ja, er wordt water met zeep opgespoten. maar volgens mij meer om de folie nog te kunnen schuiven om hem perfect te positioneren. vervolgens wordt het vocht met een soort kunststof spatel met de luchtbelletjes onder het folie weggedrukt. heb je dus niks meer aan bij het verwijderen. Dat is een kwestie van folie warm genoeg maken en lostrekken.

@ ruudje - afhankelijk van de auto, tijd, kwaliteit van de folie etc. Richtprijs 2000 euro incl BTW op locatie. Maar dat is uiteraard een indicatie.

20 sep 2010 7:26

@Jeroen914 dat is vaak zo, maar niet altijd.

@Horn thanks!

20 sep 2010 12:01

Ruudje schreef:@Jeroen914 dat is vaak zo, maar niet altijd.

In dit geval zeer zeker wel :!:

... niet om de nederlandse 'wrappers' van hun brood te ontdoen ... maar ik zou m'n auto laten wrappen bij de oosterburen .. daar doen ze het al veel langer, hebben daarmee meer ervaring, zijn goedkoper .. en als het meezit betaal je zelfs geen BTW :idea:

20 sep 2010 21:21

Zit er dan ook een prijsverschil tussen carwrappen en stickeren? :?:

20 sep 2010 21:22

... natuurlijk ...

Stickeren kan je zo duur maken als je zelf wilt :mrgreen:

20 sep 2010 21:31

Ik lees iets over een paar duizend euro voor wrappen. Ik denk bij stickeren eerder aan een paar honderd euro ... :roll:
Natuurlijk kun je eigen ontwerp stickers bestellen, maar 'gewoon' PORSCHE of BOXSTER aan de zijkant kost toch geen kapitaal? :?:
Ik bedoelde met 'stikkeren' de gehele auto van een nieuwe kleur voorzien middels stickers. Kost dat dan ook duizenden euro's? :scratch:
Dan komt het toch ook in de buurt van compleet overspuiten (of ben ik echt oud aan het worden en denk ik nog in guldens? :cry: )
Heeft iemand toevallig al die opties op een prijslijstje :popcorn:
(noot: ik ben tegen het gebruik van de zoekfunctie!!!)

20 sep 2010 21:44

Compleet overspuiten vanaf 3500 Euro - maar dat is alleen als je niet nog 'n keer van kleur wilt wisselen :wink:

Wrappen (vanaf 1600 Euro) is tijdelijk - en wordt o.a. in Duitsland veel toegpast bij de taxi's - die hebben nu zo'n lichte beige kleur en zijn onderhuids vaak couranter (grijs of zwart metallic).

:arrow: de hele auto stickeren kan nog weleens duurder zijn dan wrappen ... zo'n side-striping kost toch al gauw iets van 150 a 250 Euro .. en dan zit'ie er nog niet op :idea:

20 sep 2010 21:50

spuiten vanaf 500 euro (in Polen) tot 8K (alles uitbesteden incl demonteren, spuitklaar maken, spuiten en weer monteren).
ik begrijp niet goed wat jij ziet als het verschil tussen stickeren en wrappen - als ik jouw omschrijving lees. Stickeren is voor mij het aanbrengen van decals. Dus Carrera of Porsche op de zijkanten, en andere stickers (zie foto auto Olaf). Wrappen is voor mij je auto een andere kleur geven dmv folie. Dus de hele buitenkant van je auto beplakken met folie. Kosten 1500-2000 euro.

20 sep 2010 22:02

Tja, als je het zo stelt: kleur-stickeren = wrappen ... :thumleft:
Zal de prijs inderdaad ook niet veel verschillen :mrgreen:
Dacht dat wrappen alleen dat matzwarte gedoe was ... :bang:
Hopi danki voor alle snelle reacties: ben weer helemaal bij :cheers:
Nu op zoek naar een goede decal (thnx Harald) :popcorn:

21 sep 2010 20:59

wie weet hoe dat zit met roest en wrappen.

ik heb wat roest rond de koplampen, voorruit en achterruit.
dit is hier en daar dus wat bobbelig.

Omdat mijn porsche champagne kleur is, leek me wrappen naar zwart een goedkope oplossing.

je haalt er natuurlijk niet de roest mee weg...

- kun je er overheen wrappen of moet je het eerst gladschuren en met owatrol behandelen ?
- gaat het erdoor meer roesten of houdt het juist de roest tegen ?
- blijft het behoorlijk plakken op die oude lak (>25 jaar).

groet !

21 sep 2010 21:47

het gaat roest niet tegen. roest gaat onder je folie gewoon door. als je de folie lang gaat laten zitten zou ik het roestige stuk eerst behandelen. als je over blazen gaat folien heb je volgens mij grote kans dat je bij het verwijderen van de folie de blaas opentrekt en de lak er gewoon aftrekt. op roest plakt folie overigens niet. als je het wegschuurt wel.
Plaats een reactie