Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
07 jan 2011 21:07
Ik ben benieuwd hoe je het handgas naast de handrem kunt afstellen.
Ik heb in mijn Haynes boek gelezen dat hij bij vol open, maximaal 4000tpm mag maken. Mijn motor gaat richting de 6000tpm. Ik snap de uitleg in het Haynes boek niet. Er word niet echt verteld hoe het handgas nou werkt. Ik weet wel het gaatje in de tunnel te vinden, maar dan?
Ik wil het graag zeker weten hoe het werkt voordat ik dingen ga proberen en de motor straks vol op gaat draaien. Ik wil hem dus zachter laten draaien, hoe doe ik dat?
07 jan 2011 21:56
Als ik het goed begrijp zorgt het handgas er voor dat de reguliere gas stang iets wordt aan getrokken. Misschien is in de bevestiging van de hendel aan de stang iets te corrigeren?
07 jan 2011 22:25
Ja en mijn vraag is hoe??
Er zit een busje wat te bewegen is over een asje. Moet deze naar voren of naar achter geschoven worden?
07 jan 2011 22:42
Busje in tunnel op de gasstang moet naar voren om minder handgas te kunnen geven. Zit met een klein inbusje. Maar is afstellen nodig? Regel je toch met de hand. Heb deze nooit helemaal open. Het is geen aan/uit systeem.
Is ook handig als een erg basic cruisecontrol
Wat je wel even moet kijken nu je er toch bij kan is het vervangen van het plastic gedeelte wat de gasstang naar voren duwt. Oudere kunnen spontaan uit elkaar vallen nl.
07 jan 2011 22:49
Okee dank je wel. Ik zal daar even naar kijken morgen.
Wat is de functie van het hand gas? oldschool cruise control ?
07 jan 2011 22:54
Soort choke. Bij een koude motor als je stil staat bij een stoplicht of zo. Kun je de motor even wat hoger in de toeren houden zonder het gas in te trappen. De meeste oude elfjes, zeker met carbs, hebben iets extra's nodig bij stationair en koude motor.
Zeker geen cruisecontrol..... Is te link.
08 jan 2011 10:00
Je stelt een blok af op warm. Eigenschap ook met MFI kan zijn dat met kou na start de verrijking iets te vroeg knijpt. Ipv ingewikkelde ECU achtige spullen zoals in de huidige auto's kun je met je handgas een beetje meegeven. Choken is het dichtzetten van je luchtklep op je carb waardoor het mengsel rijker wordt (minder lucht, zelfde peut). Heeft wat dat betreft beter effect. Op de MFI kan dit niet in ieder geval. Verbaasd me dat er handgas zit op een T, wist ik niet. @Hessel, komt dit omdat de normale luchtklepregeling te ingewikkeld wordt op een Porsche?
08 jan 2011 19:35
Geen idee waarom er handgas op zit. Werkt idd anders van een echte choke, maar voldoet prima door hem even harder te laten lopen bij stilstand bij koude motor. Systeem is relatief simpel en weelicht in een choke systeem op 6 individuele carbs te veel van het goede en voldoet handgas prima.
Enne, T-jes verschillen echt niet zoveel van de E en S jes.
Zijn soms erg ondergewaardeerd.....
08 jan 2011 20:18
Mijn fiat 500 had een choke en handgas volgens mij wel een soort cruise control
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.