Switch to full style
Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

aantal vraagjes 993

16 feb 2011 1:45

ik heb me net ook voorgesteld hier op het forum, moest je het nog niet gelezen hebben ik heb net een 993 uit 1995 gekocht
nu valt het uitlaatgeluid me een beetje tegen, hiermee bedoel ik dat de roffel die ik wil horen wel stilletjes is, hier moet dus verandering in gebracht worden door een andere uitlaat
ik zat te denken aan een RS-R van bij carnewal
ik ben ook met het idee aan het spelen om de katalysators te vervangen door 200cell sportkat
en nog een BMC luchtfilter erin

nu wat zou dit doen aan het geluid als ik in de wagen zelf zit, hier wil ik het namelijk toch ook wat beter horen

zou ik ook nog het luchtfilterdeksel met de gaatjes nodig hebben of niet ?

Is er iemand in de omgeving van maastricht, of antwerpen die de RSR uitlaat heeft zodat ik het eens kan horen ?
ik heb er al wat over gelezen hier op het forum, lijkt me dat de meeste mensen tevreden zijn.
aangezien de wagen maar 89000km heeft, zou ik men eigen potten laten aanpassen en terug eronder schroeven ipv andere potten te krijgen die dan met 180000km staan ? Of gaan voor de optie van de nieuwe aangepaste potten ?


ik heb de standaar lichtunits vooraan, dus geen litronics met xenon. ik ben hierdoor wel een beetje teleurgesteld, zeker omdat ik de xenon van men audi gewoon ben.
vorige week reed ik in het donker terwijl het regende en je kon bijna niet zien of men lampen aan stonden of niet
is hier een makkelijke goedkope oplossing voor, zoals heldere lampjes kopen of iets dergelijks ?


ik ben misschien van plan om in de toekomst ook nog de ophaningen te veranderen, zou de originele porsche sport ophanginge M030 als ik me niet vergis een goede optie zijn of toch maar naar iets van bilstein gaan ?


zijn er nog dingen waar ik eens moet over nadenken als upgrade of verandering ?


alvast bedankt voor de hulp :)

greetz,

matti

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 2:40

ow ja, nog iets, er zit een blaupunkt radio in, maar ik zoek een becker om er in te zetten, enig idee welk type en waar ik hem kan vinden ?

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 10:26

De originele porsche beckers uit die tijd zijn de CDR-21 of CDR-22. Wil je een met navi dan zijn er diverse oplossingen van Becker zoals de traffic pro (high Speed) of modernere versies zoasl de indianapolis etc, zijn veel draadjes over, dus even zoeken.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 12:51

Ik had de RSRs en bilstein HD + H&R veren. Lag prima op de weg en klonk fantastisch.

De sportcats doen volgens mij veel minder voor je geluid dan de einddempers.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 13:57

Scheelt wel wat , maar inderdaad minder dan de uitlaten zelf. Maakt wel wat verschil in vermogen/koppel!

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:00

Toch niet zoveel dat je daarvan heel veel merkt in de praktijk?

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:07

Kan ik niet over oordelen bij deze auto, maar bij mijn 996 TT scheelde het zonder ander aanpassingen 30nm koppel en ruim 15pk op de achterwielen (rollenbank gemeten uiteraard), en dat merk je dus wel. Het zijn niet alleen de harde getallen die procentueel wel meevallen, maar je merkt het over bijna het gehele toerenbereik, en dat kon ik dus wel voelen. Daarnaast is dat toch ook gewoon leuk? :drive:

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:28

30 NM en 15 pk valt mij erg mee, ik dacht dat dat minder zou zijn.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:43

Mij valt het eerlijk gezegd nog wat "tegen "

bij een zgn. re-map van je chip krijg je ook al snel dit soort waarden, dus,
als je beide zaken laat doorvoeren, dan ga je het echt merken, en dat is ook "de truuc" om "redelijk betaalbaar" richtng de 300 pk te komen bij een 993,
RS-R uitlaat + Re- map v/d chip , evt. een 100 Cel Kat. en K&N "open" filter

Geeft m.i. wel een erge hoop "herrie" :mrgreen:

@Matti993 : als eerste beginnen met het aanpassen van je luchtfilter :idea:
Dat ga je gelijk al duidelijk horen, zeker IN de auto, en daarbuiten ook wel een beetje.
Als je alles in 1x gaat doorvoeren zal het eindresultaat misschien wel "overdone" zijn , zie ook de vele YouTube filmpjes :wink:

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:54

Ewout schreef:30 NM en 15 pk valt mij erg mee, ik dacht dat dat minder zou zijn.



De vraag is of de desbetreffende 993 voor en na de aanpassing op de rollenbank is geweest ... met de nadruk op voor :wink:

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:55

ik zou het qua geluid stap voor stap doen. van low naar high budget. wat de een mooi vindt vindt de ander asociaal...

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 14:57

Goed advies Harald :thumleft:
Dan weet je ook precies welke aanpassing welke verandering teweeg brengt.

Bij mijn 993 destijds was de combinatie Soundpakket (origineel Porsche) en RSR-dempers de ideale.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 16:14

Joost van Renntech heeft laatst bij mij
het luchtfilterdeksel voorzien van de extra gaatjes
dat is al een heel verschil.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 18:35

Ewout schreef:30 NM en 15 pk valt mij erg mee, ik dacht dat dat minder zou zijn.


Zal op een niet-turbo zonder verdere aanpassingen (van het motormanagement) nog minder zijn.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 18:37

Ik heb RSR op mijn cabrio en af fabriek het klankpakket (gaatjes is luchthuis). Geeft voor mij een prima rauw geluid en niet te overdreven. Kan je ook goed horen binnen de auto, maar heb dan ook een linnen dakje...Sportcell heb ik ook aan zitten denken maar is mogelijk conflicterend met de milieukeuring voor de apk. De 200 cell minder dan de 100 cell.

Kom anders eens naar de lentemeeting van leander. Kan je veel verschillende geluiden horen. Zie elders op dit forum voor meer specs.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 18:48

MarkS schreef:
Ewout schreef:30 NM en 15 pk valt mij erg mee, ik dacht dat dat minder zou zijn.


Zal op een niet-turbo zonder verdere aanpassingen (van het motormanagement) nog minder zijn.


Zou best kunnen, heb ik geen ervaring mee.

@Olaf, welke 'desbetreffende 993' bedoel jij? ik had het over mijn 996...

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 19:54

Olaf doelt waarschijnlijk op het feit dat de meeste Porsches af fabriek meer koppel en vermogen hebben dan in het boekje aangegeven staat.
Het echte verschil in PK's/koppel is dan misschien kleiner dan de 15/30 zoals hierboven aangegeven.

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 21:52

Heb zelf goeie ervaringen met de Becker Cascade.
Mooi front, goed geluid en leuke functies zoals navigatie en bluetooth (heb je geen parrot nodig).
Bediening is ff wennen, vooral de spraakbediening (die werkt trouwens echt).

Re: aantal vraagjes 993

16 feb 2011 22:10

Ewout schreef:Olaf doelt waarschijnlijk op het feit dat de meeste Porsches af fabriek meer koppel en vermogen hebben dan in het boekje aangegeven staat.
Het echte verschil in PK's/koppel is dan misschien kleiner dan de 15/30 zoals hierboven aangegeven.


In beide gevallen is deze op de testbank (voor en na) geweest en het ging om mijn opmerking van mijn 996.....

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 0:23

Maxfli schreef:Sportcell heb ik ook aan zitten denken maar is mogelijk conflicterend met de milieukeuring voor de apk. De 200 cell minder dan de 100 cell.

had een 100 zellen kat op mijn 964 en dat lukte net qua apk.

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 1:53

al bedankt voor de antwoorden tot hiertoe :)

ik had al naar meneer carnewal gemaild, en hij zei dat de combinatie van een 200Cell sportcat + de RSR wel leuk is
volgens hem maakt de sportcat het nog net iets luider, zelf heb ik geen idee hoe de uitlaten alleen al zouden klinken, mss is dit wel voldoende :)
de sportcat zou ik ook doen een beetje voor het iets hogere vermogen dan, volgens hem dus 30nm en 15pk, als ik zover zou gaan staat er wss in de toekomst nog wel eens een remapping van de computer op het programma, om dan toch richting de 300pk te gaan :)

ik zal inderdaad al eens beginnen met de sportluchtfilter, raden jullie K&N of BMC aan ? lijkt me niet echt veel verschil op te zitten ?

zou ik ook het motorsound luchtfilterdeksel zoeken en plaatsen of niet ? heb bij sommige mensen gelezen dat dit niet bevalt soms met dan de RSR potjes eronder

heeft iemand een idee wat ik met men lichtunits kan aanvangen ? om toch een iets beter witter licht te krijgen dan dit gele gedoe dat ik nu heb ?

Thanks again !

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 1:56

ow ja, nog ietsje
de rsr potjes, aangezien ik 89000 km heb, zou ik ze dan zomaar inruilen voor een andere aangepaste unit of voor de nieuwe aangepaste gaan of proberen mijn eigen units aan te laten passen ?

het is een belgische wagen, ik weet niet hoe groot het verschil is tussen nederland en belgie kwa uitlaatgasmeting, maar volgens gert carnewal zou de 200cell cat + RSR geen probleem mogen zijn op de technische keuring hier


thanks

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 7:26

matti993 schreef:heeft iemand een idee wat ik met men lichtunits kan aanvangen ? om toch een iets beter witter licht te krijgen dan dit gele gedoe dat ik nu heb ?

heb destijds bij mijn 964's de 100W conversie laten doen door Renntech (als je een beetje handig bent kan je het zelf). 100W rally lampjes erin en wat aanpassingen gedaan - had je ineens niet meer het gevoel dat je met 2 kaarsen voorop reed...

In het kort :arrow: een kabelboompje met wat relais en zekeringen, waardoor het mogelijk is om zwaardere (gloei)lampen (dus met meer wattage!) te voeren in je 964.
Itt een "normale" auto gaat bij een 964 de stroom van je lampen door het contact slot, buiten veel verlies betekent dat ook dat je niet zomaar je 60 watt pitjes kan gaan vervangen voor 100 watt pitje :arrow: gaat je contact slot ook licht geven :)

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 8:13

Vervang de lampjes eerst eens door bluevision lampen oid. Ik heb die er nu in. Is op zeker geen vergelijk met xenon, maar is wel aanmerkelijk beter dan de kaarsjes.

Re: aantal vraagjes 993

17 feb 2011 19:48

Ik had alleen de RSR's met de soundpakket eindstukken.
De gaatjes van het luchtfilter had ik weer dichtgetaped.
Was net oke voor mij.De RSR's klinken perfect als je naast de auto staat.Maar met lange ritten wordt het toch een beetje te vond ik.

Hebben ze tegenwoordig beter voor elkaar met de klappenpufffffffff :wink:
Plaats een reactie