Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
20 sep 2010 12:49
Waarschijnlijk ga ik binnenkort verhuizen naar een appartement met een gemeenschappelijke parkeergarage. Hierin is echter geen stopcontact voorhanden. Nu de winter eraan komt zal ik weer minder gaan rijden en zal mijn P. voor langere perioden stilstaan. Om startproblemen te voorkomen had ik voor dat doel een druppellader, die ik straks dus niet meer aan kan aansluiten.
Nu mijn vraag: Als ik een tweede accu bijkoop, deze onder de druppellader zet en die dan weer enkele dagen aansluit op mijn auto-accu, wordt deze laatste dan weer (goed) opgeladen? De accu eens per twee weken wisselen zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn, maar daardoor zal het alarm en eventuele andere electronica steeds ontregeld worden (o.a. het klokje) en dit lijkt me ook meer werk. Of weet iemand een andere (betere) oplossing? (nb. Dertig kilometer rondjes rijden in de parkeergarage als er pekel ligt vind ik geen goede oplossing).
20 sep 2010 13:21
Nee, opladen doe je met een hogere spanning.
Jouw idee is opladen van 12V met 12V en dat werkt (dus) niet, ook al is de ene accu voller dan de andere.
Verwisselen van accu lijkt me de enige oplossing.
Kan wel eens per 2 maanden ...
Als je ze naast elkaar zet dan kan je wel plus/plus en min/min verbinding maken en zo 'overnemen' zonder dat spanning wegvalt.
Kan me voorstellen dat je de accu dan tijdelijk neer zet en niet definief installeert, waardoor wisselen ook veel makkelijker is.
Wel duidelijk kenmerk aan je stuur o.i.d. bevestigen zodat je niet weg rijdt met losse accu
20 sep 2010 13:28
Er zijn ook druppelladers op zonne energie, meestal is zonlicht echter schaars in garages.....
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680Solar batterij bescherming in een koffer
De ideale oplossing voor mobiele en schone stroomopwekking, op vakantie, in een weekendhuis of voor het laden van 12 V accu's op de boot, in de caravan, vrachtwagen of ergens in het landschap.
De zonnepanelen en laadelektronica zijn praktisch geïntegreerd in de draagtas.
Omvang levering:
Koffer met 2 solarpanelen en aansluitkabel
1 Kabel met accu klemmen
Sigarettenaansteker stekker en sigarettenaansteker bus.
Laatst bijgewerkt door
RB911 op 20 sep 2010 13:33, in totaal 1 keer bewerkt.
20 sep 2010 13:31
Dat is mij bekend ja. En volgens mij kunnen gewone gloeilampen wel zorgen voor oplading bij solar-cells, maar lukt dit niet bij TL-licht zoals in de garage.
20 sep 2010 13:32
WdePundert schreef:.. TL-licht zoals in de garage.
Aha .. er is dus wel 220 Volt voorradig
20 sep 2010 13:34
@Olaf: Ik wil toch liever niet dat ook het alarm uitgeschakeld wordt. Voor de verzekering is dat misschien moeilijk om te achterhalen bij eventuele diefstal, maar daardoor zal ik niet rustiger slapen.
20 sep 2010 13:35
Olaf schreef:WdePundert schreef:.. TL-licht zoals in de garage.
Aha .. er is dus wel 220 Volt voorradig
Die slechte gedachte had ik ook
, maar heb het idee dat het vaste plaatsen zijn.
Als na een ritje je buurman dan op je plekje staat kan je weer een stopcontact aftappen.
20 sep 2010 13:36
WdePundert schreef:@Olaf: Ik wil toch liever niet dat ook het alarm uitgeschakeld wordt. Voor de verzekering is dat misschien moeilijk om te achterhalen bij eventuele diefstal, maar daardoor zal ik niet rustiger slapen.
Zou je het alarm tot in je appartement horen?
20 sep 2010 13:37
Aha .. er is dus wel 220 Volt voorradig
Ik heb nog zo'n oud bakkelieten gevalletje dat je in een fitting kunt draaien waarbij je dan in de zijkant een ste(k)ker kunt doen om iets aan te sluiten, dat past echter niet in een TL-balk.
20 sep 2010 14:06
.. er zit vast wel ergens 'n verdeeldoos - of mss zelfs 'n stopcontact dat je "gewoon" kunt gebruiken.
Zoals geschreven - hoor jij je alarm wss niet als je in je apartement bent - en naar mijn mening reageren er maar heel weinig mensen op 'n auto alarm .. en als dat al zo is, is dat meestal doordat het irriteert
20 sep 2010 14:19
Olaf, het gaat me niet zozeer om het al dan niet horen van het alarm. Misschien ben ik te eerlijk, maar in het onverhoopte geval dat de P. gestolen wordt heb ik toch liever dat het alarm ingeschakeld is met het oog op de verzekering. Daarnaast heb ik een klasse drie èn het originele Porsche-alarm, dus bij inschakeling van beiden is het volgens mijn specialist haast onmogelijk om mijn auto weg te halen.
20 sep 2010 14:24
Zonder accu zal hij ook niet makkelijk te stelen zijn, maar deel je gevoel ook wel.
Overigens denk ik dat als de dief zo bijdehand is een accu mee te nemen bij het aansluiten van de "nieuwe" accu het alarm direct word inschakeld en dus weer middels beide systemen is beveiligd.
Dan zou het enige risico zijn dat ze hem kunnen wegslepen zonder accu.....
20 sep 2010 15:03
koop voor een paar Euro een super kleine 12v accu bijv. Yuasa NP2.1.12 deze levert 1 AH. Maten in cm: 8x6x3,5 past dus in de jaszak. sluit die aan op de sigaretten aansteker als je de accu's wisselt en je hoeft niets opnieuw in te stellen. Wel op voorrwaarde dat de accu die je eruit haalt nog niet helemaal leeg is en dat je sigaretten aansteker contact maakt op moment dat je de accu's verwisseld. Is dat laatste niet het geval, dan de kleine accu op de accu pool klemmen aansluiten.
Het opladen van de kleine accu (hoeft niet zo vaak als je snel werkt
) werkt bij mijn lader alleen als je dit parallel doet aan de auto accu, dus gelijk met het opladen van de auto accu. Mijn oplader laadt de kleine accu apart niet op vanwege de lage stroom opname, de lader stopt dan met laden omdat het lijkt of de accu vol is.
20 sep 2010 22:18
Is zo'n jumpstarter geen idee? Kun je thuis opladen in een paar uur en geeft wekenlang voldoende stroom af (volgens mij) om een accudruppelaar te 'voorzien'.
20 sep 2010 23:04
Jumpstarter is helaas niet de oplossing. Deze heeft maar een beperkte "energie" die in een korte tijd benut kan worden. Een jumpstarter kan in korte tijd een hoog amperage leveren en is daarbij compact en draagbaar, echter een duursporter is het niet. Voor het lang stallen van je auto op een plek waar geen netspanning is schiet je er dus niets meer mee op dan het parralel zetten van een tweede kleine accu.
Als één goede accu het in je auto één maand volhoud zul je om 6 maanden zonder omkijken de auto op spanning te houden toch ongeveer van die 6 accu's in je auto moeten zetten
. Ook niet echt handig. Zou ik eerder een generatortje ' bij zetten'.
Wat je overigens wel/ook kan doen is je Daily Driver wekelijks een kwartiertje even aankoppelen. Als je dit vlak na een lange rit met je DD doet is de accu spanning dacht ik meestal wel iets hoger (ca. 14V) genoeg verschil om een stroom te laten lopen en hoef je de DD niet constant stationair te laten draaien. Proef ondervindelijk kom je er achter wat werkt.
21 sep 2010 9:49
Dat klopt niet hoor, die 14 V is er tijdens bijladen door de dynamo.
Na uitzetten motor zakt de accu spanning terug naar max. 12,6 V (2,1 V per cel
).
21 sep 2010 10:24
Bedankt voor alle goede tips, maar ik geloof dat alleen een generator een goede oplossing is.
Steeds accu's wisselen/verplaatsen zie ik ook niet zo zitten. Ik ga toch de situatie ter plekke nog even goed bekijken en hopen dat er ergens toch een stopcontact is.
21 sep 2010 10:43
Als de accu goed is moet ie het toch wel een paar weken uithouden zonder bijladen?
Mijn beide ex 993's voorzien van Porsche alarm én extra alarm startten in de winter na 4 weken stilstand zonder hulp van wat dan ook. Wagens stonden overdekt maar wel in de buitenlucht.
Of ben je van plan een paar maanden helemaal niet te gaan rijden?
21 sep 2010 11:24
zijn er geen kelders in de garage waar een stopkontakt voorzien is , bij mijn appartement kan ik uit mijn kelder een verlengkabel aansluiten
22 sep 2010 16:29
Helaas gaat de verkoop van mijn huis niet door, dus het appartement is voorlopig van de baan. De vraag blijft echter wel actueel omdat deze geschetste situatie zich mogelijk in de toekomst weer voor zal doen. Antwoorden blijven dus welkom.
Overigens geen idee hoe lang de accu stroom blijft leveren, na twee weken ga ik òf rijden òf de oplader gaat er op.
22 sep 2010 16:43
De vraag is meestal na hoeveel tijd is de P. nog te starten!
Stroom leveren voor alarm e.d. moet normaal gesproken toch een week of 6 wel lukken. Dan laden en alles is weer prima.
22 sep 2010 18:36
Paul II schreef:De vraag is meestal na hoeveel tijd is de P. nog te starten!
Stroom leveren voor alarm e.d. moet normaal gesproken toch een week of 6 wel lukken. Dan laden en alles is weer prima.
Ik dacht altijd dat dit ca 4 tot 5 weken was. Bij mij gaat er voor de zekerheid een lader op als ie langer dan drie weken (vakantie) stilstaat.
Jij hebt er meer verstand van dan ik, dus je zult wel gelijk hebben.
22 sep 2010 20:20
Leo:
zeker, omzetten van 12v naar 240v om een lader te voeden die laadspanning ~14v uitspuwt, dat kan wel
Ewout: Door je genoemde 3 weken om de auto te kunnen starten klopt helemaal.
Het ging hier om 'al het andere' behalve starten
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.