Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:02

We hebben een lekke band met onze Fiat Stylo Abarth, moeren los, auto opgekrikt, moeren eraf.

Helaas, velg met geen mogelijkheid los te krijgen. garage gebeld: Sla op de velg met een hamer!.

Wij gedaan met zo'n rubber straat stenen hamer. Niks hoor vast als een huis.

Kan het lichtmetaal vastgeoxideerd zijn aan iets?/

Please help?

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:04

Cola of WD 40 ....brengt mss wat soelaas

Succes






kokend water kan ook nog wat zijn

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:07

Ga ik effe proberen!

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:24

Ik maak ieder jaar hetzelfde probleem met de DD mee wanneer ik van zomer op winterbanden ga en vice versa.

Gewoon met een wiel dat je er wel af krijgt met een zwiep tegen het andere wiel gooien... Werkt altijd! Voordeel is dat door het rubber de velg niet beschadigd :idea:

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:33

Misschien eerst wat kopervet smeren voordat de velg geplaatst wordt? Dat doe ik tenminste bij wisselen van winter- naar zomervelgen.

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:50

Wielmoeren los en d'r af een stukkie rijden en dan vol op de remmen :wink:

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 17:55

Bedankt voor de tip! het heeft gewerkt. Uiteindelijk gaf de tip van Arjan de doorslag!

@Radboud: Inderdaad een goede tip, want dat kreng zat echt vast!

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 18:09

Geen kopervet. De combinatie koper aluminium is even beroerd als aluminium en staal. Gebruik speciaal grijs vet wat bedoeld is voor aluminium - staal verbindingen.

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 21:48

Goeie tips allemaal weer, vooral van die losgedraaide wielbouten is erg grappig! Zijn je bouten nog bruikbaar of is het draad ook naar de klote?
Is gewoon oxidatie op de centrering en de schijf. Als je bij montage even met een scotchbrite het vlak schoonmaakt en licht insmeerd met vaseline dan heb je geen probleem.

Re: VELG VAST, Wat nu?

28 jan 2011 22:29

Gek, wissel regelmatig van wielen maar deze zitten nooit vast..
Noem het kwaliteit van materialen.

Heb de buurman geholpen met het wisselen van winter- naar zomerwielen - ja: vorig voorjaar - en ontdekte dat hij winterwielvelgen had met een kunstof centreerring - :shock: :roll: - zodat een bepaalde velg op meerdere auto's past, de centrering dus.
Onder dit goed afsluitende kunststof verzamelde zich vocht, kon niet meer weg, dus heerlijk fris rode roestvorming.
Al binnen een half jaar :!:
Voordelige oplossing :cry:

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 0:11

Peter 993 schreef:Geen kopervet. De combinatie koper aluminium is even beroerd als aluminium en staal. Gebruik speciaal grijs vet wat bedoeld is voor aluminium - staal verbindingen.

Klopt helemaal Peter. Nooit Kopervert gebruiken in combinatie met aluminium.
Je zou Molybdeendisulfide (onder de merknaam Molykote) kunnen gebruiken. Dat is op basis van grafiet.
Wat duurder maar vele malen beter is Keramisch vet. Dat is bestand tegen hele hoge temperaturen en tast metalen niet aan zoals andere vetten. Ik gebruik dat zelf al jaren en het is echt geweldig spul voor het onderstel van een auto.

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 0:13

Dan zal ik wel speciaal kopervet hebben hier :scratch: Werkt al jaren prima, was ook tip van de garage...

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 0:15

Rad911 schreef:.. was ook tip van de garage...


Car Service V..... :?:

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 0:15

amandus schreef:Cola

Ook een goeie tip, daarna heb je wel dorst :popcorn:

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 0:18

Olaf schreef:
Rad911 schreef:.. was ook tip van de garage...


Car Service V..... :?:

Nee, ik heb geen winterbanden onder de 3.2 ...
Wel onder de Audi en de VW...
Toch maar bij de volgende wissel ff schoonmaken en ander vet gebruiken voor de zekerheid dan. Gelukkig nog geen last gehad.

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 14:52

Paul II schreef:Gek, wissel regelmatig van wielen maar deze zitten nooit vast..
Noem het kwaliteit van materialen.

Regelmatig? :scratch:
Ik neem aan dat "frequent" bedoelt. Noem het in dat geval logisch. Afbeelding

Re: VELG VAST, Wat nu?

29 jan 2011 15:50

ik heb het ook eens gehad bij mijn DD.
oorzaak = gepoederlakte velgen die te nauw sluiten rond de naaf.
oplossing = met een staalborstel op een boormachine de binnenzijde van je velg goed verfvrij maken

Re: VELG VAST, Wat nu?

30 jan 2011 11:49

afgewerkt smeerolie op de naaf en het draagvlak van de velg smeren,
nooit meer problemen ! die olie heeft een zuurgraad en voorkomt oxidatie van lichtmetaal (die is basisch Ph >7)

Re: VELG VAST, Wat nu?

30 jan 2011 13:19

deepee schreef:ik heb het ook eens gehad bij mijn DD.
oorzaak = gepoederlakte velgen die te nauw sluiten rond de naaf.
oplossing = met een staalborstel op een boormachine de binnenzijde van je velg goed verfvrij maken


Zou ik niet doen met aluminium velgen.... Zonder laklaag krijg je nog meer corrossie en zitten je velgen nog eerder vast. Gewoon iedere beurt de wielen eraf, schoonmaken en naven invetten.

Als ze vast zitten sla je met een moker (niet mee een jippie hamertje) op de band. Gaat altijd los. Wel kruislings slaan, niet steeds op 1 plek.

Re: VELG VAST, Wat nu?

30 jan 2011 13:22

rarebear schreef:afgewerkt smeerolie op de naaf en het draagvlak van de velg smeren,
nooit meer problemen ! die olie heeft een zuurgraad en voorkomt oxidatie van lichtmetaal (die is basisch Ph >7)


Warme olie kruipt ertussenuit en zit dan wel heel dicht bij remmen.... :scratch:

Re: VELG VAST, Wat nu?

31 jan 2011 1:35

vergeet ook niet je auto goed te ondersteunen voordat je met voorwerpen tegen een velg gaat 'slaan.'

Daarnaast zou ik ook het draad op mijn wielbouten beschermen als je op deze manier velgen moet losmaken.

Re: VELG VAST, Wat nu?

31 jan 2011 11:16

deepee schreef:ik heb het ook eens gehad bij mijn DD.
oorzaak = gepoederlakte velgen die te nauw sluiten rond de naaf.
oplossing = met een staalborstel op een boormachine de binnenzijde van je velg goed verfvrij maken

Of dat met een staalborstel het gewenste resultaat geeft? De flens moet natuurlijk wel mooi in het vlak van de velg blijven liggen. Mijn velgen liet ik daartoe afdraaien met een keurig groefpatroontjeje (v^v^v^v) op het flensvlak. Nadat ze eerder ook waanzinnig vast zaten. :? Zie ook eerdere discussie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=650719#p650719.

Re: VELG VAST, Wat nu?

27 feb 2011 20:23

Ik kom net dit artikel tegen en dacht aan dit topic, waar het gebruik van kopervet met lichtmetaal wordt afgeraden.
Bij kopervet staat hier: "Another good use is to stop alloy wheels sticking to hubs."
Dus wel of niet gebruiken?

Re: VELG VAST, Wat nu?

27 feb 2011 20:28

Of schijven nemen met een alu hart, indien verkrijgbaar. :drive:

Re: VELG VAST, Wat nu?

27 feb 2011 20:47

dan zitten ze bij de meeste auto`s nog steeds vast op de naaf die van staal is.
Plaats een reactie