Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
11 okt 2010 22:03
MY01 BoxsterS, nieuw gekocht, staat nu 75000km op.
Zaterdag stukje rijden. Auto had twee weken stilgestaan. Starten en lopen. Wel viel op dat ie wat moeilijk ronddraaide. Ik dacht al dat wordt een nieuwe accu.
Stukje gereden. Gestopt. Foto's gemaakt. Weer gestart. Zelfde gedrag, slaat direct aan maar het ronddraaien door de startmoter was gewoon iets moeizamer dan normaal.
Weer stukje gereden. Gestopt. Foto's gemaakt. Starten en echt alles ging uit qua electronica. Moter sloeg wel aan maar de digitale klok was gereset en ook m'n radio stond in de code invoer.
Naar huis gereden en al snel ging achter elkaar van alles branden. Accu lampje, abs lampje, airbag lampje, WTF. Thuis gekomen auto aan de lader gelegd maar mocht niet baten. Zondag starte ie maar net na een dag lading en daarna was alles leeg.
Vandaag er een nieuwe accu ingezet. Start prima, alle lampjes zijn uit alleen m'n accu lampje blijft branden. Beetje gezocht op Internet maar alles wijst erop dat door het plotselinge overlijden van m'n accu, en mogelijk het laden erna, ook m'n dynamo naar de klote is gegaan, althans de diodes.
Tips ?
- Dynamo compleet vervangen of verwijderen en door een gespecialiseerd bedrijf laten repareren (diodes e.d.)
- Direct ook maar de V-snaar vervangen. Is nog de originele en is inmiddels 75000km en bijna 10 jaar oud
Bah...
Mark.
11 okt 2010 22:18
als je de accuspanning meet bij draaiende motor hoeveel geeft je multimeter
dan aan? Bij gasgeven moet je bij goede dynamo en accu toch wel 14,4V
meten. Haal anders je dynamo eruit en laat doormeten bij specialist, en ja
haal ook een nieuwe polyriem (verschil in lengte airco/geen airco) is allemaal
wel zelf te doen. Bij twijfel aan de computer bij specialist.
11 okt 2010 22:33
markk schreef:Vandaag er een nieuwe accu ingezet. Start prima, alle lampjes zijn uit alleen m'n accu lampje blijft branden. Beetje gezocht op Internet maar alles wijst erop dat door het plotselinge overlijden van m'n accu, en mogelijk het laden erna, ook m'n dynamo naar de klote is gegaan, althans de diodes.
Ga er van uit dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Je dynamo was kapot en daardoor werd de accu na starten niet opgeladen.
Daardoor gingen tenslotte zelfs tijdens het rijden lampjes aan.
Als je nu blijft rijden krijg je hetzelfde effect als voorheen
11 okt 2010 22:49
dynamo kun je reviseren. tenminste bij de luftis.
11 okt 2010 22:55
relatief goedkoop om je accu te vervangen. ik denk idd dat Paul gelijk heeft en dat je over enige weken ook deze accu moet gaan vervangen als je je dynamo niet vervangt/reviseert. Heb hetzelfde gehad met mijn laatste 964 coupe. Dynamo laadde steeds slechter en slechter... ik was verbaasd wat een hoop rare dingen met je auto gebeuren als de accu niet vol zit.
11 okt 2010 22:56
Paul II schreef:markk schreef:Vandaag er een nieuwe accu ingezet. Start prima, alle lampjes zijn uit alleen m'n accu lampje blijft branden. Beetje gezocht op Internet maar alles wijst erop dat door het plotselinge overlijden van m'n accu, en mogelijk het laden erna, ook m'n dynamo naar de klote is gegaan, althans de diodes.
Ga er van uit dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Je dynamo was kapot en daardoor werd de accu na starten niet opgeladen.
Daardoor gingen tenslotte zelfs tijdens het rijden lampjes aan.
Als je nu blijft rijden krijg je hetzelfde effect als voorheen
Interessante gedachte. Maar waarom deed ie het dan niet nadat de oude accu een dag aan de lader had gehangen ? En waarom kreeg ik pas allerlei foutmeldingen (lampjes) nadat de accu leeg was en geen acculampje voordat ie was overleden ?
Mark.
11 okt 2010 23:13
Ik vermoed dat Paul gelijk heeft en dat je getroffen bent door een kettingreactie.
Accu was niet echt in goede conditie meer en waarschijnlijk intern al defect gezien het feit dat na een stukje rijden de dynamo niet heeft kunnen bijladen. Gevolg is dat bij het rijden de dynamo volledig belast is door de defecte accu.
Als je daar lang genoeg mee rond rijdt gaat het mis (vaak de spanningsregelaar die defect raakt)
12 okt 2010 7:37
Ik heb grotendeels hetzelfde gehad in mijn Boxster S, was toen inderdaad de dynamo die niet werkte. Pas wel op, want je kan niet heel veel rijden zonder dynamo. Begon bij mij ook met het accu lampje en daarna viel alles een voor een uit.
12 okt 2010 10:39
markk schreef:Maar waarom deed ie het dan niet nadat de oude accu een dag aan de lader had gehangen ? En waarom kreeg ik pas allerlei foutmeldingen (lampjes) nadat de accu leeg was en geen acculampje voordat ie was overleden ?
Je bedoelt dat alles ok was toen de accu was opgeladen? ...
Gewoon omdat alles werkte op de volle accu.
Dat het laadstroomlampje niet aan was is inderdaad vreemd maar heb ik wel vaker gehoord.
Meten = weten: voltmeter aansluiten bij draaiende motor, welke spanning wordt aangegeven, meer dan 13,5 V
12 okt 2010 13:50
Ik had precies het zelfde gedrag. Naderhand gingen alle lampjes aan, vooral de PSM. Eerst de accu vernieuwd, maar uiteindelijk was het de dynamo. En inderdaad, je kan het reviseren, zelfs Porsche Wittebrug (was jaar geleden) heeft het laten reviseren met advies dat het goedkoper was.
12 okt 2010 18:27
Auto gaat morgen / woensdag naar de garage. Meten is weten maar ik reken op demontage, revisie en montage dynamo, en gelijk uiteraard de polyrib riem vernieuwen...
Mark.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.