Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
07 jan 2011 23:54
Kan iemand hier iets zinnigs vertellen over de katalysator. Volgens mij doet zo'n ding na 16 jaar niets meer, alleen vermogen tegen houden (?)
Als dat zo is, dan moet ie vertrekken, maar volgens kenteken moet er zo'n ding onder zitten. Wat zijn dan de alternatieven bij een 968CS?
08 jan 2011 0:00
Denk geen sprake van veroudering, afnemende werking.
Het materiaal wordt niet opgebruikt, maar werkt door de aanwezigheid: katalyse
08 jan 2011 0:07
In theorie heb je gelijk Paul.
Katalyse is de naam voor chemische processen waarbij een reactie tussen twee stoffen mogelijk
wordt gemaakt door een derde stof (de katalysator), die zelf niet aan de reactie deelneemt. De reactie wordt mogelijk
doordat de katalysator er via een ingewikkeld chemisch proces in slaagt om de binding tussen de atomen in de twee
stoffen los te maken, zodat die een reactie met elkaar kunnen aangaan.
Alleen de levensduur van een katalysator wordt in de praktijk beperkt door vervuiling en een niet altijd perfecte verbranding (denk aan een koude motor).
Gemiddeld houd men een max van zo'n 150.000 km aan in Europa.
Dit is wel een aardig artikel
Katalysatoren
08 jan 2011 0:11
Km stand is nu: 157.476
08 jan 2011 0:15
Eigenlijk simpel Jaap. Als er tijdens de APK of ander moment dat men een meting doet normale CO2 waarden worden gemeten werkt de Kat nog gewoon naar behoren. Zodra de Kat in werking afneemt gaat het CO2 gehalte in de uitlaatgassen gigantisch omhoog (en word je auto dus afgekeurd)
08 jan 2011 0:20
Maar in de zin van vermogens afname o.i.d. na zoveel jaren en kilometers? Is daar nog enige wetenschap in te vinden? Je komt wel dingen tegen als 'sport katalysatoren' e.d. Is dat een aanbeveling?
08 jan 2011 0:23
Mooi stukje tekst over de werking van cats.
Met name op turbo motoren kan het gebruik van andere cats, of eigenlijk beter het geheel verwijderen van de cats, leiden tot vermogenswinst door optimale afstemming van motormanagement en het sneller opspoelen van de (vaak bij tuning grotere) turbo's.
Op niet-turbo's denk ik minder verschil met cat bypass of sport cats behalve meer geluid. Sowieso weinig vermogensverschil zonder optimalisatie van motormanagement.
08 jan 2011 0:24
Ik ga sportcat's laten plaatsen als onderdeel van een upgrade (waarin oa een herschreven motormanagement). Dat scheelt zeker in vermogen en tegendruk in het uitlaatsysteem.
Mijn huidige, gewone, zitten er 135.000 km onder. Geen idee of die nog goed zijn, maar hij komt elk jaar fluitend door de keuring!
08 jan 2011 0:29
Welk merk en waar laat je dit doen?
08 jan 2011 0:42
Ik laat het doen door Carnewal in Belgiƫ, omdat ik in Belgiƫ werk en het een heel prettig bedrijf is.
Afgelopen jaar heb ik een M030 onderstel laten plaatsen en een sportuitlaat! Dit jaar dus buiten de genoemde sportcat's een nieuw inlaatfilter, nieuw motormanagement en nieuwe uitlaat spuitstukken.
08 jan 2011 0:45
Goed adres bij Gert. Begreep dat hij regelmatig met Cargraphic werkt.
Ben benieuwd naar je resultaat.
08 jan 2011 0:48
Set is ook van Cargraphic en ik laat zeker weten hoe de set bevalt! Leuk dat je ook goede ervaringen met hem hebt. Hij heeft trouwens een erg fraaie 993 4S.
08 jan 2011 1:16
Gert heeft bij mijn 993 C2 toendertijd de RSR einddempers eronder gezet. Volgens mij heb ik zijn eigen 993 toen ik gezien/gehoord. Al weer een tijdje geleden.
Helaas niet zo dicht bij mij in de buurt.
08 jan 2011 17:55
leeghalen dat ding en er weer onder zetten....
doe de opening wel aan de zijde waar niemand kan zien
Doen ze er ook nooit moeilijk over.....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.