Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

22 nov 2010 20:25

Ik wil deze winter eindelijk (na 2 jaar ergernis) de lagering van de beide blowers van het ventilatiesysteem in mijn 964 vervangen (e.e.a. zoals al eens eerder op dit forum is behandeld).
Nu vraag ik mij af of ik de gehele benzinetank voor deze klus moet verwijderen om bij de blowers te komen, of lukt dit ook door de beugel van de tank los te maken inclusief de aansluitingen aan de bovenzijde en de tank naar voren te kantelen?... en indien de tank er geheel uit moet wat is de juiste werkwijze om de tank eruit te krijgen? De tank is inmiddels vrijwel geheel leeg gereden :drive: Dat moet de klus in ieder geval vereenvoudigen.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

22 nov 2010 20:40

Rob964.C4 Klik hier heeft wel wat ervaring met dit klusje.

Ik ben bang dat de tank eruit moet als ik dit topic zo lees :!:

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

22 nov 2010 23:43

yep succes,

ik had het schutbord/brandschot eruit voordat de tank eruit was en dacht ook dat het niet nodig was maar liep echt vast met de tank erin.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 19:42

Hoi,

Ik heb begin dit jaar ook beide blowers vervangen.
De tank hoeft er niet uit om erbij te kunnen !
Ook , indien aanwezig, de aircoslangen kunnen blijven zitten.

Wat wel los moet is;
-het ontluchtingstankje op de benzinetank moet eraf (om bij schroeven
schutbord te komen).
-Zekeringkast op spatbord leggen.
-Schutbord eruit halen.
-clips van omkasting blowers losmaken, pas op dat ze niet vallen achter de
tank.
-Blower zit met een aantal schroeven vast (torx) ik dacht 3 stuks
is wel moeilijk te zien, gaat een beetje op de tast het losdraaien.
-Ik was er een avond zoet mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

succes
Unteed

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 21:54

hetklopt dat je de blower motor kunt verwijderen zonder de tank,
maar dan moeten alle klemmetjes wel binnen bereik zijn en ik zie dat jij stekkers hebt op de motortjes dat is volgens mij njet standaard.
dat weet ik haast wel zeker.
Afbeelding

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 22:19

Heren,

:thumleft: top deze info had ik nodig. Ga er de komende weken mee aan de gang (=toch geen cabrio weer :mrgreen: , dus kan ruim de tijd voor dit klusje nemen). Ik ga proberen de blowers uit te bouwen zonder de tank te verwijderen. Mochten de blowers bij mij geen stekker aansluitingen hebben, dan kan ik wellicht stekkers in de bedrading maken.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 22:25

Ik heb inderdaad stekkers aan de blowers zitten , of dit wel of niet
origineel is weet ik niet.
Ik heb op de sloop een complete unit gekocht met blowers/servo enz.
ook hierin zaten de blowers met dezelfde stekkers, ik kon ze zonder aanpassingen erin klikken.
Zou wel erg toevallig zijn denk ik , maar het zou kunnen.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 22:52

Ik had ook 'n 90'er 964 .. waarbij de tank er inderdaad uit moest om de blowers te vervangen :|

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

23 nov 2010 23:45

heb je het al met een beet je ketting vet geprobeerd?
ik heb een spuitbus met vet voor motor kettingen gebruikt 5 jaar geleden.
ik werd ook gek van die dingen,maar ik heb ze daarna nooit meer gehoor!

het proberen waard.

gr anton964

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

24 nov 2010 9:58

Dat zijn de betere tips!

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

24 nov 2010 22:42

anton964 schreef:heb je het al met een beet je ketting vet geprobeerd?
ik heb een spuitbus met vet voor motor kettingen gebruikt 5 jaar geleden.
ik werd ook gek van die dingen,maar ik heb ze daarna nooit meer gehoor!



Als ik de blowers er uit heb, zal ik verder besluiten hoe ik e.e.a. verder ga aanpakken. Ik heb in ieder geval vier kogellagers klaar liggen (kosten toch vrijwel niets). Met name de blower aan de kant van de bestuurder heb ik ernstige twijfels bij. Naast het soms irritante geluid (hetgeen soms ook zo weer verdwenen is) , had ik laatst het gevoel toen ik voor het verkeerslicht stond, dat de gehele blower vastliep. En afgelopen zomer in Stuttgart was de zekering van het ventilatiesysteem plots doorgebrand. Het zit met deze blowers niet goed. Mochten de blowers na demontage echt beroerd zijn, dan vervang ik ze. Zal dan bij DSP eens gaan buurten. Ik wil het in ieder geval degelijk oplossen, zodat de komende jaren dit euvel niet terugkeert.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

24 nov 2010 23:21

aha ,kijk dan ook gelijk hoe de koolborstels zijn.

gr anton964

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

28 nov 2010 10:59

ik heb ook op mijn '93 964 de blowers vervangen en de tank hoeft er idd niet uit. De post van Unteed zegt genoeg.

Ook bij mij zaten er stekkertjes op de blower. Zal we een wijziging zijn geweest bij een bepaald modeljaar ...

Ik kon ook niet goed bij de torx schroefjes maar ik heb de lamellen van de blower doorgeknipt en dat gedeelte verwijderd en kon er toen goed bij.
Op deze manier heb je dan ook niet dat speciale Porsche centreer tooltje nodig.

Bij plaatsing van de nieuwe blower was dat geen probleem omdat je dan de zaak beter kan centreren.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

15 jan 2011 22:20

Vanmiddag eindelijk de tijd gehad om de beide blowers demonteren, .....maar het is gelukt :P Mijn 964 uit 1991 heeft ook stekkers op de motor, elektrische afkoppelen was dus eenvoudig.
Nu de blowers eruit zijn zie ik dat het motortje aan bestuurderszijde knap slecht is. De lagering in de motor aan de kant van de ventilator heeft een behoorlijke spelling, krijg zelfs het gevoel dat de lagering los zit in het huis. Voordat ik op zoek ga naar een goede gebruikte ventilator, wil ik een poging doen om de lagering te vervangen/repareren .
Echter hoe krijg ik de schoepenventilator van de motoras?, het is een soort persverbinding, maar e.e.a. zit behoorlijk vast ,en ik wil eigenlijk niet te veel kracht op de ventilator zetten. Heeft een van jullie hier een handig trucje of tip voor?

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

15 jan 2011 22:49

Ik weet niet of het schoepenwiel van een 964 gelijk is aan dit van 3.2;heb destijds het schoepenwiel + motor verwarmd om dan nadien het motortje uit het schoepenwiel te kloppen (drevelpen).

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

15 jan 2011 23:57

Met een kleine poulietrekker krijg je hem wel los, of hij heel blijft (herbruikbaar) is nog even de vraag.

Re: 964 benzinetank geheel verwijderen of niet?

16 jan 2011 13:10

Ik heb jullie beide tips gecombineerd. Voorzichtig eerst het asje een beetje warm gemaakt zonder dat het kunststof van het schoepwiel bij de as smolt, daarna de poulietrekker. 1,5 uur aan het klieren geweest maar los,zie foto :cheers: en schoepenwiel is heel, kan hem hergebruiken!
Nu de motor dit is een drama, ik doe het in ieder geval niet voor niks, maar kan weining meer met deze motor beginnen. Nu staat op het motorhuis Bosch met het typenr. 0130063068, beetje google op internet nieuwe motor bij bosch €77,48 ex BTW.
http://www.mevo-oss.nl/Webshop/search?s ... earchall=1

Dat zijn toch andere prijzen dan porsche berekend. :scratch:

Afbeelding
Plaats een reactie